direct naar inhoud van 7.3 Resultaten onderzoeken
Plan: Bestemmingsplan VU medisch centrum (en omgeving)
Plannummer: K1002BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01

7.3 Resultaten onderzoeken

Er is akoestisch onderzoek gedaan ten behoeve van voorliggend bestemmingsplan (Akoestisch onderzoek bestemmingsplan Vrije Universiteit medisch centrum, 15 april 2011, zie bijlagen). Het akoestisch onderzoek omvat twee deelonderzoeken:

  • Planontwikkelingen VUmc;
  • Wijzigingen aan wegtracés ten behoeve van de verkeersafwikkelingen inclusief de plan- ontwikkelingen.

In beide deelonderzoeken is uitgegaan van de uitgangspunten zoals die hebben gegolden voor het verkeerskundig ontwerp (zie paragraaf 6.5 van deze toelichting).

In het akoestisch rapport worden de volgende conclusies getrokken.

7.3.1 Hogere waarden

Voorliggend bestemmingsplan biedt de mogelijkheid tot de uitbreiding van het VUmc met onder meer geluidgevoelige bestemmingen (onderwijs en gezondheidszorg). De geluidgevoelige bestemmingen worden door geluid belast dat afkomstig is van de rijksweg A10, van stedelijke wegen inclusief trams en van het spoorwegtraject Amsterdam RAI – Amsterdam Schiphol inclusief metro.

De geluidbelastingen zijn berekend conform het 'Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006'. De Standaard Rekenmethode II uit bijlage III en IV is hierbij gehanteerd voor respectievelijk wegverkeers- lawaai en spoorweglawaai. De berekende geluidbelastingen zijn getoetst aan de grenswaarden uit de Wet geluidhinder.

Uit de berekeningsresultaten is gebleken dat als gevolg van verschillende (spoor-)wegen de voorkeursgrenswaarde en op een aantal plaatsen ook de maximale ontheffingswaarden voor wegverkeerslawaai wordt overschreden voor de wegen rijksweg A10 en De Boelelaan.

Maatregelen aan de geluidbron, in het geluidoverdrachtsgebied of aan gebouwen brengen grote bezwaren met zich mee. Het is realistisch voor de geluidgevoelige functies een hogere waarde aan te vragen voor de geluidbelasting ten gevolge van wegverkeers- en spoorweglawaai. Daar waar de maximale ontheffingswaarde wordt overschreden dienen bij geluidgevoelige functies wel dove gevels of gebouwgebonden geluidschermen te worden toegepast.

Daar waar de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden maar niet de maximale ontheffingswaarde, dienen hogere waarden te worden aangevraagd. Een overzicht van de aan te vragen hogere waarden is opgenomen in het onderzoek.

7.3.2 Dove gevels

In onderstaande figuur zijn de gevels aangewezen waar, ingeval van geluidgevoelige functies, dove gevels of gebouwgebonden geluidschermen moeten worden toegepast. Indien er bouwlagen zijn, waar wel aan de maximale ontheffingswaarde wordt voldaan, kan de dove gevel achterwege blijven.

Ook indien geen geluidgevoelige ruimten, analoog aan de uitsluiting van toetsing voor ruimten die niet zijn bestemd voor geluidsgevoelige onderwijsactiviteiten en die voor de toepassing van de Wet geluidhinder geen deel uit van een onderwijsgebouw, worden gesitueerd achter de betreffende gevel kan de dove gevel achterwege blijven.

Voor alle onderzoekslocaties geldt dat op bepaalde locaties in de plannen de gecumuleerde geluid- belasting LVL,cum meer dan 3 dB hoger is dan de maximaal toelaatbare ontheffingswaarde. Op deze locaties zijn echter al dove gevels bij geluidgevoelige functies voorgeschreven als gevolg van een of meer overschrijdingen van de maximale ontheffingswaarden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01_0017.jpg"

Figuur 13: Overzicht vereiste dove gevels vanwege geluid afkomstig van de A10 en De Boelelaan

Voor die plaatsen waarvoor wordt geconstateerd dat dove gevels nodig zijn, is grotendeels sprake van bestaande bebouwing. Bovendien is bij het grootste deel daarvan sprake van gevels zonder te openen delen. Veelal heeft dit, behalve met het geluidsaspect, te maken met de luchtbehandelingssituatie in het VUmc. Vanuit oogpunt van goede ruimtelijke ordening is het toepassen van dove gevels in die gevallen dan ook niet bezwaarlijk. Alleen voor nieuwe bouwaanvragen zal worden getoetst of en zo ja waar dove gevels nodig zijn.

