direct naar inhoud van 3.5 Functionele analyse
Plan: Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0381.BP2009B006001-va01

3.5 Functionele analyse

Het plangebied is een divers centrumgebied, waar gewoond, gewerkt en gewinkeld wordt. Met name ten noorden en ten zuiden van het centrumgebied wordt gewoond. Daarnaast bevinden zich verspreid door het gebied enkele bedrijven en kantoren. In deze paragraaf wordt op de in het plangebied aanwezige functies ingegaan.

3.5.1 Wonen

Bevolking

Bussum telt per 1 januari 2010 32.110 inwoners. De bevolking is al jaren nagenoeg constant en fluctueert rond de 30.000 en 32.000 inwoners. Ten opzichte van 2000 is de bevolking met ongeveer 2% toegenomen. Dit kan met name worden toegeschreven aan een positief migratiesaldo. Tot en met 2003 was namelijk sprake van een sterfteoverschot. De laatste jaren (sinds 2005) lijkt een positieve bevolkingsontwikkeling te zijn ingezet.

Het aantal inwoners in het centrum van Bussum bedraagt in 2010 9.945 (bron: CBS - het centrum is volgens het CBS overigens groter dan het plangebied). Dit is een stijging van ruim 4% ten opzichte van 2000.

Woningvoorraad

De totale woningvoorraad in Bussum is sinds 1998 met zo'n 5% toegenomen van 13.949 naar 14.643 woningen. Deze toename is met name gerealiseerd in 2006 en 2007. De gemiddelde woningwaarde ligt in Bussum in 2008 zo'n 50% boven het Nederlandse gemiddelde.

Uitgangspunten

Volgens de prognoses van het CBS zal de totale bevolkingsomvang van Bussum tot en met 2014 toenemen tot iets meer dan 32.000 inwoners. Vervolgens zal de bevolking afnemen, waarbij in 2025 de bevolking op weer ongeveer hetzelfde peil zal zijn als begin 2008.

De samenstelling van de bevolking in Bussum zal tot 2025 wel ingrijpend wijzigen. De leeftijdsgroep vanaf 55 jaar zal met ongeveer 20% toenemen. Tot 2025 zal de bevolking in de leeftijdsgroep 35 tot 50 jaar met 20% afnemen. Dezelfde afname zal gelden voor de groep jonger dan 15 jaar. De omvang van de bevolking tussen de 15 en 20 jaar blijft nagenoeg constant, terwijl de groep tussen 20 en 35 jaar met ongeveer 15% zal toenemen. Dit betekent een toename van met name starters en senioren. Bij nieuwe ontwikkelingen dient rekening te worden gehouden met deze twee doelgroepen. Met het beleid voor wonen boven winkels (gelegen in de drie bouwblokken tussen de Veldweg, de Brinklaan, de Veerstraat en het spoor) wordt ingespeeld op de behoefte aan woningen voor jongeren/starters (zie ook paragraaf 2.4).

3.5.2 Maatschappelijke voorzieningen

Verspreid in het plangebied, met name buiten het kernwinkelgebied, komen verschillende maatschappelijke voorzieningen voor. Het betreft onder andere kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, een verzorgingshuis, kerken, een gemeentehuis, een vestiging van het Rode Kruis, brandweer en hulpdiensten, een tienercentrum en een bibliotheek. Daarnaast komen in het plangebied nog enkele kleinschalige maatschappelijke voorzieningen voor, zoals praktijkruimten en activiteitencentra.

Uitgangspunten

Uitgangspunt is behoud van de verschillende vestigingen, waarbij de voorzieningen een specifieke aanduiding krijgen. Dit om te voorkomen dat er een andere voorziening komt die leidt tot hinder voor de omgeving.

3.5.3 Detailhandel/centrumvoorzieningen

Ruim de helft van het totale winkelaanbod (bron: Locatus, 2009) in Bussum bevindt zich binnen het centrumgebied (plangebied). Een opvallend kenmerk van Bussum zijn de 'uitlopers' van het centrumgebied: Laarderweg, Huizerweg en Brinklaan-Noord, deze straten behoren niet of slechts gedeeltelijk bij het plangebied. De belangrijkste winkelconcentratie van Bussum bevindt zich in de 'winkelacht' (zie figuur 3.6).

afbeelding "i_NL.IMRO.0381.BP2009B006001-va01_0007.png"Figuur 3.6 De 'winkelacht' van Bussum

In 2007 is een benchmarkanalyse uitgevoerd (Een Acht voor Bussum-Centrum, Ecorys). Deze analyse stelt dat de omvang van het winkelaanbod in Bussum-Centrum iets kleiner is dan gemiddeld in vergelijkbare centrumgebieden (vooral zijn in verhouding minder filiaalbedrijven aanwezig in het centrumgebied). De bekende filialen van ketenbedrijven gelden doorgaans als belangrijke consumententrekkers. Een aantal ketens (die wel in vergelijkbare winkelgebieden aanwezig zijn) ontbreken dan ook. Deze winkels zoeken doorgaans grotere winkelruimtes en daarvan is minder aanbod in het kernwinkelgebied van Bussum. De gemiddelde schaalgrootte van winkels in Bussum-Centrum is circa 25% kleiner dan het landelijk gemiddelde.

