direct naar inhoud van 4.5 Verkeer en ontsluiting
Plan: Riverparc
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0299.BP08RIVERPARC-VA01

4.5 Verkeer en ontsluiting

De huidige verkeersontsluiting van Riverparc voldoet niet aan de eisen die hulpdiensten aan de bereikbaarheid stellen. Om in de toekomstige situatie wel aan te sluiten op deze bereikbaarheidseisen is daarom gezocht naar maatregelen die ter aanvulling op de huidige infrastructuur de bereikbaarheid in geval van een calamiteit waarborgen. Zie Bijlage 3 Onderzoek ontsluiting Riverparc voor het onderzoek dat Witteveen+Bos hieromtrent hebben uitgevoerd.

Voor de situatie nabij het Riverparc betekenen de gestelde eisen dat het Riverparc bereikbaar moet zijn via twee onafhankelijke routes, waarbij de infrastructuur op het Riverparc zelf dusdanig aan moet sluiten op de twee onafhankelijk ontsluitingsroutes zodat alle woningen via beide ontsluitingsroutes bereikbaar zijn. Uitgangspunt van de alternatieve routes vormt een vastgesteld calamiteitenscenario, waarbij tevens rekening is gehouden met het toepassen van maatregelen die beperkte financiele gevolgen met zich mee brengen.

Witteveen+Bos hebben 10 verschillende (calamiteiten)ontsluitingen onderzocht en vervolgens beoordeeld op kosten, ruimtelijke inpassing en minimale noodzaak.

Op basis van de uitgevoerde studie naar de ontsluiting van het Riverparc wordt ten aanzien van de meest efficiƫnte en verantwoorde alternatieve ontsluitingsroute voor het Riverparc de volgende conclusie getrokken: De meest efficiƫnte en verantwoorde alternatieve ontsluitingsroute voor het Riverparc (voorkeursvariant) bestaat uit een nieuw aan te leggen calamiteitenpad langs het talud van de jachthaven dat aansluit op de interne verkeerstructuur van het Riverparc, een nieuw aan te leggen fietspad langs De Muggenwaard, fietspaden langs de Rivierweg en Strandpad en de calamiteitendoorsteek tussen De Muggenwaard en het Strandpad (zie afbeelding 2). Door de alternatieve route op minimaal NAP + 12,60 m aan te leggen, is de alternatieve route te gebruiken tot het toetsingspeil dat in theorie eens per 1.250 jaar wordt bereikt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0299.BP08RIVERPARC-VA01_0017.png"

Afbeelding 2 Voorkeursvariant ontsluiting Riverparc

Bron: Rapportage ontsluiting Riverparc, Witteveen+Bos, december 2009

Uiteindelijk heeft deze variant geleid tot de huidige variant, waarvan het de bedoeling is dat deze wordt uitgevoerd (zie figuur 3).

afbeelding "i_NL.IMRO.0299.BP08RIVERPARC-VA01_0018.png"

Figuur 3 Huidige ontsluitingsvariant Riverparc

Deze variant is grotendeels gelijk aan de voorkeursvariant van Wittveen+Bos. Slechts de aantakking op de interne ontsluiting van het park is gewijzigd. De oorzaak daarvan is het toevoegen van vijf nieuwe woningen op het park. Deze staan ook ingetekend in figuur 3.