Uit het onderzoek is verder gebleken dat daar waar dove gevels nodig zijn, die niet altijd de gehele gevel hoeft te betreffen. Waar de dove gevel in oranje is aangegeven, is de dove gevel bijvoorbeeld pas nodig vanaf een bouwhoogte van 14 meter, terwijl ter plaatse van de gele en groene markering de dove gevel uitsluitend nodig is voor respectievelijk de eerste 21 en 24,5 meter. In paragraaf 16.4 wordt aangegeven hoe hiermee in de planregels is rekening gehouden.

7.3.3 Wijziging wegen

Op bepaalde wegtracés worden (soms plaatselijk) rijstroken of voorsorteerstroken toegevoegd. Deze wegtracés zijn als volgt:

  • Amstelveenseweg vanaf de noordelijke op-/afrit rijksweg tot het Gaffelaarspad;
  • De Boelelaan tussen de Amstelveenseweg en de Gustav Mahlerlaan;
  • Gustav Mahlerlaan tussen de De Boelelaan en de Buitenveldertselaan;
  • Van der Boechorststraat tussen de De Boelelaan en de Arent Janszoon Ernststraat.

De wegwijziging op de De Boelelaan tussen de Gustav Mahlerlaan en de Buitenveldertselaan als gevolg van de verlegging van de tramlus richting de Buitenveldertselaan is al ten behoeve van het daartoe genomen projectbesluit Wro onderzocht. De nieuwe tramlus en bijbehorende wegwijzigingen zijn in de toekomstige situatie wel verdisconteerd maar niet getoetst.

Er is binnen de Wet geluidhinder sprake van een “reconstructie van een weg” wanneer een wijziging op of aan een aanwezige weg leidt tot een toename van de geluidbelasting vanwege die weg van 2 dB of meer. Deze reconstructie van een weg wordt, om verwarring te voorkomen met dezelfde term die staat voor de fysieke wijziging van de weg, ook wel een “reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder” genoemd.

Een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder is geconstateerd op de gevels parallel aan de Amstelveenseweg ter plaatse van de blokken op nummer 712-758 en 603-627. De reconstructies in de zin van de Wet geluidhinder worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de geldende eerder vastgestelde hogere waarden. De verbredingen of verleggingen van de weg(delen) hebben nagenoeg geen akoestisch effect, de motorvoertuigintensiteiten zijn in zeer geringe mate gewijzigd.

Zoals hiervoor reeds is geconcludeerd zijn geluidbeperkende maatregelen aan de weg en in het geluidoverdrachtsgebied niet reëel.

De reconstructies in de zin van de Wet geluidhinder ten aanzien van de De Boelelaan worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de toevoeging van de tram als geluidbron aan de De Boelelaan. Voor de verlegging van de tramlus is reeds een projectbesluit en een hogere waarde besluit genomen.

De toekomstige geluidbelastingen en de toenamen geconstateerde reconstructies in de zin van de Wet geluidhinder zijn conform de Wet geluidhinder toegestaan.

Om bovenstaande redenen zullen ter plaatse van de ontvangerpunten hogere waarden dan de grenswaarden moeten worden aangevraagd. In onderstaande tabel wordt een overzicht van de aan te vragen hogere waarden gegeven. In onderstaande figuur zijn de gevelvlakken van de woningen in rood aangegeven waarvoor de hogere waarden moeten gelden.

Locatie   Bron   Hogere waarde [dB]  
Amstelveenseweg 712-758/gevels zijde Amstelveenseweg   Amstelveenseweg   63  
Amstelveenseweg 603-627/gevels zijde Amstelveenseweg   Amstelveenseweg   66  

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01_0018.jpg"

Figuur 14: Overzicht Gevelvlakken hogere waarden

7.3.4 Reeds verleende hogere waarden

Ten tijde van de voorbereiding van het ontwerp bestemmingsplan is een aantal procedures opgestart die voorzien in de aanpassing van de weginfrastructuur op delen van de De Boelelaan en de Amstelveenseweg. In het kader van die procedures wordt tevens voorzien in vaststelling van een aantal hogere waarden. De betreffende hogere waarden hebben uitsluitend betrekking op de bestaande bebouwing (zie bijlage Vaststellingsbesluiten hogere grenswaarden Wgh). Voor zover er voor VUmc wordt voorzien in uitbreidingsmogelijkheden, zijn daarvoor gekoppeld aan het besluitvormingstraject van voorliggend bestemmingsplan aanvullende hogere waarden worden vastgesteld (zie eveneens bijlage Vaststellingsbesluiten hogere grenswaarden Wgh).