direct naar inhoud van 6.3 Verantwoording van de regels
Plan: Bestemmingsplan Arnhem Zuid-Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.748-0301

6.3 Verantwoording van de regels

Kenmerk van de Nederlandse ruimtelijke ordeningsregelgeving is dat er uitgegaan wordt van toelatingsplanologie. Een bestemmingsplan geeft aan welke functies waar zijn toegestaan en welke bebouwing opgericht mag worden. Bij het opstellen van dit bestemmingsplan zijn keuzes gemaakt over welke functies waar worden mogelijk gemaakt en is gekeken welke bebouwing stedenbouwkundig toegestaan kan worden. De bestaande situatie is hierbij het uitgangspunt.

Het is noodzakelijk dat het bestemmingsplan een compleet inzicht biedt in de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het betreffende plangebied. Het bestemmingsplan is het juridische toetsingskader dat bindend is voor de burger en overheid en geeft aan wat de gewenste planologische situatie voor het plangebied is. Deze situatie kan gaandeweg de planperiode wijzigen, bijvoorbeeld door veranderd stedenbouwkundig inzicht, functiewijziging veranderingen in gebruik. Ook ruimtelijke ontwikkelingen en vernieuwing van o.a. ruimtelijk, economisch, verkeerskundig en milieubeleid dragen bij aan de veroudering van geldende bestemmingsplannen.

Om recht te doen aan een goede ruimtelijke ordening binnen het plangebied wordt daarom aangegeven in welke situaties de bestemming wordt gekozen gelijk aan de oude bestemming (na strijdige situatie te hebben gewraakt) en in welke situaties een nieuwe bestemming wordt gegeven (positief bestemmen), waarmee de strijdige situatie wordt gelegaliseerd. Daarnaast wordt, indien van toepassing, aangegeven wanneer een strijdige situatie onder het overgangsrecht wordt gebracht.

In deze paragraaf worden de keuzes die zijn gemaakt nader onderbouwd. Hierbij zullen de bestemmingen in dezelfde volgorde als in de regels worden behandeld.

6.3.1 Afzonderlijke bestemmingen

In de volgende subparagrafen worden de afzonderlijke bestemmingen die voorkomen in het bestemmingsplan besproken. Er kan worden gekozen om bepaalde bestemmingen in één subparagraaf te behandelen zoals Bedrijf en Bedrijf - Nutsbedrijf, Groen en Groen - Park en de Verkeerbestemmingen.

Per bestemming wordt ingegaan op:

  • welke gronden zijn zo bestemd;
  • wat houdt de bestemming in;
  • eventuele aanduidingen of andere bijzonderheden.
6.3.2 Agrarisch

Binnen de bestemming 'Agrarisch' (Artikel 3) zijn agrarische bedrijven toegestaan. Alle bedrijfsgebouwen (zoals schuren, stallen, mesttanks en silo's) en één agrarische dienstwoning vallen binnen deze bestemming. Het aanleggen van voetpaden, fietspaden en voorzieningen voor bestemmingsverkeer zijn eveneens toegestaan.

Op twee locaties in het plan is een nadere uitwerking van de regel opgenomen door middel van twee aanduidingen. Dit geldt voor de gronden van de kwekerij aan de Mooieweg op deze gronden ligt de aanduiding 'intensieve kwekerij', waarmee de gronden uitsluitend bestemd zijn voor een intensieve kwekerij. Het perceel van de paardenfokkerij gelegen aan de Huissensedijk 28 heeft de aanduiding 'paardenfokkerij' gekregen, hierdoor zijn de gronden uitsluitend bestemd zijn voor een paardenfokkerij.

Het toekomstige 'RijnWaalpad' dat zal worden aangelegd tussen de Kruisstraat en de Rijkerswoerdsestraat aan de rand van Rijkerswoerd is middels een aanduiding 'verkeer' mogelijk gemaakt. Op de gronden waarvoor deze aanduiding geldt, mag naast de agrarische functie ook een fietspad, groen en water worden aangelegd.

