Plan: | Spoorzone |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP12005-0004 |
Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) moet bij het opstellen van bestemmingsplannen rekening worden gehouden met de geluidsproductie van wegverkeer, spoorwegen en industrie. Aan deze aspecten wordt in deze paragraaf aandacht besteed. In de Wgh wordt het begrip 'geluidszone' gehanteerd. Met een geluidszone wordt het aandachtsgebied rond (spoor)wegen en industriegebieden afgebakend waarbinnen de regels van de Wgh van kracht zijn. Het akoestisch onderzoek richt zich altijd op woningen en 'andere geluidsgevoelige bestemmingen' die binnen de geluidszone zijn gelegen. Op kaart 8 zijn de zones voor de Rijksweg A28, spoorweglawaai en industrielawaai weergegeven.
Wegverkeerslawaai
Volgens de Wgh moet akoestisch onderzoek worden uitgevoerd naar de actuele geluidsbelasting indien een bestemmingsplan geluidsgevoelige functieveranderingen toestaat voor gebieden die liggen langs zoneplichtige wegen.
Deze verplichting geldt niet voor wegen waarvoor een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur.
In of langs de rand van het plangebied zijn de volgende wegen zoneplichtig:
Deze wegen hebben een geluidszone van 200 meter behalve de IJsselallee, welke een geluidszone van 350 meter heeft, omdat deze weg meer dan 2 rijstroken heeft en de Rijksweg A28, welke als autosnelweg met 6 rijstroken een zone van 600 meter heeft.
Spoorweglawaai
Het plangebied ligt voor het grootste deel binnen de geluidszones van de spoorlijnen naar Amersfoort, Lelystad, Kampen, Meppel, Emmen, Almelo en Deventer.
Industrielawaai
In het plangebied ligt een industrieterrein, waar zware geluidhinder veroorzakende bedrijven zijn toegestaan. Dit industrieterrein is daarom onder de naam industrieterrein 'Stork Wärtsilä Diesel / Nederlandse Spoorwegen N.V.' bij besluit van gedeputeerde staten van Overijssel van 4 mei 1993 nr. MMI 91/3915 met bijbehorende kaart MGH-46 van een geluidszone voorzien in het kader van de Wgh. Bij Koninklijk Besluit van 4 augustus 1994 nr. 94.006009 is dit besluit tot zonevaststelling goedgekeurd.
De zone is rondom dit industrieterrein gelegen. De zonegrens loopt over delen van het plangebied. Zie kaart 8 Geluid.
Ontwikkelingen binnen de geluidszones
Binnen de zones bevinden zich geluidsgevoelige functies, maar in dit nieuwe bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt. Nader akoestisch onderzoek is dan ook niet nodig.
Externe veiligheid heeft betrekking op het beheersen van risico's. Het gaat hierbij om de risico's van het gebruik, de opslag en de productie van gevaarlijke stoffen in bedrijven alsmede op het transport van gevaarlijke stoffen via wegen, spoorwegen, waterwegen en buisleidingen.
Risicocontouren
In het kader van het Registratiebesluit Externe Veiligheid is de gemeente verplicht de risico's van gevaarlijke stoffen te registreren. Daartoe is een zogenaamde signaleringskaart gemaakt, die jaarlijks wordt geactualiseerd. Deze gemeentelijke signaleringskaart is gebaseerd op de risicovolle inrichtingen die in het Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (RRGS) zijn geregistreerd. De gemeentelijke signaleringskaart geeft aan dat binnen het plangebied de volgende risicobronnen zijn gelegen.
Spoorwegemplacement
Het plangebied bevindt zich nabij de inrichting 'emplacement Zwolle'. Op een deel van het emplacement wordt gerangeerd met wagons met gevaarlijke stoffen.
