direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijke structuur
Plan: Wierden-dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0189.BP2009000005-VA02

2.2 Ruimtelijke structuur

Gebiedsbeschrijving

Het oostelijk deel van Wierden is van recentere datum (jaren zestig van de vorige eeuw) dan het westelijke deel. Ligt in het westelijk deel het accent op de diepere tuinen met minder openbaar groen, in het oostelijk plandeel is juist de openbare groenstructuur van groter belang geweest. Verder is het verkavelingpatroon in het oostelijk deel veel efficiƫnter opgebouwd (lange rechte lijnen), dan in het westelijk deel waar veel bochtige wegen voorkomen. Binnen Wierden Oost (inclusief Grote Maat) vormt de Almelosestraat de belangrijkste ontsluitingsweg. Binnen Wierden West vormen de Rijssensestraat, de Nijverdalsestraat en de Marke de belangrijkste ontsluitingswegen.

In de Molukse wijk vindt een renovatie van de woningen plaats en wordt aan de openbare ruimte een impuls gegeven.

Ten noorden van de spoorlijn bevinden zich diverse woonwijken, te weten: De Stouwe, De Weuste, Het Loo en De Hooilanden. Het Loo ligt in de noordwesthoek van het plangebied en wordt door middel van drie bedrijventerreinen afgescheiden van de andere drie woongebieden, die in de noordoosthoek van het plangebied zijn gelegen.

Van de vier woongebieden bestaat de wijk De Stouwe het langst (jaren zeventig van de vorige eeuw) en zijn de wijken Het Loo en De Weuste van de meest recente datum (begin respectievelijk half jaren negentig van de vorige eeuw). De verschillen in stedenbouwkundige opzet van de wijken zijn dan ook duidelijk waarneembaar, niet alleen in het verkavelingpatroon maar ook in de wijze van ontsluiting.

Binnen het gebied Wierden Noord bevinden zich diverse "werkgebieden". Dit zijn van west naar oost de bedrijventerreinen Violenhoek, Kluinveen en Hogelucht. Deze liggen min of meer aan elkaar en ze vormen de scheiding tussen de hiervoor behandelde woongebieden. Deze drie werkgebieden bestaan in principe reeds vele jaren. Door sanering van een oud fabriekscomplex op bedrijventerrein Violenhoek, is een deel van het oude terrein opnieuw ingericht en verkaveld, inclusief ontsluitingsweg. Hierdoor kon er weer een deel opnieuw uitgegeven worden. Alle gronden zijn inmiddels al weer enige tijd volledig uitgegeven.

Verkeersstructuur

Het gebied kent enkele belangrijk ontsluitingswegen zoals de Almelosestraat die midden door het gebied loopt, de Rijssensestraat, de Rondweg, de Nijverdalsestraat, de Marke, de Hexelseweg, de Vriezenveenseweg, de Industrieweg, de Stouweweg, de Vijverweg en de Aadorpsweg. De overige wegen zijn van een lagere orde.

Met uitzondering van de stroomwegen, de gebiedsontsluitingswegen en de erftoegangswegen - A zijn alle gebieden aangewezen als 30 km-zone. Dit betreft nagenoeg alle woonwijken en woonbuurten binnen het plangebied.

Tunnelplan

Op dit moment is de aanleg van een tunnel ter hoogte van de Dikkensweg in voorbereiding. In de huidige situatie zijn de spoorwegovergangen voor een groot deel van de tijd gesloten. In de toekomst zal in de periode tot 2015 het aantal treinpassages verdubbelen. Dat heeft als gevolg dat de spoorwegovergangen nog vaker en langer gesloten zullen zijn. Vooral voor de ontsluiting van de noordelijke woonwijken met het centrum is dat een probleem dat alleen nog maar groter zal worden. De economische vitaliteit van het centrum komt hierdoor in het geding. Ook de bereikbaarheid van het station staat onder druk. De samenhang station - centrumgebied is in de ruimtelijke structuur van Wierden groot en verbetering is wenselijk.

Er is gekozen voor de aanleg van een volwaardige auto-/fiets-/voetgangerstunnel in het verlengde van de Dikkensweg met daarbij het opheffen van de spoorwegovergang ter hoogte van huisnummer 11 en 13 gelegen aan de Noord Parallelweg. Een tunnel op deze plaats (verlengde Dikkensweg) heeft het meeste effect voor het eigen interne verkeer, de relatie noordelijke woonwijken met het centrum en de relatie tussen woongebieden onderling. Er zal geen sprake zijn van toename van doorgaand verkeer terwijl het opnemen in en aansluitend op 30km-gebieden voorkomt dat er een toename zal ontstaan van het aantal verkeersbewegingen. Ook de bereikbaarheid van het station wordt vergroot terwijl de aanleg van de tunnel kansen biedt voor een herstructurering van de stationslocatie. De realisering van de tunnel maakt onderdeel uit van een aanpassing van de totale verkeerscirculatie in en rondom het centrum van Wierden.

Groenstructuur

De diverse wijken en buurten kennen ieder een eigen groenstructuur. De kleinere open "groene" ruimten in de woonwijken zijn vaak ingericht als speelplaatsen. De groenstructuur bestaat verder uit het aanwezige "straatgroen". Er zijn geen plannen om het groen verder uit te breiden binnen het plangebied.