6.3.3 Bedrijf

In dit bestemmingsplan zijn drie bedrijfsbestemmingen opgenomen: 'Bedrijf' (Artikel 4), 'Bedrijf - Nutsvoorziening' (Artikel 5) en 'Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen met lpg' (Artikel 6). De laatste twee zijn een specificatie van de algemene bedrijfsbestemming.

Bedrijf (artikel 4)

De bestemming Bedrijf geldt voor de bedrijventerreinen De Overmaat en Rijkerswoerd. Binnen de bestemming 'Bedrijf' zijn bedrijven toegestaan zoals genoemd in de bedrijvenlijst die als bijlage bij de regels is opgenomen.

De bedrijvenlijst is gebaseerd op de categorale bedrijfsindeling uit de herziene uitgave van de publicatie 'bedrijven en milieuzonering (Vereniging van Nederlandse Gemeenten, editie 2009)'. Het betreft een selectie uit de volledige opsomming van bedrijven, die gebaseerd is op de SBI (Standaardbedrijfsindeling) van het centraal Bureau voor de Statistiek. Om tot de SBI te komen is elk bedrijfstype beoordeeld op basis van een aantal milieucriteria, die betrekking hebben op onder meer de aspecten geur, stof, geluid, gevaar en verkeer. Daarbij is per bedrijfstype voor elk milieucriterium een afstand bepaald, deze afstand is zodanig groot dat wanneer die afstand van een gemiddeld modern bedrijf van dar type (in een rustige woonwijk) wordt gewoond, geen aanmerkelijke hinder meer wordt ondervonden van het betrokken soort milieubelasting.

In de bedrijvenlijst bij dit bestemmingsplan zijn bedrijven tot en met categorie 3 opgenomen. Voor bedrijven die vallen in categorie 3 is een onderverdeling gemaakt in categorie 3.1 en 3.2 bedrijfstypen. Hiervoor is gekozen omdat binnen categorie 3 bedrijven zijn toegestaan die vanwege de milieucriteria op minimaal 50 meter van een geluidsgevoelige bestemming (zoals een woning) moet zijn gelegen (categorie 3.1) en bedrijven die op minimaal 100 meter zijn gelegen (categorie 3.2). Door dit onderscheid te maken en door de redenen genoemd in paragraaf 3.2 kunnen er dichterbij de woningen toch bedrijven worden toegestaan die vallen in categorie 3 van de VNG-bedrijvenlijst.

Bedrijven die niet op de lijst voorkomen maar kunnen aantonen dat zij een vergelijkbare hinder (of minder) veroorzaken kunnen eveneens via een vrijstelling worden toegestaan. De volgende bedrijven hebben een aparte bestemming en zijn binnen de bestemming 'Bedrijf' niet toegestaan; detailhandel (behalve voor het als zondanig op de plankaart aangegeven gebied), horeca-activiteiten, agrarische bedrijven, recreatiebedrijven, kantoren en seksinrichtingen.

Voor de bestaande tankstations (zonder lpg), kapper en autosloperijen is een aparte regeling opgenomen. Deze bedrijven stonden in de vigerende bestemmingsplannen genoemd in de bedrijvenlijst waardoor deze onbeperkt waren toegestaan. Dit heeft ertoe geleidt dat er in het plangebied nu vier tankstations dichtbij elkaar zijn gevestigd. De bestaande tankstations op de bedrijventerreinen zijn met een aanduiding positief bestemd maar verder zijn geen tankstations meer toegestaan. Bij één van deze tankstations is een kapper gevestigd. Een kapsalon stond in de bedrijvenlijst maar is geen functie die past op een bedrijventerrein. De bestaande kapper is met een aanduiding op de plankaart positief bestemd.

Aan de achterzijde van het bedrijventerrein Rijkerswoerd zijn een aantal autosloperijen gevestigd. Deze autosloperijen zijn volgens de bedrijvenlijst op het hele bedrijventerrein toegestaan terwijl dat vanuit beeldkwaliteit niet wenselijk is. Dat is de reden dat de autosloperijen niet meer in de bedrijventerrein zijn opgenomen maar middels een aanduiding op de plankaart op de bestaande locatie zijn toegestaan.

