direct naar inhoud van 5.3 Beheer
Plan: Spoorzone
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP12005-0004

5.3 Beheer

Dit bestemmingsplan heeft een conserverend karakter.

5.3.1 Bebouwingsstructuur
5.3.1.1 Standaard bijgebouwenregeling

Met betrekking tot de bebouwingsmogelijkheden is de standaard bijgebouwenregeling van Zwolle uit 2007 opgenomen. Deze standaardregeling is een vereenvoudiging en verruiming van de in het plangebied van de Spoorzone tot nu toe toegepaste regelingen. Zie paragraaf 6.3 Bestemmingsregels Artikel 18 Wonen.

5.3.2 Functionele structuur
5.3.2.1 Bestemming en aanduiding Bedrijf

De gronden, welke bestemd zijn tot Bedrijf liggen langs de Willemsvaart en de Nieuwe Veerallee. De bedrijven zijn gelegen in een omgeving met verschillende functies.
Deze functiemenging geldt ook voor de gronden met een aanduiding 'bedrijf' binnen de bestemming Verkeer - Railverkeer. Deze gronden zijn gelegen tussen het spoor en de Deventerstraatweg tussen de detailhandelsbedrijven van de Boni en de Bristol en het terrein van de tennisvereniging.

De VNG brochure Bedrijven en Milieuzonering in de versie van 2009 vormt een handreiking om te komen tot een goede ruimtelijke ordening in gebieden met een menging van functies. Daarvoor is een Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging opgesteld. Het gaat daarbij om gebieden waar functiemenging wordt nagestreefd om bijvoorbeeld een grotere levendigheid te bewerkstelligen.

De staat is ingedeeld in de volgende categorieën:

categorie A: voor activiteiten die zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving zijn, dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd. De eisen uit het bouwbesluit voor de scheiding tussen wonen en bedrijven zijn daarbij toereikend.

categorie B: voor activiteiten die in een gemengd gebied kunnen worden uitgeoefend, echter met een zodanige milieubelasting voor hun omgeving dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies dienen plaats te vinden.

categorie C: als categorie B, waarbij vanwege de relatief grote verkeersaantrekkende werking een ontsluiting op de hoofdverkeersinfrastructuur noodzakelijk is.

In het geldende bestemmingsplan Veerallee uit 1985 zijn in dit gebied alleen bedrijven van de toenmalige categorieën 1 tot en met 3 toegestaan. Dit betreft alleen qua milieuhinder lichte bedrijven.
Voor iedere toelaatbare categorie uit het geldende plan is een equivalent gezocht in de nieuwe staat. Dit is voor 50 tot 60 % van de gevallen mogelijk. Sommige categorieën bestaan niet meer en zijn dan ook niet meer opgenomen.

Er blijven dan in de nieuwe staat een groot aantal categorieën open. Deze zijn als volgt behandeld:

  • Landbouw gerelateerde bedrijven worden niet toegelaten,omdat dit in het geldende plan ook niet het geval is. De ligging van het gebied leent zich ook niet voor dergelijke bedrijven
  • Cultuur, sport en recreatie worden niet toegelaten, omdat hier andere deelgebieden voor bestemd zijn
  • Sociale werkvoorziening wordt niet toegelaten, omdat dit veel personen kan aantrekken die mogelijk verminderd zelfredzaam zijn. Deze functie is dus ongewenst in deze strook.
  • Detailhandel wordt niet toegelaten.
  • Nieuw is dat allerlei nutsvoorzieningen op het gebied van water en energie worden toegelaten.
  • De categorie C omvat verkeersaantrekkende bedrijven zoals groothandels en dergelijke. Na een verkeersplanologische toetsing zijn alleen de kleinere groothandels toegelaten. De motivering is het feit dat het bedrijvengebied met de bestemming Bedrijf via een parallelweg wordt ontsloten die tevens een belangrijke fietsroute is van Hanzeland naar Stadshagen, de Binnenstad en Hattem.
  • In afwijking van de staat is voor het terrein van de BAM aan de Nieuwe Veerallee een aannemersbedrijf met werkplaats met een bedrijfsoppervlak van 1.000 m² of meer toegestaan, omdat hier al een groter aannemersbedrijf is gevestigd.
5.3.2.2 Bestemming Bedrijventerrein

Deze bestemming betreft het industrieterrein 'Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V.' Voor dit industrieterrein geldt het bestemmingsplan Zwolle-Zuid uit 1974. De bestemming is 'Industriële bedrijven' in de categorieën 1, 2, 3 en 4 van een bijbehorende 'staat van inrichtingen'.
In 1993 is door de provincie Overijssel een geluidszone industrielawaai rondom het terrein vastgesteld, omdat er zogenaamde zware lawaaimakers in de zin van de Wet geluidhinder zijn toegestaan.