De trekkers zijn enigszins ongelijk verdeeld over het kernwinkelgebied. De passantenstromen zijn dan ook niet overal even 'dik' binnen de winkelacht. Een passanten-telling (bron: Een Acht voor Bussum-Centrum, Ecorys 2007) laat zien dat het zwaartepunt van de bezoekersaantallen op de noordwestzijde van de winkelacht ligt.

De meeste overige commerciƫle centrumvoorzieningen binnen het plangebied, zoals consumentgerichte ambachten, financiƫle en zakelijke dienstverlening, bevinden zich in de 'schil' rond de winkelacht.

Uitgangspunt

Uitgangspunt is om een meer evenwichtige structuur van de winkelacht te realiseren. In het algemeen moet gestreefd worden naar een gesloten winkelfront binnen de winkelacht met horecagelegenheden op strategische plaatsen. Ontwikkelingen in het centrumgebied zouden dan ook op deze uitgangspunten gericht moeten zijn. In het kader van het Centrumplan (als vervolg op de Gebiedsvisie Centrum) is de exacte omvang van het kernwinkelgebied nader bezien.

Buiten de winkelacht is plaats voor een menging van de functies winkels, horeca en diensten. Ook kan buiten de winkelacht, in de aanloopstraten, wonen op de begane grond worden toegestaan.

3.5.4 Bedrijven en kantoren

Bedrijven

Verspreid door het plangebied komen verschillende bedrijven voor. Onder andere zijn dit verschillende autobedrijven, een meubelstoffeerderij, tankstations (zonder lpg), aannemers, enzovoorts. Omdat de bedrijven in veel gevallen omringd worden door woningen, is aandacht voor de milieuzonering van deze bedrijven vereist. In paragraaf 4.4 wordt hier verder op ingegaan.

Kantoren

In het plangebied komen verspreid enkele kantoren voor. De meer grootschalige kantoren zijn te vinden ten noorden en zuiden van de winkelacht. Daarnaast is er in het plangebied op diverse plaatsen sprake van kantoorruimten ten behoeve van een beroep-aan-huis of kleinschalige bedrijvigheid. Deze activiteiten worden echter gerekend tot de woonfunctie voor zover de activiteit ondergeschikt blijft aan de woonfunctie.

Uitgangspunten

Uitgangspunt is behoud van de bestaande kantoren en bedrijven. Nieuwe bedrijfsvestigingen in het plangebied zijn ongewenst. Binnen het kernwinkelgebied worden geen nieuwe kantoren toegestaan. Vestiging van kantoren met en zonder baliefunctie worden in de schil daaromheen wel toegestaan.

3.5.5 Horeca

In het plangebied zijn verschillende horecavestigingen aanwezig al dan niet in combinatie met wonen op de verdieping. De meeste horeca is gevestigd in het deelgebied Centrum. Binnen het bestemmingsplan dient onderscheid te worden gemaakt in waar welke horeca gewenst is. Hierbij wordt aangesloten bij het vastgestelde horecabeleid.

In het 'horecabeleid Bussum 2009-2013' wordt aangegeven dat gestreefd wordt naar:

  • het verhogen van het veiligheidsgevoel in en rond horeca;
  • het verminderen van de overlast die door omwonenden wordt ondervonden;
  • het verhogen van de verblijfskwaliteit van het centrum, zoals verwoord in de Gebiedsvisie Centrum. bussum moet en levendig en vitaal centrum krijgen;
  • Bussum moet een levendig en vitaal centrum krijgen.

Voor het bestemmingsplan is met name het laatste punt relevant. In vervolg op het horecabeleid wordt in het dit bestemmingsplan Centrum in het kernwinkelgebied en de aanloopstraten, horeca in categorie 1 en 2 van de Bussumse Staat van Horeca-activiteiten toegestaan. Alvorens daadwerkelijk tot vestiging van nieuwe horeca kan worden overgegaan dient ook getoetst te worden aan het horecabeleid, waarbij wordt getoetst of de vestiging al dan niet leidt tot overconcentratie danwel anderszins tot ontoelaatbare aantasting van het woon- en leefklimaat.

Uitgangspunten

Uitgangspunt is het handhaven van de bestaande horecavestigingen. Nieuwe lichte (categorie 1 en 2) horecavestigingen worden in het kernwinkelgebied en de aanloopstraten in het algemeen toegestaan.

3.5.6 Overige functies

Aan de Nieuwe Englaan is een Denksportcentrum gevestigd. Daarnaast komen, verspreid door het plangebied, nog enkele dienstverlenende bedrijven voor (beautycentrum, bank, kapsalon en makelaar).