Verder zijn de volgende aanduidingen opgenomen:

  • groothandel: aan de Rijkerswoerdsestraat 5 is een groothandel in bloemen en planten gevestigd. Deze groothandel is als 'bedrijf' bestemd met de aanduiding dat hier uitsluitend een groothandel in bloemen en planten is toegestaan.
  • schildersbedrijf: voor het schildersbedrijf aan de Rijkerswoerdsestraat 13 geldt hetzelfde als de groothandel. Het is bestemd als 'bedrijf' en met een aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - 1' is geregeld dat hier alleen een schildersbedrijf is toegestaan.
  • antennemast: bij het bedrijf aan De Overmaat 44 staan aan de achterzijde (de zijde van de Burgemeester Matsersingel) een antennemast van 45 meter. Deze antennemast is middels een vrijstelling (artikel 19.2 Wro) mogelijk gemaakt en nu met een bouwaanduiding positief bestemd.

Bedrijf - Nutsvoorziening (artikel 5)

Deze bestemming is bedoeld voor nutsbedrijven of soortgelijke instellingen. Dit zijn bedrijven, gericht op de levering van elektriciteit, gas, water en warmte, de verzorging van telecommunicatie of de afvoer en verwerking van afvalstoffen.

Er is gekozen om deze voorzieningen/bedrijven specifiek als nutsvoorziening te bestemmen. Een algemene bedrijfsbestemming maakt naast nutsvoorzieningen op deze locatie ook andere bestemmingen mogelijk zoals een autobedrijf en dat is niet wenselijk.

Naast de nutsvoorzieningen/-bedrijven die expliciet zijn bestemd, zijn er nutsvoorzieningen van geringe omvang zoals transformatorstations en schakelhuisjes, die niet apart bestemd zijn. Voor dergelijke voorzieningen kunnen burgemeester en wethouders met een omgevingsvergunning afwijken tot maximaal 75 m3 binnen elke bestemming.

In de wijk 't Duifje aan de Keizershof is een winkel gevestigd in een nutsgebouw. Dit gebouw heeft de bestemming 'Bedrijf - Nutsvoorziening' met een aanduiding dat hier ook detailhandel is toegestaan.

Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen met lpg (artikel 6 )

Aan de Burgemeester Matsersingel ten hoogte van De Overmaat ligt een tankstation met LPG. Dit tankstation is bestemd als 'Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen met lpg'. Aan de voorzijde van het tankstation is een luifel toegestaan.

Voor het LPG-vulpunt geldt een risicocontour die op de plankaart is opgenomen. De voorwaarden die gelden binnen deze contour zijn vastgelegd in artikel 32.4.

6.3.4 Bos

Het gebied ten oosten en zuiden van Rijkerswoerd, waar nu het zogenaamde Stuitbos ligt, heeft de bestemmings 'Bos' gekregen (Artikel 7). Dit betekent dat dit gebied uitsluitend bestemd is voor bos met de bijbehorende recreatieve, landschappelijke, ecologische en bosbouwkundige functies. In dit artikel is een verwijziging opgenomen naar artikel 30. Hierin is aangegeven dat voor de uitvoering van bepaalde werken, geen bouwwerk zijnde, en werkzaamheden een omgevingsvergunning van burgemeester en wethouders is vereist. Hiermee wordt het bos beschermd tegen werken en werkzaamheden die een negatief effect hebben op dit gebied.

6.3.5 Centrum

De winkelcentra in het plangebied (Kronenburg, Rijkerswoerd en Vredenburg) zijn bestemd als 'Centrum' (Artikel 8). Dit is een verzamelingbestemming waarin stedelijke functies zoals detailhandel, horeca (met uitzondering van hotels, nachtclubs, discotheken en coffeeshops), kantoren en maatschappelijke functies zijn toegestaan. Dit betekent dat deze functies onderling uitwisselbaar zijn. Dit zorgt voor flexibiliteit bij de invulling van het winkelcentrum. Zo kan een bakkerij worden vervangen door een kapper etc.

Voor het winkelcentrum Rijkerswoerd zijn de boven de begane gronden gelegen bouwlagen middels een aanduiding uitsluitend bestemd voor wonen.

