Plan: | Bestemmingsplan Eenhoorn I |
---|---|
Plannummer: | M1207BPSTD |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.M1207BPSTD-OH01 |
Verkeer
Het Eenhoorn I gebied maakt onderdeel uit van het projectgebied Wibaut aan de Amstel. De deelprojecten zijn allemaal aan elkaar verbonden door de Wibautas. Om de verkeerskundige consequenties van het toevoegen van programma aan een stedelijk gebied in beeld te krijgen is een verkeersonderzoek verricht (verkeersonderzoek Wibaut aan de Amstel, fase II, Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer, augustus 2010). Het onderzoek is als bijlage 8 bij het plan gevoegd.
Voor de verkeersstudie is een verkeersmodel gebouwd op basis van het Amsterdamse verkeersmodel GenMod (General Model). Het GenMod model is voor het gebied rondom de Wibautstraat lokaal verfijnd en gekalibreerd op recente telinformatie (2008). Dit model wordt het 'Wibaut aan de Amstel model' genoemd (WADA model). Met beide zijn verkeersprognoses gemaakt voor 2015 en 2022, met en zonder de plannen van Wibaut aan de Amstel.
Bij het verkeerskundig onderzoek zijn o.a. verkeersprognoses opgesteld en analyses van de kruispunten verricht en is de verkeersproductie van de plannen van Wibaut aan de Amstel in 2015 en 2022 onderzocht. Daarnaast is het gehele verkeersnetwerk van het projectgebied op kruispunten geanalyseerd. Deze analyse laat zien waar de toekomstige knelpunten en mogelijkheden om deze op te lossen, in het netwerk zitten. Verder is in verband met de corridorfunctie Wibautstraat onder meer bezien welke verkeerseffecten de projecten binnen Wibaut aan de Amstel op het hoofdnet auto hebben, mede in relatie tot de corridorfunctie van de Wibautas.
In het lokale model (WADA model) is tussen de autonome situatie en de plansituatie 2022 respectievelijk een groei van 16%, 42% en 31% voor auto, OV en fiets te zien. Kijkend naar de 2008 situatie groeit de totale mobiliteit van en naar het studiegebied met 24%, het aandeel autoverkeer daarin neemt echter met 4% af ten gunste van een toename van het OV gebruik. Er is dus een verschuiving in de totale mobiliteit in dit gebied van auto naar OV.
Uit het onderzoek komen een aantal aspecten naar voren die van belang zijn voor de ontwikkeling van het Eenhoorn I gebied. Zo is de oversteekbaarheid van de voetgangers op het Prins Bernhardplein een punt van aandacht bij de verdere uitwerking van het pleinontwerp.
Parkeren
Voor het gehele Eenhoorngebied is een parkeerbalans opgesteld om de toekomstige behoefte aan parkeerplaatsen in beeld te brengen (Parkeerbalans Wibautas. Trajan, juli 2010). Zie bijlage 9.
De maatgevende periode is overdag doordeweeks. Onder invloed van de woningbouwontwikkelingen verandert de parkeerbehoefte richting de doordeweekse avonden en de zaterdag. De behoefte wordt opgevangen door toevoeging van capaciteit in parkeergarages. De veranderingen in het gebied hebben tot gevolg dat er met name wat betreft de bedrijvigheid minder parkeerbehoefte ontstaat. De totale parkeerbehoefte, dus niet alleen van bewoners en bedrijvigheid in het plangebied, maar ook door toename van bezoekers als gevolg van nieuwe voorzieningen in de nabijheid van het plangebied, zal het grootste zijn op zaterdag. Dit wordt in het onderzoek als maatgevende periode gezien. Voor het Eenhoorn I gebied stijgt als gevolg van de ontwikkelingen de parkeerdruk tot 83 procent voor de maatgevend periode (zaterdagmiddag) in 2020. Dit is een acceptabel percentage voor een woon/werkgebied.