Plan: | Gershwin |
---|---|
Plannummer: | W0902BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0902BPGST-OH01 |
In algemene zin is er in het straatbeeld van de Zuidas een onderscheid tussen noord-zuid en oost-west gerichte straten. De noord-zuid straten verbinden Amsterdam-Zuid en Buitenveldert op een vanzelfsprekende manier met elkaar, terwijl de oost-west straten een groener en informeler karakter hebben. De intensieve bebouwing creëert een stedelijke contrastrijke sfeer met drukke en stille plekken.
De langzaam verkeer routes leggen interne en externe relaties tussen het gebied en de omgeving en maken het gebied goed bereikbaar. Een belangrijke noord-zuidroute voor zowel de fietser als de voetganger loopt door de Minerva-as, via het plangebied Gershwin naar Buitenveldert en verzorgt de bereikbaarheid van het station Zuid.
Het stedenbouwkundige raamwerk is de basis voor het openbare ruimte concept. De bebouwing binnen de compacte kavels is sterk op de openbare ruimte gericht. Het beeld van de openbare ruimte wordt grotendeels bepaald door het samenspel tussen de openbare ruimte en de privé ruimten die onderdeel zijn van de bouwblokken. De privé tuinen verrijken het woonklimaat. Er is ruimte om deze tuinen divers in te richten, maar moeten altijd grenzen aan het openbare gebied. De drukke straten liggen om het plangebied en hebben een belangrijke doorstromingsfunctie. De rustige straten daarentegen liggen in het gebied. Het verkeer wordt zoveel mogelijk beperkt tot de toegangswegen (autostraten), die de parkeergarages ontsluiten. Er moeten ook bijvoorbeeld veel voordeuren direct op de openbare ruimte uitkomen wat de veiligheid en leefbaarheid ten goede komt.
Het fijnmazige raamwerk geeft een grote transparantie en is vooral belangrijk voor de relatie tussen het Zuidasgebied en Buitenveldert. Vanuit het Gershwinplein is een brug voor fietsers en voetgangers gepland over de De Boelegracht. De aansluiting op de De Boelelaan vereist een zorgvuldige uitwerking met als uitgangspunt een optimale verkeersveiligheid.
Verkeersareaal
Snelverkeer
Het gebied Gershwin is voor wat betreft het autoverkeer alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer, er is een strikt locatiebeleid op van toepassing. De Mahlerlaan vormt de hoofdontsluiting van het deelgebied, deze is momenteel bereikbaar via de Beethovenstraat en de Buitenveldertselaan.
De Gershwinlaan wordt voor het autoverkeer niet aangesloten op de Buitenveldertselaan en de Beethovenstraat. De parkeergarages in Gershwin worden via noord-zuid straten en de Gershwinlaan vanaf de Mahlerlaan ontsloten. Uitgangspunt is dat de inritten en hellingbanen binnen de gebouwen worden opgelost. Ook het laden en lossen dient inpandig plaats te vinden. Incidenteel laden en lossen kan op straat plaatsvinden. Voorzieningen om hemelwater vast te houden en verontreinigd water te reinigen worden betrokken in het maaiveldplan voor Gershwin.
Voor het verkeersontwerp voor de Mahlerlaan is een verkeersprognose voor het drukste moment van de dag gemaakt, dit is de avondspitsperiode van 16 tot 18 uur. Uit de verkeersprognose blijkt onder meer dat het autoverkeer dat gebruik maakt van de parkeergarages langs de Mahlerlaan op één rijstrook per richting kan worden afgehandeld. Op de drukste punten in de Mahlerlaan zullen linksafstroken van voldoende lengte in het ontwerp worden opgenomen. De Mahlerlaan is bovendien niet bedoeld voor doorgaand verkeer tussen de Buitenveldertselaan en de Beethovenstraat.
Langzaam verkeer
Vrijwel het gehele openbare gebied in Gershwin is voor voetgangers en fietsers toegankelijk. Deelgebied Gershwin zal dankzij haar intensieve bebouwing, de ligging aan de kop van de verkeersluwe zone rond de Minerva-as en de ligging tussen Buitenveldert en station Zuid veel voetgangers en fietsers aantrekken. De langzaam verkeersroutes spelen een belangrijke rol in het gebied. Gestreefd wordt naar een zeer hoge kwaliteit van het openbaar gebied in Gershwin. De noord-zuid verbindingen in het gebied zijn alle fiets- en voetgangersverbindingen, de brug over de De Boelegracht is daarom ook alleen voor langzaam verkeer en nood- en hulpdiensten toegankelijk.