In het vigerende bestemmingsplan is voor het winkelcentrum Kronenburg een maximum aantal vierkante meter bruto vloeroppervlak voor de detailhandel opgenomen. Dit aantal vierkante meters kan alleen worden vergroot met gebruik van een wijzigingsbevoegdheid. Deze regeling is in dit bestemmingsplan overgenomen.

Aan de voorzijde van het winkelcentrum Kronenburg is door de gemeente door middel van een vrijstelling (ex. artikel 19.2) de vestiging van een casino toegestaan. Er loopt nog een beroepzaak tegen deze verleende vrijstelling. Omdat het casino juridisch mogelijk is gemaakt met de verleende vrijstelling, is deze functie ook in het bestemmingsplan opgenomen.

6.3.6 Detailhandel

De bouwmarkt op het bedrijventerrein Rijkerswoerd heeft de bestemming 'Detailhandel' (Artikel 9)' gekregen. In het artikel is geregeld dat hier uitsluitend perifere detailhandel is toegestaan. Dit betekent dat alleen detailhandel die vanwege de omvang van de gevoerde artikelen, of vanwege de gevoerde formule, een groot oppervlak nodig heeft, op deze locatie is toegestaan.

6.3.7 Groen

In het plangebied is veel groen aanwezig en dat is bestemd als 'Groen' (Artikel 10) of 'Groen - Park' (Artikel 11).

In het Groenplan (zie paragraaf 3.8) is voor de groenvoorzieningen een onderscheid gemaakt tussen structureel groen en snippergroen. De groenstroken die structuurbepalend zijn op wijkniveau, zijn bestemd als 'Groen'. Binnen deze bestemming is het toegestaan om groen in de breedste zin (grasvelden, struiken, speelvelden) aan te leggen en in stand te houden. Het aanleggen van voetpaden, fietspaden en voorzieningen voor bestemmingsverkeer zijn eveneens toegestaan. Wegen voor doorgaand autoverkeer en parkeren is niet toegestaan. Bij snippergroen wordt afhankelijk van de locatie gekozen voor de groenbestemming of de bestemming Verkeer-verblijfsgebied. Dit hangt af van de grootte van de groenzone en de ligging.

Bebouwing binnen de groenbestemming is in toegestaan binnen het bouwvlak. Daarnaast is bebouwing ook toegestaan buiten het bouwvlak indien dit binnen de bestemming past zoals speeltoestellen en verlichting met een maximumbouwhoogte van 4 meter. een uitzondering hierop is de reclamemast gelegen bij het Nijmeegseplein. Het oppervlak en de maximumbouwhoogte van de reclamemast is met een aanduiding toegestaan.

De grotere groengebieden die een landschappelijke, ecologische of recreatieve functie hebben, zijn bestemd als 'Groen - Park'. Dit is een zwaardere bestemming dan groen omdat hier een omgevingsvergunning voor werken (geen bouwwerk zijnde) of werkzaamheden aan is gekoppeld. Dat betekent dat binnen de bestemming een omgevingsvergunning noodzakelijk is om bepaalde werkzaamheden uit te voeren zoals het aanleggen van verharding en het kappen van bomen.

Deze bestemming geldt voor een deel van het Immerloopark.

Binnen de bestemming 'Groen - Park' zijn alleen bouwwerken, geen gebouwen zijnde, toegestaan. Er is wel mogelijk af te wijken van het bestemmingsplan indien kan worden aangetoond dat de bebouwing geen afbreuk doet aan het park. Het gaat dan om bebouwing die past binnen de bestemming zoals speeltoestellen waarbij een maximumbouwhoogte geldt van 4 meter.

In de vigerende plannen was groen in het voorschrift 'Groen en Water' in één voorschrift met water bestemd. Dit principe is losgelaten. Belangrijke waterlopen en waterpartijen zijn apart bestemd als 'Water' (zie Artikel 21).

6.3.8 Kantoor

De bestemming 'Kantoor' (Artikel 12) is bedoeld voor bedrijven die uitsluitend dienstverlenende- en geen productiewerkzaamheden verrichten.

Het kantoor van het CBR aan de Marga Klompélaan en de kantoren aan de Groningensingel en Kronenburgsingel (o.a. Kroonpark) zijn als kantoor bestemd. Dit is overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan.

