direct naar inhoud van 5.7 Verkeersaspecten
Plan: bestemmingsplan '''t Harde 2009"
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0230.BPTHARDE2009-VST1

5.7 Verkeersaspecten

Het beleid richt zich op handhaving van de bestaande hoofdverkeerstructuur. In de woonbuurten staat de verblijfsfunctie centraal.

Ten aanzien van het parkeren worden de landelijk aanvaarde parkeercijfers van het C.R.O.W. gehanteerd. Dit houdt ten tijde van het opstellen van dit bestemmingsplan onder meer in dat voor woningen 2,2 parkeerplaatsen per vrijstaande woning en 1,9 parkeerplaatsen per grondgebonden woning aangehouden wordt. Voor bedrijven is 1,8 tot 2,8 parkeerplaatsen per 100 m² bedrijfsvloeroppervlakte (b.v.o.) benodigd, afhankelijk van het type bedrijvigheid. Voor kantoren wordt uitgegaan van 2,5 tot 3,5 parkeerplaatsen per 100 m², respectievelijk voor kantoren zonder en met baliefunctie. Uitgangspunt voor nieuwe situaties is dat er volledig op eigen terrein geparkeerd wordt.

Sinds het moment dat de verschillende woonbuurten zijn ontworpen, is het autogebruik sterk toegenomen. Dit heeft op sommige plaatsen geresulteerd in een gebrek aan parkeerplaatsen, waardoor bewoners de auto in hun voortuin zijn gaan zetten. In de regels van dit plan is dit niet uitgesloten, maar uit oogpunt van beeldkwaliteit is dit minder gewenst. Een mogelijkheid is om een gebied te herstructureren, waarbij het bestaande aantal woningen wordt verminderd ten gunste van openbaar gebied voor onder meer parkeren. Hiervoor moet echter in overleg met bewoners specifiek beleid ontwikkeld worden. Dit past echter niet in het kader van dit bestemmingsplan.