Plan: | Bestemmingsplan VU medisch centrum (en omgeving) |
---|---|
Plannummer: | K1002BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.K1002BPGST-OH01 |
Zoals reeds in paragraaf 6.2 aangegeven is inmiddels een Actieplan weginfrastructuur opgesteld dat voorziet in infrastructurele maatregelen. Hierin wordt voorzien in een tijdige aanpak van de te verwachten knelpunten. Uitgangspunt daarbij is dat op basis van een reële concrete ontwikkelingsplanning bekeken is wanneer welke te verwachten knelpunten worden opgepakt. De randvoorwaarden en uitgangspunten daarvoor zijn voor het plangebied van voorliggend bestemmingsplan vertaald in een verkeerskundig ontwerp (zie figuur 10).
Figuur 12: verkeerskundig ontwerp (voorlopig)
De grootste aanpassingen in vergelijking met de bestaande situatie betreffen de kruispunten. Hoewel het verkeerskundig ontwerp op details nog aan verandering onderhevig kan zijn, vormt deze de basis voor de plankaart en planregels van dit bestemmingsplan. Voor met name de bestemmingen Verkeer-1 en Verkeer-2, waarbinnen autoverkeer is toegestaan, is de begrenzing iets ruimer gelegd dan die op de bovenstaand ontwerp is opgenomen.
Aanpassingen verkeerskundig ontwerp Amstelveenseweg - Westflank
Tijdens de terinzageleggingsperiode van het bestemmingsplan is een tweetal omgevingsvergunningen in ontwerp ter inzage gelegd. Deze vergunningen voorzien in noodzakelijke infrastructurele aanpassingen (Amstelveenseweg - Westflank en Amstelveenseweg – De Boelelaan), die in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan Buitenveldert, maar passen binnen het vast te stellen bestemmingsplan VUmc. Reden om te kiezen voor deze parallelle procedures is dat de aanpassing van de infrastructuur bij de Westflank noodzakelijk is vanwege het reeds in aanbouw zijnde Westflank gebouw van VUmc met oplevering 3e kwartaal 2012, en de aanpassing van de kruising Amstelveenseweg – De Boelelaan als belangrijk knelpunt is aangemerkt in het Actieplan weginfrastructuur. Om een snelle aanpak van beide werkzaamheden niet te bewerkstelligen, is voor losse procedures gekozen. Inmiddels zijn de vergunningen verleend.
Naar aanleiding van zienswijzen is in overleg met omwonenden de omgevingsvergunning voor aanpassing van de Amstelveenseweg ter hoogte van de Westflank aangepast. Het verkeerskundig ontwerp is gewijzigd ten opzichte van het verkeerskundig ontwerp zoals dat aan het ontwerp bestemmingsplan ten grondslag lag (figuur 12). De wijzigingen zijn op de bestemmingsplankaart overgenomen. Op onderstaande figuur is het definitief ontwerp voor dit onderdeel weergegeven.
Figuur 12b: aangepast verkeerskundig ontwerp Amstelveenseweg - Westflank