Binnen de bestemming kantoor is ook kinderopvang en buitenschoolse opvang toegestaan.

In deze bestemming zijn de volgende aanduidingen opgenomen:

  • detailhandel; naast de kantoorbestemming is in het gebouw van de winkel van de ANWB aan de Kronenburgsingel ook detailhandel toegestaan;
  • maatschappelijk; in het pand Groningensingel 94-96 is het politiebureau voor Arnhem-Zuid gevestigd. Naast de kantoorbestemming zijn hier ook maatschappelijke functies toegestaan;
  • parkeergarage: bij de entree van de wijk Rijkerswoerd aan de Marga Klompelaan is de Poli-Zuid en het kantoor van het CBR gelegen. Deze beide functies trekken veel verkeer aan en hebben een probleem met parkeren. Om hiervoor in de toekomst een oplossing te bieden, maakt dit bestemmingsplan aan de achterzijde de bouw van een parkeergarage mogelijk. Om te garanderen dat de toegestane bebouwing ook voor parkeren wordt gebruikt, is de aanduiding 'parkeergarage' opgenomen.
6.3.9 Maatschappelijk

De bestemming 'Maatschappelijk' (Artikel 13) is bedoeld voor functies ten behoeve van onderwijs, welzijn, zorginstellingen, cultuur, religie, openbare dienstverlening en therapeutische functies. Voorbeelden hiervan zijn scholen, ziekenhuizen en kerken. Dienstwoningen die horen bij de bestemming, zoals bijvoorbeeld een conciërgewoning of pastorie, zijn indien noodzakelijk toegestaan. Aan de hoofdfunctie ondergeschikte horeca (kantine) is eveneens toegestaan.

Binnen het plangebied zijn verschillende scholen en andere maatschappelijke functies aanwezig die in het vigerend bestemmingsplan hetzelfde zijn bestemd. Er is dus geen sprake van een wijziging van de gebruiksmogelijkheden.

Op twee locaties is middels een aanduiding naast maatschappelijke functies ook wonen mogelijk. Het gaat om:

  • het verpleeghuis Martinushof, op de hoek van de Slochterenweg en de Groningensingel. Er zijn plannen om het leegstaande Martinushof te vervangen door een hoogstaand complex voor wonen en zorg. Het vigerende bestemmingsplan maakt daarom behalve een verzorgings- of verpleeghuis met de vestiging van maatschappelijke functies ten behoeve van de bewoners en omwonenden tevens wonen in zelfstandige vorm mogelijk. Deze gebruiksmogelijkheden zijn in dit bestemmingsplan overgenomen.
  • één van de schoolgebouwen aan de Mr. J. M. de Kempenaersingel kan in de toekomst worden omgebouwd naar wonen (zogenaamde schoolwoningen). Deze bestemming maakt dat mogelijk.
6.3.10 Natuur

De bestemming 'Natuur' (Artikel 14) is bedoeld voor gronden die een belangrijke natuurfunctie hebben. Een belangrijk verschil met bijvoorbeeld de bestemming 'Groen - Park' is dat binnen de bestemming natuur de bescherming van de natuurwaarden van het gebied essentieel is en dat recreatief medegebruik moet worden beperkt.

Het moerasgebied ten noorden van de Huissensedijk is een gebied met belangrijke natuurlijke en landschappelijke waarden dat door de gemeente als natuurgebied beheerd wordt. Dat geldt ook voor

  • het gebied tussen de Erasmussingel en de Stadsboerderij aan de Huissensedijk;
  • het gebied tussen de Oude Huissenseweg en de Ir. Molsweg.

Deze gebieden hebben een natuurbestemming en zijn uitsluitend bedoeld voor het behoud en/of herstel van de voorkomende danwel de daaraan eigen natuur- en landschapswaarden.

6.3.11 Recreatie en sport

Er liggen in het plangebied twee manages, één aan de Rijkerswoerdsestraat en één Loostraat. Deze manages zijn bestemd als 'Recreatie - 1' (Artikel 15). Binnen deze bestemming is aangegeven dat uitsluitend maneges zijn toegestaan. Binnen het bouwvlak is bebouwing ten behoeve van de bestemming mogelijk alsmede één dienstwoning.

