Plan: | Spoorzone |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP12005-0004 |
In de Spoorzone wordt het station ingrijpend verbouwd en worden een aantal andere ontwikkelingen voorbereid. De voorbereiding van deze ontwikkelingen is echter nog niet zo ver dat deze nu al in een bestemmingsplan kunnen worden vastgelegd.
De huidige verbouwing van het station wordt in dit conserverende uiteraard wel mogelijk gemaakt
Om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken zullen later aparte planologische procedures worden gevolgd.
Onder de projectnaam 'ZwolleSpoort' verbouwt ProRail tot 2014 het station van Zwolle. ProRail omschrijft dit project als volgt:
'Zwolle is een belangrijk openbaar vervoersknooppunt. Naast vele busreizigers stappen er op station Zwolle veel treinreizigers over in verschillende richtingen zoals Groningen, Leeuwarden, Enschede, Deventer en Amersfoort.
Daarnaast komt vanaf december 2012 ook de Hanzelijn (de nieuwe treinverbinding Amsterdam-Lelystad-Kampen) aan in Zwolle.
De oude perrontunnel en de huidige perrons zijn niet berekend op het toenemend aantal uit en overstappende reizigers.
Met ZwolleSpoort maakt ProRail het station en het spoor geschikt voor de toekomst. Een nieuwe bredere perrontunnel leidt reizigers comfortabel naar uitgebreide perrons. Door te zorgen voor goede aansluitingen, door ruimere perrons en een passende dienstregeling ontstaat er een goed functionerend knooppunt. ZwolleSpoort zorgt - in samenhang met de Hanzelijn - voor een betere verbinding tussen Noord(oost)-Nederland en de Randstad.
Het project ZwolleSpoort bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:
Projectenoverzicht ZwolleSpoort
Vierde perron en perronkappen
De drie bestaande perrons op station Zwolle worden door de komst van de Hanzelijn uitgebreid met een vierde perron aan de zuidzijde van het station (Hanzelaan). Met het uitbreiden van de perroncapaciteit op station Zwolle is het mogelijk om de vele treinen uit de verschillende richtingen gelijktijdig te laten aankomen en vertrekken. Voor de reizigers wordt hierdoor een volledige 'overstapknoop' gerealiseerd met goede overstapmogelijkheden.
Daarnaast worden alle perronkappen op station Zwolle vernieuwd en in dezelfde stijl gebracht zodat een eenduidig beeld ontstaat. Ter plaatse van de tunnel zijn de perronkappen transparant zodat er veel daglicht in de tunnel komt. Het bestaande monumentale stationsgebouw blijft ongewijzigd.
Vierde perron en de nieuwe perronkappen
Nieuwe perrontunnel
De nieuwe perrontunnel wordt 17 meter breed en wordt gebouwd tussen het bestaande eerste perron (centrumzijde) en het toekomstige vierde perron aan de zuidzijde van het station.
De tunnel wordt een aantal meter verlengd in zuidelijke richting van het stationsgebied (Hanzelaan). Daarmee sluit de tunnel aan op het in de toekomst door de gemeente te verplaatsen busstation naar de Hanzelandzijde. Vanuit de tunnel kunnen reizigers de perrons bereiken met trappen, roltrappen en liften. Door de glazen plafonds en speciale verlichting heeft de nieuwe perrontunnel een open en transparant karakter.
De nieuwe 17 meter brede perrontunnel en de nieuwe liften
De oude perrontunnel was 5 meter breed en is nu afgesloten voor reizigers en publiek. Om de perrons of de zuidzijde van het station (Hanzelaan) tijdens de aanleg van de nieuwe tunnel te bereiken, dienen reizigers via een tijdelijke 'loopbrug' (traverse) te lopen. De traverse is voorzien van trappen en liften.
De tijdelijke traverse
Perrons, liften en roltrappen
Het paviljoenplein (bij de tunnelingang aan de stadszijde) zal door de nieuwe bredere perrontunnel wijzigen. Naast trappen worden er ook twee roltrappen geïnstalleerd aan de centrumzijde. Ook komen er roltrappen op perron 2 (sporen 3 en 5) en perron 3 (sporen 6 en 7). Perron 3 wordt verbreed van 10 naar 12 meter. Alle perrons zijn vanuit de nieuwe perrontunnel bereikbaar door middel van een lift.
De nieuwe (rol)trappen en liften
Moderniseren sporen en technische installaties
De sporen en technische installaties op en nabij station Zwolle worden aangepast om treinen sneller binnen te laten komen en weer sneller te laten vertrekken. Er komen bijvoorbeeld andere wissels op het spooremplacement. Ook wordt de energievoorziening en bovenleiding aangepast. De tijdwinst heeft gunstige effecten voor het spoorboekje waardoor er meer doorstroming van treinen op station Zwolle mogelijk is.