Uit de milieuvergunning en de bijbehorende documenten blijkt dat tussen de hoge brug en de splitsing van het spoor Meppel - Deventer gerangeerd mag worden met gevaarlijke stoffen. De activiteiten moeten voldoen aan de normen uit de circulaire risicobenadering voor NS goederen emplacementen (1995). De beheerder moet jaarlijks aan het bevoegd gezag een opgave doen van het aantal wagons beladen met gevaarlijke stoffen. Tevens moet ieder jaar aangetoond worden dat het emplacement aan de veiligheidsnormen voldoet (door middel van de selectiemethode). Uit het milieuvergunningenarchief blijkt dat er in de afgelopen 13 jaar geen overschrijding van de normen (Plaatsgebonden en Groepsrisico) heeft plaatsgevonden. Omdat de milieuvergunning geen overschrijding van de normen toelaat en er een monitoringssysteem is verplicht kan geconcludeerd worden dat het rangeren met gevaarlijke stoffen geen belemmering oplevert voor het plangebied.
Transportroute gevaarlijke stoffen
Over de sporen Zwolle-Deventer/Zwolle-Meppel/Zwolle-Amersfoort/Zwolle-Lelystad worden significante hoeveelheden gevaarlijke stoffen vervoerd. De spoorlijnen maken deel uit van het basisnet. Op dit moment is het basisnet nog niet formeel van kracht maar is wel de circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen het wettelijk kader.
De PR 10-6 contour bedraagt langs de Veluwelijn maximaal 6 meter en langs de Hanzelijn en IJssellijn eveneens maximaal 6 meter. De PR 10-6 contour langs de lijn Zwolle Meppel bedraagt maximaal 8 meter De afstand wordt bepaald vanaf het midden van de doorgaande spoorbundel en komt overeen met de veiligheidszone. Binnen de veiligheidszones bevinden zich geen (beperkt) kwetsbare objecten.
Op grond van het Basisnet spoorweg geldt een plasbrandaandachtsgebied van 30 meter gemeten vanaf de buitenste spoorstaaf. Binnen een plasbrandaandachtsgebied mag slechts onder bepaalde voorwaarden gebouwd worden. Dit brengt risico's met zich mee die verantwoord moeten worden.
In het plasbrandaandachtsgebied van genoemde spoorwegen in het plangebied bevinden zich geen woningen, maar wel andere (beperkt) kwetsbare objecten. Het bestemmingsplan laat geen nieuwe woningen of andere (beperkt) kwetsbare objecten toe binnen het plasbrandaandachtsgebied.
Door het plangebied lopen geen hogedrukaardgasleidingen.
Het plangebied ligt tevens binnen de invloedssfeer van de volgende, buiten het plangebied gelegen risicobronnen:
LPG tankstation
Aan de IJsselallee, buiten het plangebied, is een LPG-tankstation gevestigd. Voor een LPG-vulpunt geldt een straal van 110 meter voor het plaatsgebonden risico (PR) bij een doorzet van 1000 tot 1500 m³ LPG/jaar en een straal van 45 meter bij een doorzet < 1000 m³. Laatstgenoemde afstand is het toetsingscriterium indien de doorzet in de milieuvergunning is gemaximaliseerd op 1000 m³ LPG/jaar. De gemeente heeft de maximale doorzet in de vergunningen van LPG-tankstations opgenomen. Binnen 45 meter vanaf het vulpunt zijn geen kwetsbare objecten gevestigd.
Bepalend voor het groepsrisico is de bevolkingsdichtheid binnen een straal van 150 meter van het tankstation. Het groepsrisico levert voor het plangebied geen probleem op.
Type risicovolle activiteit: | Tankstation IJsselallee met LPG (doorzet < 1000 m3/jaar) |
Categoriaal / niet-categoriaal: | Categoriaal (vaste veiligheidsafstanden) |
In volgende figuur is de PR 10-6 contour (45 m vanaf het vulpunt) van het LPG tankstation aan de IJsselallee aangegeven. De risicocontour is ook weergegeven op kaart 8 in paragraaf 4.2.1.
