direct naar inhoud van 2.5 Beschrijving toekomstige situatie
Plan: Riverparc
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0299.BP08RIVERPARC-VA01

2.5 Beschrijving toekomstige situatie

2.5.1 Inleiding

Beoogd wordt om de permanente bewoning van de recreatiewoningen op Riverparc te legaliseren. Dit betekent kortgezegd dat alle recreatiewoningen een woonbestemming krijgen, met een bijbehorende planregeling. In zoverre verandert er in de fysieke ruimte weinig.

Om echter een woonbestemming aan alle woningen op Riverparc te kunnen geven, moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo zal er bijvoorbeeld vanwege de veiligheid een tweede ontsluiting aangelegd moeten worden, omdat een woonwijk op minimaal twee verschillende wijzen bereikbaar dient te zijn voor hulpdiensten.

Deze en andere zaken zullen allemaal in dit hoofdstuk behandeld worden, om de toekomstige situatie zo goed mogelijk te kunnen laten zien.

2.5.2 Ontsluiting

Witteveen en Bos heeft in opdracht van de gemeente Zevenaar uitgebreid onderzoek gedaan naar de benodigde ontsluiting voor de woningen op Riverparc, wanneer deze een reguliere woonwijk binnen de gemeente Zevenaar gaan vormen (Wittveen+Bos, Ontsluiting Riverparc, 21 december 2009, zie Bijlage 3 Onderzoek ontsluiting Riverparc). In paragraaf 4.5 Verkeer en ontsluiting wordt uitgebreid ingegaan op het probleem en de totstandkoming van de uiteindelijke voorgestelde oplossing. Hier wordt slechts kort geschetst hoe het terrein ontsloten zal gaan worden.

De bestaande ontsluiting van Riverparc (De Muggenwaard) is relatief laag gelegen. Naast de Muggenwaard wordt een noodweg aangelegd, om ervoor te zorgen dat Riverparc via twee verschillende ontsluitingen bereikt kan worden. Deze weg zal tevens dienst gaan doen als voet- en fietspad. Zie onderstaande afbeelding 1.

afbeelding "i_NL.IMRO.0299.BP08RIVERPARC-VA01_0009.jpg"

Afbeelding 1 Impressie tweede ontsluiting Riverparc

2.5.3 Ophogen gronden

Aangezien Riverparc buitendijks is gelegen, zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar de hoogwaterveiligheid van het park. Deze onderzoeken komen in paragraaf 4.9 Water uitgebreid aan bod. Hier wordt slechts kort aangegeven welke maatregelen nodig zijn om Riverparc ook bij extreem hoog water te kunnen beschermen.

Gronden op Riverparc

Op basis van de Waterwet geldt voor het grondgebied van de gemeente Zevenaar een overschrijdingsfrequentie van 1/1250 jaar. Bij die norm is aangesloten. De oever is door Witteveen & Bos getoetst.

De conclusie van Witteveen & Bos is dat de kwaliteit en stabiliteit van de oever voldoende is. Wel dient de oever op bepaalde onderdelen te worden verhoogd naar NAP + 12,60 meter (hierin is een marge opgenomen van 30 centimeter in verband met golftoeslag).

De verwachting is dat door de te nemen maatregelen in het kader van Ruimte voor de Rivier in 2015 het waterpeil in de IJssel zal worden verlaagd. Dat betekent dat dan kan worden volstaan met een kruinhoogte van de oever van NAP + 12,40 meter. Om die reden is op kosten van de Stichting de oever inmiddels verhoogd tot NAP + 12,40 meter. Door Witteveen en Bos is daarvoor een veiligheidsanalyse opgesteld. Deze oeverhoogte komt volgens de huidige normen neer op een overschrijdingsfrequentie van 1/220 jaar.

Indien blijkt dat de maatregelen in het kader van Ruimte voor de Rivier niet tot een ander resultaat leiden en de normen niet worden aangepast tot NAP + 12,40 meter, dan zal uiterlijk in 2017 (behoudens bijzondere en onvoorziene omstandigheden) de oever op kosten van de Stichting verhoogd worden tot NAP + 12,60 meter (exclusief robuustheidstoeslag).

Toegangsweg

De functie van de toegangsweg (De Muggenwaard) zal niet wijzigen. Naast De Muggenwaard wordt een calamiteitenweg aangelegd tot een hoogte van NAP + 12,60 meter. De Muggenwaard zelf wordt niet verhoogd en wordt als zodanig gehandhaafd.

