direct naar inhoud van 3.7 Verkeer en overige infrastructuur
Plan: Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.20100-VS00

3.7 Verkeer en overige infrastructuur

Huidige situatie

Landbouwverkeer

De wegen in het buitengebied zijn van belang voor landbouwverkeer. Landbouwverkeer is zwaar gemotoriseerd verkeer dat niet sneller kan of mag rijden dan 25 km/h. Landbouwverkeer is een specifieke groep in het verkeer met een snelheid die lijkt op langzaam verkeer (fietsers en bromfietsers), maar met een massa die lijkt op de groep gemotoriseerd verkeer. Landbouwtractoren en machines zijn de afgelopen jaren steeds groter, zwaarder, breder en langer geworden om zo effectief mogelijk het werk op het bedrijf te kunnen doen. Voor landbouwverkeer is een goede ontsluiting en infrastructuur van belang om percelen en bedrijven te kunnen bereiken.

Auto- en fietsnetwerk

Het plangebied wordt doorsneden door vele ontsluitingswegen voor gemotoriseerd verkeer. Op bovenregionaal niveau verbindt de rijksweg A1 Deventer met Apeldoorn, de N344 verbindt Deventer met Apeldoorn en de provinciale weg N345 verbindt Apeldoorn met Zutphen. Verder is een fijnmazig netwerk aanwezig dat dorpen, buurtschappen en individuele percelen ontsluit. In algemene zin wordt vastgesteld dat het plangebied voor het gemotoriseerd verkeer goed ontsloten is.

Het (recreatieve) fietsnetwerk in het plangebied is fijnmazig en maakt het mogelijk dat de meest directe route kan worden gekozen, maar dat ook rondritten gemaakt kunnen worden.

In het buitengebied zijn nog op enkele plaatsen onverharde paden en wegen aanwezig. Met het oog op de cultuurhistorische betekenis van deze paden en wegen worden deze in het bestemmingsplan beschermd. Verharding van deze paden en wegen is alleen mogelijk als hiertoe door de gemeente een wijzigingsbesluit is genomen.

Openbaar vervoer

Het plangebied wordt doorsneden door twee spoorlijnen. Op station Twello stopt de trein tussen Deventer en Apeldoorn 2 keer per uur. De trein tussen Apeldoorn en Zutphen stopt twee keer per uur op de stations Klarenbeek en Voorst-Empe.

Naast de treinverbindingen zijn er diverse buslijnen aanwezig. Met kleinere stationsbussen wordt een geregelde dienstvoering tussen Twello en de overige kernen onderhouden. Vanaf Teuge loopt een stadsdienst naar Apeldoorn.

Verwachte ontwikkelingen

Op 19 oktober 2009 heeft de gemeente Voorst het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan vastgesteld. Dit plan bevat een visie op de toekomstige ontwikkeling van het verkeers- en vervoerssysteem in de gemeente Voorst. In het plan wordt onder andere ingegaan op de mogelijk aanleg van een rondweg rond Twello en het knelpunt van de N345 die door de kernen Voorst en Gietelo loopt. De maatregelen en ontwikkelingen die hierin geschetst worden, onder andere de rondweg Voorst, hebben geen betrekking op dit bestemmingsplan en worden, indien aan de orde, via een aparte procedure mogelijk gemaakt.

Overigens bevat het GVVP geen plannen en voornemens die in het bestemmingsplan Buitengebied vertaald moeten worden.

In het kader van de uitvoering van het Verkeersplan Voorst worden alle wegen in het buitengebied ingericht als 60 km/h-gebieden.

In de achterliggende jaren is in een aantal situaties en om uiteenlopende redenen de openbare toegankelijkheid van paden en wegen komen te vervallen. Met het oog op een optimaal recreatief gebruik van het buitengebied is dat ongewenst. Paden en wegen die van belang zijn voor fietsers en wandelaars dienen om die reden in het bestemmingsplan beschermd te worden.

Opgaven voor het bestemmingsplan

  • Voldoende ruimte bieden voor behoud van de bestaande infrastructuur.
  • Behoud van het bestaande stelsel van openbare paden en wegen.