Plan: | Centrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0381.BP2009B006001-va01 |
Bussum 2025, visie en ambities (2006)
De gemeente heeft haar visie 'Bussum 2015' geactualiseerd. De algemene leidraad voor het gemeentelijke beleid is de continue aandacht en zorg voor een leefbare gemeente, in de breedste zin van het woord. Het gaat dan om wonen, welzijn, zorg, ouderen, jongeren, integratie, vrijetijdsvoorzieningen, kunst en cultuur, onderwijs, werk en inkomen en de kwaliteit van de woonomgeving. Daarnaast is de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie een centraal en continuerend thema.
Belangrijke ambities en doelstellingen op het gebied van leefbaarheid met een ruimtelijke component zijn:
De gemeente werkt momenteel aan een structuurvisie samen met de gemeente Naarden om
Gebiedsvisie Centrum (2012)
In 2012 is een Gebiedsvisie voor het centrum opgesteld samen met de bevolking. De achterliggende gedachte was een integraal toetsingskader te creëren voor de ruimtelijke en civiele projecten in het centrum, zoals de herinrichting van het Wilhelminaplantsoen, de Nieuwe Brink, de Havenstraat, de Vlietlaan en de Veldweg. Het doel van deze nieuwe Gebiedsvisie is dan ook om meer samenhang in het centrum te creëren, een goed vestigingsklimaat te bieden en een prettig woon-, winkel- en verblijfsgebied voor de Bussummers te verzorgen met een uitstraling naar de regio. De nieuwe Gebiedsvisie voor het Centrum van Bussum is samen met alle betrokkenen tot stand gekomen. De visie beschrijft hoe het centrum van Bussum er over een aantal jaren zou moeten uitzien. Op basis van de analyse van deskundigen en de inbreng van ondernemers en bewoners zijn daarvoor ambities geformuleerd die op allerlei manieren moeten bijdragen aan het verhogen van de verblijfskwaliteit van het centrum.
De volgende ambities worden in de Gebiedsvisie benoemd:
De Gebiedsvisie is nader uitgewerkt in een Centrumplan waarbij concrete projecten worden benoemd en enkele thema's worden uitgewerkt.
Centrumplan ( april 2013)
Aanleiding voor totale aanpak van het centrum is onder andere de economische crisis en de groeiende winkelleegstand, als gevolg van onder meer de toename van het internet-winkelen. Bussum als geheel heeft bovendien te maken met wegtrekkende jongeren en vergrijzing. Deze en andere factoren bedreigen de vitaliteit van het dorp.
De bewoners van Bussum hebben zich duidelijk uitgesproken voor verduurzaming en vergroening van het centrum, in combinatie met meer levendigheid in de vorm van horeca, kunst & cultuur en nadrukkelijk ook meer wonen in het centrum. Dit is de strategie die de meeste kans biedt om het centrum een vitale toekomst te geven. Voor het centrum geldt dat het een toekomstbestendig, levendig, groen centrum wordt met een eigen identiteit.
Voor het centrumplan is dankbaar gebruik gemaakt van het denkwerk en de ideeën van de verschillende werkgroepen en de klankbordgroep. Het Centrumplan is een plan op hoofdlijnen. Alle ideeën en suggesties uit de diverse werkgroepen en de klankbordgroep worden meegenomen bij de concrete uitwerking in de projecten. Dan zal blijken of alle ideeën en suggesties ook daadwerkelijk haalbaar zijn. Het centrumplan heeft effect op de verschillende beleidsnota's, dit voorliggende bestemmingsplan Centrum en de diverse projecten in het centrum.
Naar aanleiding van het centrumplan worden de volgende beleidsnota's gewijzigd:
1. Actualisatie Nota van Uitgangspunten Wonen boven winkels > ambitiedocument Wonen in het centrum;
2. Actualisatie Nota van Uitgangspunten Veldweg > ambitiedocument Veldweg;
3. Kadernota economie;
4. Handboek openbare ruimte;
5. GVVP;
6. GRP;
7. Groennota.
De Welstandsnota, de Parkeernota, het Speelplaatsenbeleidsplan en het Horecabeleid zijn inmiddels gewijzigd (zie ook hierna).