2.5.4 Bouw nieuwe woningen

Beoogd wordt om vijf nieuwe woningen te bouwen nabij de toegang tot Riverparc, op de locatie waar momenteel de tennisbanen en de loods zijn gesitueerd. De kavels zullen door de Stichting worden verkocht.

De nieuw te bouwen woningen zullen qua omvang en uitstraling goed moeten passen bij de reeds bestaande woningen op het park. Omdat de bouw van deze woningen een nieuwe ontwikkeling is, zal voor een aantal omgevingsfactoren onderzoek moeten plaatsvinden. Het gaat dan om geluid (wegverkeerslawaai), ecologie, bodem en archeologie. In Hoofdstuk 4 Onderzoek wordt hierop ingegaan binnen de betreffende paragrafen.

Omdat Riverparc een woonwijk wordt binnen de gemeente Zevenaar en ook binnen de bebouwde kom gaat vallen, wordt de toevoeging van vijf woningen gezien als inbreiding in bebouwd gebied. De woningen komen in de plaats van nu nog bestaande andere bebouwing en tennisbanen.

Overigens is het volgens het vigerende bestemmingsplan mogelijk om maximaal 360 recreatiewoningen te bouwen. Dus in de huidige situatie kunnen er ook nog gebouwen bij gebouwd worden, omdat er momenteel 346 recreatiewoningen aanwezig zijn.

2.5.5 Toekomstige bouwmogelijkheden bij de woningen

Uitgangspunt bij het beoordelen van aanpassingen aan de recreatiewoningen op het Riverparc is het behouden van de bestaande uniforme uitstraling van het park. Het ‘eilandgevoel’ moet worden behouden. De maximale transparantie is één van de belangrijke karakteristieken van dit gebied. In het verleden zijn reeds richtlijnen voor bergingen en dakkapellen opgesteld waarbij tevens het handhaven van uniformiteit uitgangspunt is geweest.

Met inachtneming van het bepaalde in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is overigens ook nog sprake van bouwmogelijkheden 'zonder vergunning'.

2.5.6 Beheer en onderhoud

De oever en de stranden worden op dit moment onderhouden door de Stichting Woonbelangen Riverparc. Normaal gesproken is het beheer en onderhoud van een waterkering een taak van het Waterschap. De oever van Riverparc heeft echter geen publiekrechtelijke status. Voor het provinciaal bestuur is aanwijzing van de oever van Riverparc als regionale waterkering geen optie. De reden daarvan is dat Riverparc hoog is gelegen, de risico's beperkt zijn en in geval van extreem hoog water het beleid van de provincie er op is gericht de aandacht te richten op de binnendijkse gebieden omdat daar de gevolgen groter zijn. Bovendien brengt aanwijzing van een regionale waterkering (en onderhoud door het Waterschap) met zich mee dat onder andere een 4 meter breed inspectiepad door de tuinen van de bewoners moet worden aangelegd. Dat is echter maatschappelijk onhaalbaar en feitelijk ongewenst omdat daardoor de woonkwaliteit voor een belangrijk deel teniet wordt gedaan.

Omdat het beheer en onderhoud van een waterkering geen gemeentelijke taak is, ziet de gemeente geen aanleiding het eigendom, het beheer en onderhoud van de oever en stranden van Riverparc over te nemen. Het beheer en onderhoud gebeurt nu door de Stichting Woonbelangen Riverparc en dat kan zo blijven en in een af te sluiten overeenkomst tussen de Stichting en de gemeente zullen waarborgen worden opgenomen ten aanzien van beheer, onderhoud en inspectie. Wel wordt het zinvol geacht om in 2015 de taken van de Stichting te evalueren in relatie tot de effecten van de maatregelen van Ruimte voor de Rivier.

In de toekomst zal de gemeente het beheer en onderhoud van de wegen, groenvoorzieningen etcetera voor haar rekening nemen. Daartoe worden de gronden voor een symbolisch bedrag overgenomen. Omdat het ontvangstgebouw, de tennisvelden en de loods geen voorzieningen zijn op wijkniveau wordt daarvan het eigendom niet overgenomen. Het is de bedoeling dat op die locaties 5 nieuwe woningen worden gebouwd, die de Stichting dan kan verkopen.