Deze bestemming is vertaald naar een moderne bestemming 'Bedrijventerrein' met een moderne Staat van bedrijfsactiviteiten voor bedrijventerreinen. Deze staat betreft een lijst van bedrijfsactiviteiten, opslagen en installaties gebaseerd op de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van maart 2009. Het is een algemene staat die toegepast wordt bij bestemmingsplannen voor bedrijventerreinen in de gemeente Zwolle.
De in deze staat vermelde bedrijfsafdelingen en bedrijfstypen zijn gebaseerd op de 'Standaard Bedrijfsindeling' (SBI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) van 2008.

Bij de vertaling van de oude staat naar de nieuwe staat is als volgt gehandeld:

  • 95 % van de bedrijven in de oude staat konden worden vertaald naar de nieuwe staat.
  • Met name een aantal bedrijven uit de lichte categorieën konden niet worden herplaatst, omdat de moderne staat vooral de zwaardere bedrijven die passen op bedrijventerreinen, faciliteert.
    Het gaat dan om:
    badinrichtingen, zweminrichtingen, inrichtingen tot het herstellen van schoenen, ontspanningsinrichtingen en loodgietersbedrijven.
    Deze bedrijven passen niet op een industrieterrein.
  • Ziekenhuizen staan in de oude staat, maar niet in de nieuwe staat. Deze zijn milieutechnisch hier ook niet meer toelaatbaar.
  • Ook bestaan sommige bedrijfstakken niet meer. Het gaat dan om:
    bemalingsinrichtingen, borstelfabrieken, clichefabrieken (bestaan niet meer vanwege digitalisering drukwerk), corsettenfabrieken, drukrollenfabrieken, stereotype inrichtingen, verenfabrieken en inrichtingen tot het het vervaardigen van vulpenhouders.
  • Opslag van niet gevaarlijke stoffen (bijvoorbeeld papier of lompen, oude metalen en rubber) komen in de moderne staat niet meer voor. Ze zijn dan ook niet opgenomen.
  • Bij de opslag van LPG is naar beneden afgerond. In de oude staat was opslag tot maximaal 20 m³ mogelijk. De nieuwe staat kent de categorie opslag van LPG van 8 - 80 m³ LPG. Daarmee zou het invloedsgebied met een te grote sprong vergroot worden.
  • Zelfstandige kantoren en bedrijven gericht op cultuur en ontspanning worden niet toegelaten.Deze bedrijven passen niet op een industrieterrein. Voor kantoren is een aparte strook bestemd ten zuiden van het industrieterrein.
  • De zwaarste categorie die voorkomt is 4.2. Het gaat om machinefabrieken met de mogelijkheid tot proefdraaien (> 1 MW).
  • Bij de visverwerking en de vleesverwerking zijn in de nieuwe staat de bedrijfscategorieën tot en met 4.1 opgenomen.
5.3.2.3 Beroep aan huis

n de regels is de mogelijkheid opgenomen voor beroepsactiviteiten aan huis in de woonbestemmingen. Voor de exacte regeling wordt verwezen naar de omschrijving van de bestemming Wonen in paragraaf 6.3 Bestemmingsregels Artikel 18 Wonen.

5.3.2.4 Geluidzone industrie

Verwacht wordt dat het bedrijf Stork Wärtsilä Diesel gedurende de tienjarige looptijd van dit nieuwe bestemmingsplan op de huidige locatie gevestigd zal blijven.
De geluidszone industrielawaai rond het industrieterrein 'Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V.' wordt daarom in dit bestemmingsplan niet veranderd. Zie kaart 8 Geluid in paragraaf 4.2.1 Geluid.