Kadernota Economie 2009
In 2009 heeft de gemeente Bussum een kadernota Economie opgesteld. De belangrijkste economische ambitie voor Bussum is ‘een goed vestigingsklimaat voor het midden- en kleinbedrijf’. Onder dit hoofddoel zijn in de Kadernota Economie van 2009 de drie volgende ambities geformuleerd:
Voor wat betreft het versterken van de positie van de levendige kern van Bussum speelt het winkelgebied in het centrum van Bussum een prominente rol. Het voorziet niet alleen de inwoners van de gemeente Bussum, maar ook die van daarbuiten in de aankoop van niet-dagelijkse goederen. Bijna de helft van de omzet is afkomstig van bezoekers van buiten Bussum. De combinatie van de aanwezigheid van filialen van grotere winkelketens en het brede scala aan winkels van zelfstandige ondernemers biedt een aantrekkelijke mix. De aanloopstraten rondom deze winkelkern bieden een assortiment aan winkels en dienstverleners waar gerichte, niet dagelijkse goederen/diensten worden afgenomen (runshoppen). Dit functioneert ter aanvulling van het brede aanbod in de hoofdwinkelstraten die juist gebiedsgericht worden bezocht voor bijvoorbeeld mode- en luxeartikelen, en zo bij uitstek geschikt zijn voor het meer recreatieve winkelen (funshoppen). Hieronder is de indeling van de verschillende winkelstraten (ook buiten het centrum) weergegeven:
Hoofdwinkelstraten | Aanloopstraten | Wijkwinkelcentra | Buurtwinkelstrips | ||
Veerplein | Vlietlaan | Laarderweg Zuid (Prinses Margrietplantsoen) | Brinklaan Noord | ||
Veerstraat | Herenstraat | Koekoeklaan | Huizerweg West | ||
Nassaulaan | Kerkstraat | Huizerweg Oost (Bisonstraat) | |||
Nassaustraat | Huizerweg West | Laarderweg Noord | |||
Brinklaan Centrum | Landstraat | Laarderweg Midden (Deen) | |||
Havenstraat | Laarderweg Noord | H. Kamerlingh Onnesweg | |||
Kapelstraat | T.B. Huurmanlaan | ||||
Nieuwe Brink | Spiegelstraat |
Visie
Om haar verzorgingsgebied te behouden en concurrentie van de centra van Hilversum en Huizen het hoofd te bieden zullen ondernemers, vastgoedeigenaren/beheerders maar ook de gemeente de juiste keuzes moeten maken in het binden van bewoners en bezoekers. In het centrum van de gemeente zal de concentratie van winkels voor niet-dagelijkse goederen worden gestimuleerd. In de hoofdwinkelstraten is detailhandel, detailhandelondersteunende horeca en een beperkte hoeveelheid dienstverlenende bedrijvigheid, gewenst. In de aanloopstraten is voor deze laatste branche en voor wonen op de begane grond meer ruimte.
Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (2006)
In 2006 is het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Bussum op gebied van verkeer en vervoer opgenomen. Het doel van het GVVP is het garanderen van een betrouwbare bereikbaarheid ten behoeve van het sociaal en economisch functioneren van de gemeente Bussum onder respectering van de eisen die aan leefbaarheid, milieu en verkeersveiligheid worden gesteld. Hiertoe dient de groei van de automobiliteit te worden beheerst en het gebruik van alternatieve vervoerswijzen, zoals de fiets en het openbaar vervoer, te worden gestimuleerd.
Parkeerbeleid 2013-2020 (september 2013)
In 2005 heeft de gemeente Bussum een parkeernota opgesteld. Inmiddels is het autogebruik en -bezit gestabiliseerd. Tegelijkertijd blijft de mobiliteit toenemen, met name ook het fietsbezit en -gebruik. De gemeente Bussum heeft daarom een nieuwe parkeernota 2013-2020 opgesteld. Dit beleidsstuk vervangt de parkeernota uit 2005. Eén van de doelen is om het parkeerbeleid zodanig in te zetten, dat een zo goed mogelijk evenwicht tussen verschillende functies ontstaat. De gemeente wil met de parkeernota bijdragen aan een economisch sterk, leefbaar, bereikbaar en veilig dorp. Concreet doel is het optimaal benutten van de beschikbare parkeerplaatsen, het aanbieden van voldoende en kwalitatief goede parkeervoorzieningen en het onderhouden van een gezonde parkeerexploitatie. Het parkeerbeleid houdt rekening met de verschillende karakteristieken van gebieden binnen Bussum en de verschillende doelgroepen (zoals bewoners, bezoekers, werknemers). Ook wordt ingezet op het beter benutten van parkeerplaatsen onder het motto 'eerst benutten, dan bouwen'. Daarnaast heeft de gemeente parkeernormen vastgesteld voor het centrum en het overige gebied van de bebouwde kom. De parkeerbehoefte voor nieuwe ontwikkelingen dient aan deze parkeernormen getoetst te worden.