De stadsboerderij aan de Huissensedijk is bestemd als 'Recreatie - 2' (Artikel 16) en deze bestemming is expliciet bedoeld voor een natuureducatiecentrum/stadsboerderij met bijbehorende functies.

Het sportcomplex in Rijkerswoerd is bestemd als 'Sport' (Artikel 17). Bebouwing mag alleen binnen de aangegeven bouwvlakken. Bebouwing buiten de bouwvlakken kan alleen met ontheffing. Het betreft dan bebouwing passend binnen de bestemming zoals fietsenstalling en hekwerken met een maximumbouwhoogte van 3 meter. Voor de bouw van tribunes kunnen Burgemeester en wethouders een hogere maximumbouwhoogte vaststellen. Dit mag geen nadelige gevolgen hebben voor het woon- en leefklimaat in de omgeving.

Lichtmasten zijn buiten het bouwvlak als uitzondering wel toegestaan. Er zijn wel nadere eisen opgenomen waaraan deze lichtmasten moeten voldoen om mogelijke overlast voor aan- en omwonenden te voorkomen. Deze nadere eisen zijn gebaseerd op vastgestelde beleidsregels.

6.3.12 Tuin

De voortuinen van de woningen aan de Mooieweg zijn bestemd als 'Tuin' (Artikel 18). De Mooieweg is een oud lint dat de dorpen Elden en Huissen met elkaar verbond. De bebouwing langs de Mooieweg bestaat uit oude boerderijen en nieuwere voornamelijk vrijstaande bebouwing met veel groen. Om deze groene uitstraling te bewaren zijn de voortuinen als 'Tuin' bestemd. Binnen deze bestemming is geen bebouwing toegestaan. Parkeren is uitsluitend toegestaan op de oprit naar een carport of garage.

6.3.13 Verkeer

De bestemming verkeer is opgedeeld in een tweetal 'sub-bestemmingen' te weten:

Hieronder wordt ingegaan op deze twee sub-bestemmingen

Verkeer-Verblijfsgebied

De bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' geldt voor woonerven, woonstraten, parkeerplaatsen, voet- en fietspaden, speelplaatsen en buurtgroen. Dit zijn dus voornamelijk wijken (30 km/uur zones) waar de verblijfsfunctie belangrijker is dan de verkeersfunctie. De inrichting van de wegen is hierop afgestemd.

Verkeer-Wegverkeer

De bestemming 'Verkeer - Wegverkeer' is bedoeld voor wegen die een doorgaand karakter hebben. Vaak zijn dit wegen waar maximaal 50 km/uur gereden mag worden. Onder andere wegen, voet- en fietspaden, parkeerplaatsen, bushaltes met wachtruimten, trottoirs en groenaanleg zijn mogelijk in deze bestemming.

Op de plankaart is het aantal rijstroken per weg aangegeven. Omdat bij deze wegen de plangrens over het hart van de weg loopt, zijn buiten de plangrens ook nog rijstroken gelegen die deel uit maken van de weg.

6.3.14 Water

In het plangebied liggen meerdere hoofdwatergangen, ook wel A-watergang genoemd. Deze watergangen zijn specifiek als 'water' bestemd.

6.3.15 Wonen

Functie

Alle woningen in het plangebied zijn bestemd als 'Wonen' (Artikel 22) of 'Wonen - Woonwagens' (Artikel 23). Binnen deze bestemming passen verscheidene woonvormen zoals gezinsbewoning, bejaardenhuizen, kamerbewoning (tot maximaal 4 personen), serviceflats, etc. Er is, behalve voor De Maten (Gardenhage) geen onderscheid gemaakt tussen vrijstaande-, halfvrijstaande-, aaneengesloten- en gestapelde woningen. Bijzondere woonvormen, zonder therapeutische behandeling, passen ook binnen deze bestemming.