Transport gevaarlijke stoffen
De IJsselallee is aangewezen als transportroute voor gevaarlijke stoffen, maar valt niet onder het basisnet. In 2004 is een onderzoek uitgevoerd naar potentiële knelpunten voor wat betreft de externe veiligheid langs transportassen in de gemeente Zwolle. Uit het onderzoek (Inventarisatie Externe Veiligheid Langs Transportassen, gemeente Zwolle, 19 mei 2004) blijkt, dat langs de IJsselallee zich geen probleemsituaties voordoen zowel voor wat betreft het plaatsgebonden risico als het groepsrisico. Langs de IJsselallee zijn in dit bestemmingsplan ook geen nieuwe ontwikkelingen opgenomen, die van invloed zijn op de externe veiligheid.
Verantwoordingsplicht
Het bestemmingsplan Spoorzone is een conserverend bestemmingsplan waarbij er geen nieuwe functies worden toegevoegd die leiden tot een hoger veiligheidsrisico. Een uitgebreide verantwoording van de externe veiligheid is daarom niet relevant.
Door de gemeente Zwolle is een apart traject opgestart om met de Veiligheidsregio IJsselland de verantwoording en het toepassen van beheersmaatregelen af te stemmen voor risicobronnen die planoverstijgend zijn. Dit betreft onder andere het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor. In het traject komt ook de risicocommunicatie aan de orde.
Er is geïnventariseerd welke bedrijvigheid voorkomt in de wijk (zie paragraaf 2.2.4.5 Economische
voorzieningen).
Alle bedrijven in de gemeente Zwolle beschikken over een milieuvergunning op grond van de Wet milieubeheer of over een melding ingediend op grond van het Activiteitenbesluit.
Natuurbeschermingswet
Het Natura-2000 gebied Uiterwaarden van de IJssel (op een afstand van 900 meter van het plangebied) is het meest nabijgelegen gebied waarvoor de Natuurbeschermingswet van toepassing is. Dat betekent dat effecten op deze gebieden (ook van buitenaf) de instandhoudingsdoelstellingen van het betreffende gebied niet in gevaar mogen brengen.
Flora- en faunawet
Er zijn geen gegevens bekend over in het plangebied voorkomende soorten planten en dieren, die bescherming genieten in het kader van de Flora- en faunawet. Zeer waarschijnlijk zijn sommige gebouwen in het plangebied geschikt als verblijfplaats van vleermuizen. Deze zijn strikt beschermd. Ook is het mogelijk dat gebouwen in het plangebied dienen als vaste verblijfplaats van broedvogels. Vaste verblijfplaatsen van broedvogels zijn beschermd. Voordat er sloop of ingrijpende verbouw van gebouwen plaatsvindt, moet de eventuele aanwezigheid van vleermuizen en broedvogels worden gecontroleerd.
Grenzend aan het plangebied liggen hoofdwatergang de Willemsvaart en de watergangen van Hanzeland. De functie van deze watergang(en) moet te allen tijde worden gegarandeerd. Hierbij wordt rekening gehouden met de beschermingszone van deze watergangen zoals in de Keur van het Waterschap Groot Salland beschreven. Met betrekking tot deze watergangen gelden de binnen de Keur van het Waterschap Groot Salland opgenomen gebods- en verbodsbepalingen. Voor werkzaamheden binnen de beschermingszone moet een Watervergunning worden aangevraagd bij het Waterschap Groot Salland.
Ten zuiden van het plangebied ligt het waterwingebied 'Engelse werk'. Dit waterwingebied is door de provincie Overijssel beschermd door een er omheen gelegd grondwaterbeschermingsgebied. In het kader van de verplaatsing van het waterwingebied is de ligging van het grondwaterbeschermingsgebied in 2008 gewijzigd.Het zuidwestelijke gedeelte van plangebied ligt echter nog steeds deels binnen het grondwaterbeschermingsgebied 'Engelse Werk'. De boringsvrije zone, welke een lichter regiem dan het grondwaterbeschermingsgebied kent, is niet van toepassing op het plangebied.
Zie kaart 10 Beperkingen voor de ligging van het huidige grondwaterbeschermingsgebied.