Welstandnota Bussum (2012)
In 2012 is de Welstandsnota Bussum geactualiseerd. Aanleiding hiervoor zijn recente ontwikkelingen in de landelijke wetgeving en de wens van de gemeente tot deregulering. Dit komt onder andere naar voren in het grotendeels loslaten van welstand aan achterkanten en het werken met standaardplannen voor enkele objecten. De nota is overigens niet alleen bedoeld om het oordeel te motiveren, maar eveneens als handreiking bij het maken van plannen. Naast het vastleggen van criteria in het kader van de wet, is de welstandsnota ook bedoeld om het enthousiasme voor de ruimtelijke kwaliteit te vergroten. Het welstandsbeleid geeft de gemeente de mogelijkheid om cultuurhistorische, stedenbouwkundige en architectonische waarden een rol te geven bij de ontwikkeling en beoordeling van bouwplannen.
Met de welstandscriteria kan de commissie zich binnen de grenzen van het bestemmingsplan een gewogen oordeel vormen. Het centrum is een bijzonder welstandsgebied. Afwisseling en individualiteit zoals die tot uiting komen in de rooilijn, gevelopbouw en detaillering zijn uitgangspunt. Bouwplannen worden in samenhang met de beschrijving getoetst aan diverse criteria zoals ligging, massa, architectonische uitwerking en materiaal- en kleurgebruik. Een deel van het plangebied valt in andere welstandscategorieën die in de welstandsnota verder zijn uitgewerkt. De architectonische vormgeving van bouwwerken valt buiten de reikwijdte van een bestemmingsplan en wordt derhalve exclusief door de welstandsnota geregeld.
Groennota (2005)
De Groennota behandelt de structuur, de inrichting en het beheer van het openbare groen. Het plan bestaat uit twee delen: een beleidsdeel en een beheersdeel. Het beleidsdeel richt zich naast de groeninrichting op wijzigingen en aanvullingen in de groenstructuur. De belangrijkste elementen daarin zijn de Groene As, de natuurlijke inrichting van plantsoenen aan de randen van Bussum, de bomenstructuur uit de Bomennota 2003 (herzien), (hak)houtwallen uit de Landschapsvisie en de groene particuliere gebieden. De Groennota geeft aan dat naast het gemeentelijk groen ook de groene particuliere gronden beschermd moeten worden. De groenstructuur van het plangebied wordt nader beschreven en geïllustreerd in paragraaf 3.3.2
Beleidsnota 'Kinderspel, samen buiten spelen' (2013-2020)
In de beleidsnota 'Kinderspel, samen buiten spelen' is aangegeven waarom speelruimte belangrijk is en waar speelplaatsen zijn of kunnen komen. Een van de doelstellingen is speelruimtes aanbieden die met behulp van kinderen en bewoners op creatieve wijze worden ingevuld en die de sociale samenhang stimuleert.
Onderhoud en renovatie
Om kinderen een veilige speelomgeving te geven inspecteert de gemeente Bussum de speelplaatsen twee keer per jaar op veiligheid. Onderhoud vindt plaats als dit nodig is. Dit kan zijn naar aanleiding van de inspectie of een melding van gebruikers of buurtbewoners. Gekoppeld aan de beleidsnota is tot en met 2020 een renovatieschema voor de openbare speelplekken gemaakt. Bij elke renovatie van een speelplek wordt bekeken of de toegankelijkheid en bespeelbaarheid van de plek verbeterd kunnen worden.
Beleidsnota cultuurhistorie Bussum (januari 2006)
In dit document wordt beschreven op welke wijze cultuurhistorie kan worden ingebed in het ruimtelijk beleid van Bussum. Een belangrijke doelstelling hierbij is: handhaving en zo nodig verbetering van de bestaande kwaliteit van Bussum als woon- en werkomgeving. Bussum wil haar cultuurhistorische kwaliteiten koesteren en wil zorg dragen voor haar waardevolle karakteristieke eigenschappen van wonen en werken in het groen. In de nota worden daarom aanbevelingen gedaan voor het ontwikkelen van een actief cultuurhistorisch beleid. In de beleidsnota worden de verschillende archeologische gebieden beschreven, alsook monumenten en andere cultuurhistorische elementen.