Binnen de bestemming 'Wonen' zijn in principe beroepsmatige activiteiten toegestaan. Om hinder voor de directe omgeving te voorkomen is hieraan wel een aantal voorwaarden verbonden. In de eerste plaats mag slechts een gedeelte van de woning, inclusief de bijgebouwen (maximaal 1/3 van de totale vloeroppervlakte van de woning) worden gebruikt als praktijkruimte door de bewoner. Is er meer dan 1/3 van de woning in gebruik voor het uitoefenen van een beroep, dan is er geen sprake meer van een 'beroep aan huis' en derhalve strijd met het bestemmingsplan. Voorts mag door dit gebruik geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat (bijvoorbeeld beperkte reclamemogelijkheden) noch een onevenredige parkeerdruk ontstaan. Tot slot zijn er vormen van beroepsuitoefening expliciet uitgezonderd, omdat ze te veel overlast voor de omgeving veroorzaken (detailhandel, prostitutie, horeca-activiteiten en beroepen die milieuoverlast veroorzaken).

Garageboxen zijn op de plankaart aangeduid met "garage" binnen de bestemming wonen. Naast het stallen van auto's is een beperkte opslag toegestaan, mits gerelateerd aan de woonfunctie. Wonen in garageboxen is niet toegestaan evenmin als bijvoorbeeld detailhandel, prostitutie en bedrijfsmatige activiteiten.

In de bestemming 'Wonen' zijn woonwagens, woonschepen en bijvoorbeeld gevangenissen en asielzoekerscentra niet inbegrepen. Deze vormen van wonen zijn, indien van toepassing, in een specifieke vorm van de woonbestemming opgenomen.

In deze bestemming zijn de volgende aanduidingen opgenomen:

  • een dierenasiel: deze geldt voor het dierenasiel aan de Rijkerswoerdsestraat;
  • een dierenarts ter plaatse van de aanduiding 'dienstverlening' ten behoeve van de dierenarts aan de Mooieweg;
  • detailhandel: deze aanduiding geldt voor de begane grond laag van een deel van de bebouwing in 't Duifje aan de Keizerstraat;
  • maatschappelijk: deze aanduiding geldt voor meerdere panden in Rijkerswoerd en Vredenburg waar naast wonen ook medische functies zoals tandarts, huisarts, consoltatiebureau en pysiotherapie is gevestigd. Bij deze aanduiding mag het hele pand als maatschappelijke functie worden gebruikt.Er is ook een aanduiding 'specifieke vorm van maatschappelijk' opgenomen en hiervoor geldt de aanduiding uitsluitend voor de begane grond.
  • centrum: deze aanduiding geldt voor de begane grond laag van een deel van de bebouwing aan het Croydonplein.
  • gemengd: ter plaatse van deze aanduiding zijn kantoren, maatschappelijke functies en dienstverlenende bedrijven toegestaan. Deze aanduiding geldt voor de begane grond laag van de zogenaamde kasteelflats aan de Groningensingel.
  • bedrijven van categorie 1: deze aanduiding geldt voor de begane grond laag van een deel van de bebouwing in 't Duifje aan het Loplein;
  • een sportschool, parkeerterrein en geluidscherm ten behoeve van de sportschool aan de Mooieweg. Met een vrijstelling (ax. artikel 19.2 Wro) is uitbreiding van deze sportschool mogelijk gemaakt. Hierbij is ook de realisatie van een geluidsscherm toegestaan. In dit bestemmingsplan wordt deze vrijstelling meegenomen.

Bebouwingsmogelijkheden

Binnen de bestemming 'wonen' zijn twee zones te onderscheiden: de bouwzone en de onbebouwbare zone.

De bouwzone omvat het eigenlijke woongebouw met, daar waar mogelijk en gewenst, uitbreidingsmogelijkheden. Als geen bebouwingspercentage is vermeld, mag deze gehele zone worden bebouwd in de aangegeven bouwhoogte, mits aan andere vereisten (bijvoorbeeld welstand) is voldaan.

De onbebouwbare zone is bedoeld voor tuinen, buurtgroen, speelplekken, woonstraten, trottoirs en parkeerplaatsen ten behoeve van de woonfunctie.

Voor een groot deel van het bouwvlak geldt een bouwaanduiding 'bijgebouwen'. Dit betekent dat hier uitsluitend aan- en bijgebouwen zoals garages, schuren en beperkte uitbreidingen aan het woonhuis, zoals serres zijn toegestaan. De maximale bouwhoogte van de bijgebouwen is 3 meter, exclusief kap. De maximale bouwhoogte voor uitbreidingen aan het woonhuis is gelijk aan de hoogte van de begane-grondbouwlaag.

