Plan: | Cabauw - Uitbreiding |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0331.04cabauwuitbr00000-BP00 |
Het project voorziet in de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bebouwing en nieuwe wegen. Er dient daarom te worden nagegaan of het noodzakelijk is akoestisch onderzoek te verrichten.
Conform de Wet geluidhinder is het noodzakelijk akoestisch onderzoek te doen als nieuwe geluidsgevoelige bebouwing wordt gerealiseerd, of als uitbreiding van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de geluidszone van een weg plaatsvindt. Voor het akoestisch onderzoek zijn daarbij alleen de wegen relevant waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur of meer geldt. Voor wegen binnen 30 kilometerzones hoeft conform artikel 74 lid 2 van de Wet geluidhinder geen akoestisch onderzoek te worden verricht.
Het plangebied ligt in de nabijheid van de Kerklaan en de Cabauwsekade. Dit zijn echter 30 km/uurwegen, hierdoor komt formeel de onderzoeksplicht voor het plangebied te vervallen. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is voor het plangebied toch een onderzoek uitgevoerd.
Uit het onderzoek (Geluidbelasting Cabauw te Lopik, Kenmerk R002-4542992AMD-aws-V01-NL, januari 2008) uitgevoerd door Tauw bv, blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op enkele locaties wordt overschreden.
Afbeelding 4.1: overzicht geluidsbelaste gegevens
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van de Kerklaan en de Cabauwsekade maximaal 50 dB bedraagt en hiermee de voorkeursgrenswaarde op beide wegen wordt overschreden. Op afbeelding 4.1 is te zien dat de Cabauwsekade leidt tot een geluidsoverschrijding bij een tweetal woningen en de noordzijde van de nieuwe Gerardus Majella school. De Kerklaan leidt tot een overschrijding aan de westzijde van dit schoolgebouw. De maximale grenswaarde van 63 dB wordt echter in geen van de berekende wegvakken overschreden.
Zowel de Kerklaan als de Cabauwsekade zijn, zoals al eerder is vermeld, wegen met een maximale snelheid van 30 km/uur. In het kader van de Wet geluidhinder is het niet mogelijk om ontheffing voor hogere waarden aan te vragen wanneer dit geschiedt bij niet gezoneerde wegen (30 km/uur). In bovenstaand geval is de aanvraag van ontheffing derhalve niet mogelijk.
De beperkte overschrijding van de voorkeursgrenswaarde wordt in dit kader echter als acceptabel beschouwd, aangezien op alle locaties wel wordt voldaan aan het binnenniveau van 33 dB.
In het onderzoek wordt tot slot gemeld dat door gebruik van stillere wegdekken, de geluidsbelasting licht gereduceerd zou kunnen worden. De voorkeursgrenswaarde zal echter nog steeds worden overschreden.
Ondanks de beperkte overschrijding van de voorkeurswaarde vormt het aspect geluid geen belemmering om de voorgenomen ontwikkeling te realiseren.