In bestemmingsplannen dient nadrukkelijk aandacht te worden besteed aan bekende of potentiële cultuurhistorische waarden, waaronder ook de archeologische waarden. Wanneer archeologie immers vroegtijdig wordt meegenomen en integraal onderdeel uitmaakt van de planontwikkeling, worden vertragingen en onnodige opgravingen (en kosten) voorkomen. Als na bureauonderzoek blijkt dat de aanwezigheid van archeologische waarden waarschijnlijk is, dient nader terreinonderzoek te worden verricht. Uitgangspunt is het beschermen van archeologische waarden in de bodem zelf. Een nadere beschrijving van de archeologische (verwachtings)waarden voor het onderhavige plangebied komt aan bod in paragraaf 3.4.2.
Nota van uitgangspunten Wonen boven winkels (mei 2008)
In het centrum van Bussum zijn investeringen nodig om de economische vitaliteit en de leefbaarheid te behouden of waar mogelijk te versterken. Het aanpakken van leegstaande verdiepingen boven winkels in het kernwinkelgebied is hiervan een onderdeel. Aanleiding van deze nota is onder andere het Raadsprogramma 2006-2010, waarin wordt omschreven dat de dorpskern van Bussum een gezellige ontmoetingsplaats moet zijn, een levendig centrum met regionale allure. Voorwaarde hiervoor is onder andere het behoud van markante panden en beeldbepalende elementen en de herontwikkeling van de Nieuwe Brink. Dit kan bereikt worden door het stimuleren van wonen boven winkels. Hierbij moet rekening worden gehouden met een evenwichtige woningvoorraad.
Om de doelstellingen te bereiken, wordt voor wat betreft het centrumgebied wonen boven winkels gestimuleerd. Aangezien de realisering een lange doorlooptijd kan hebben en alle betrokken partijen (eigenaren, initiatiefnemers, huurders commerciële ruimten, bewoners, corporaties, gemeente) hetzelfde beeld moeten hebben, wordt de ontwikkeling in clusters uitgewerkt. Dit houdt in dat als er een overeenkomst is met de eigenaren en er een aaneengesloten en te ontsluiten rijtje panden beschikbaar is, deze aangepakt gaat worden. Dit kunnen grote en kleine clusters zijn.
De uitgangspunten en doelstellingen zijn:
Bussum bewust de toekomst in – Visie op duurzame ontwikkeling 2010 – 2014 (oktober 2009)
Het visiedocument 'Bussum bewust de toekomst in' geeft kaders en thema's aan waarop de gemeente Bussum zich de komende vier jaar (2010-2014) wil richten. De visie gaat uit van een gemeente waarin personen, maatschappelijke instellingen en bedrijven zich kunnen ontplooien, met zo min mogelijk afwenteling van negatieve gevolgen op andere mensen, andere regio's en andere generaties. Samen met inwoners, organisaties en binnen de gemeentelijke organisatie, streeft Bussum naar een klimaatbewuste stad, met een vitale, betrokken samenleving, een gezonde leefomgeving en duurzame bedrijvigheid van mensen en organisaties. De visie geeft een vertaling van dit beeld naar ambities voor de komende jaren. Doel hiervan is om een beweging op gang te brengen waarin op innovatieve, inspirerende en interactieve wijze naar toekomstige ontwikkelingen binnen Bussum wordt gekeken.
Duurzaam bouwen in Bussum-Van zilver naar goud (april 2010)
Deze beleidsnota is een uitwerking van de visie 'Bussum bewust de toekomst in'. In samenwerking met adviesbureau BECO heeft de gemeente beleid opgesteld voor duurzaam bouwen. Het duurzaam-bouwen-beleid is gebouwd op draagvlak, ambitie, een concreet instrument en doelgroepen. Bij elke nieuwbouw én renovatie van gemeentelijke gebouwen/scholen en van huur- en koopwoningen (projectmatige bouw/renovatie) wordt de duurzaam-bouwen-menukaart van het CO2-servicepunt toegepast. Deze menukaart geeft per ambitieniveau (brons, zilver of goud) aan wat voor maatregelen getroffen kunnen worden bij een project. De gemeente stelt het ambitieniveau zilver als minimumeis.