Voor het gebied De Maten gelden afzonderlijke bebouwingsmogelijkheden. Dit is geregeld door voor de bouwzone van deze woningen een specifieke bouwaanduiding op te nemen. De bebouwingsmogelijkheden zijn 1-op-1 overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan 'De Maten II'.

6.3.16 Wonen - woonwagenstandplaats

In het plangebied zijn meerdere woonwagenstandplaatsen gelegen en deze zijn bestemd als 'Wonen - Woonwagens' (Artikel 23). Binnen deze bestemming is net als in de woonbestemming een bouwzone en een zone bijgebouwen opgenomen. Hiervoor geldt dat de hoofdbebouwing (de woonwagen) alleen binnen de bouwzone mag worden geplaatst. In de zone bijgebouwen is het mogelijk om bij elke woonwagen één bijgebouw te bouwen dat (in tegenstelling tot de woonwagen) wel aan de grond verankerd is. De maximale hoogte is zo gekozen, dat er één bouwlaag en een kap binnen passen.Voor de woonwagenstandplaats aan De Overmaat is ooit een uitzondering gemaakt. Deze woonwagens mogen ook een kap op de woonwagen bouwen. Deze uitzondering, die in het vigerende bestemmingsplan staat, is in dit bestemmingsplan opgenomen. Er zijn plannen om voor alle woonwagenstandplaatsen te komen tot een nieuwe regeling voor de bouwhoogte (zie paragraaf 5.3.1).

6.3.17 Dubbelbestemmingen

De SVBP 2008 geeft ook de mogelijkheid dubbelbestemmingen op te nemen. Dubbelbestemmingen zijn bestemmingen die liggen over meerdere enkel bestemmingen en daar iets over zeggen. Dit bestemmingsplan zijn twee dubbelbestemmingen opgenomen:

Artikel 24 Waarde - Archeologie

Deze dubbelbestemming geldt voor de zone in het gebied waarvoor een hoge archeologische verwachtingskans geldt. Dit artikel bevat een aantal naast de andere bestemmingsbepalingen geldende beschermende bouwvoorschriften en nadere eisen. De zone waarbinnen sprake is van een hoge archeologische verwachtingskans is op de plankaart nader aangeduid. Daarnaast is in de regels geregeld dat ter plaatse van de op de plankaart aangegeven zone een omgevingsvergunning voor werken en werkzaamheden alleen mag worden afgegeven wanneer blijkt dat hierbij geen archeologische waarden worden geroerd. Daartoe geldt een onderzoeksplicht. De uitkomst van dit onderzoek is dat, voordat een omgevingsvergunning wordt afgegeven, het inzichtelijk moet zijn dat hierbij geen archeologische waarden worden geroerd.

In de vigerende bestemmingsplannen is deze bestemming niet opgenomen en worden de archeologische waarden ook niet op een andere wijze beschermd.

Artikel 25 Waarde - Landschap

Voor het groengebied rondom de bouwkavels in De Maten (tussen de Huissensedijk en de Mooieweg) geldt naast de groenbestemming ook deze dubbelbestemming. Deze bestemming is gericht op het behoud, beheer en herstel van aanwezige ecologische en landschappelijke waarden. Een recreatief medegebruik van de gronden is toegestaan.

Voor deze gronden is voor werken en werkzaamheden een omgevingsvergunning noodzakelijk (zie artikel 30)

Artikel 26 Waterstaat - Waterkering

De waterkering wordt in dit artikel primair bestemd. Dit om de bescherming van de waterkering te garanderen.

Artikel 27 Waterstaat - Waterstaatkundige functie

Het buitentalud van de waterkering behoort tot het buitendijks gebied van de Rijn, dat mede is bedoeld voor waterberging en vergroting van de afvoercapaciteit bij hoog water. Daarom is voor een klein deel aan de oostzijde van het plangebied (bij de Pleybrug) dat buitendijks is gelegen, gekozen voor deze bestemming.