Horecabeleid Bussum 2013-2018 (december 2012)
De gemeente Bussum wil graag een leefbaar en attractief dorp zijn. Inwoners, bezoekers en ondernemers moeten zich thuis kunnen voelen in Bussum. Om dit te realiseren, dient Bussum te beschikken over een gevarieerd en kwalitatief goed voorzieningenaanbod. Binnen dat aanbod speelt horeca een belangrijke rol.
Het doel van het geactualiseerde horecabeleid is om beperkte, maar passende ruimte voor horecaondernemers te bieden, om zo min mogelijk overlast plaats te laten vinden en sprake te laten zijn van een 'gezond' uitgaansklimaat. Het horecabeleid gaat in op de volgende onderwerpen: juridisch kader, veiligheid en overlast, gezondheid, horecaregelgeving en handhaving. De ambities uit de Gebiedsvisie voor het centrum en het Centrumplan betekenen een beleidswijziging ten opzichte van het eerder horecabeleid (2008-2013). In het beleid wordt het volgende aangegeven:
"Voor het centrum betekent dit dat er meer horecabestemmingen in de categorieën 1 en 2 worden toegevoegd. Vooral op de pleinen als ontmoetingsplek worden horeca en de daarbij behorende terrassen mogelijk gemaakt. Het gaat hierbij vooral om aan het winkelen gerelateerde horeca, zoals lunchrooms. Maar ook restaurants kunnen toegevoegd worden om ’s avonds meer gezelligheid te verkrijgen. Het is in verband met overlast niet wenselijk om meer cafés en snackbars toe te voegen aan het centrum. Vandaar dat is gekozen voor het mogelijk maken van – lichte- vormen die vallen in de categorie 1 of 2 zoals genoemd in deze nota. Een zwaardere categorie is bij hoge uitzondering mogelijk, alleen indien sprake is van een gewenste ontwikkeling waarvoor voldoende draagvlak bestaat."
In voorliggend bestemmingsplan zijn de nieuwe uitgangspunten overgenomen. Voor het bestemmingsplan is concreet van belang dat voor winkelconcentraties en centrumgebieden horeca uit categorie 1 van de Staat van Horeca-activiteiten algemeen wordt toegestaan. Voor centrumgebieden is onderscheid gemaakt naar dichtheid van wooncentratie. In het totale centrumgebied is horeca uit categorie 2 van de Staat van Horeca activiteiten algemeen toegestaan. Tevens dienen in dezelfde gebieden mogelijkheden te worden geboden voor enkele horecavestigingen uit hogere categorieën.
Wmo-beleidsplan, Bussum voor iedereen
Het Wmo-beleidsplan 2012-2015 is ontwikkeld in samenwerking met de gemeenten Naarden en Muiden en met de andere regiogemeenten. Er is veelvuldig overlegd met professionals op het gebied van wonen, welzijn en zorg met de Wmo-raad, het Beraad Naarden-Bussum en met inwoners.
De essentie van het nieuwe Wmo-beleidsplan berust op twee visie-pijlers:
1. Samen bouwen aan een inclusieve samenleving
Voor mensen met beperkingen is dat niet vanzelfsprekend. De individuele inwoner kan ook beperkingen ervaren door hoe de samenleving is ingericht. Dit betekent dat de samenleving medeverantwoordelijk is voor het omgaan met en het opheffen van deze beperkingen. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente, haar inwoners, ondernemers, organisaties en aanbieders om de omgeving zodanig te veranderen dat alle inwoners kunnen meedoen.
2. De behoefte centraal
Bussum gaat er vanuit dat haar inwoners in eerste instantie zelf verantwoordelijk willen en kunnen zijn voor hun eigen leven en voor de kwaliteit van de samenleving, eventueel met hulp en bijstand van gezin, familie, vrienden, buren en/of kennissen. Zelfredzaam zijn, initiatief nemen en eigen keuzes maken kan alleen goed als je invloed hebt op je eigen situatie. Dat betekent dat bij maatschappelijke ondersteuning de behoefte van inwoners en hun omgeving centraal moet staan. Wanneer die behoefte (vertaald naar een vraag) niet centraal staat, ondermijnt dat de eigen kracht, de eigen regie, de zelfredzaamheid en de eigen verantwoordelijkheid van inwoners.
De gemeente Bussum gaat daarom de komende jaren een tweeledige verschuiving realiseren: