direct naar inhoud van 4.6 Milieu
Plan: Waterwijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0184.BP2010Waterwijk-0004

4.6 Milieu

4.6.1 Geluid wegverkeer

In het kader van het bestemmingsplan is door het ingenieursbureau Tauw BV meerdere malen akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidbelasting ten gevolge van wegverkeer binnen nieuwbouwproject in Waterwijk. Het meest recente onderzoek "Actualisatie akoestisch onderzoek plangebied Waterwijk te Urk" (nr. R002-4828411AIT-srb-V03-NL, d.d. 31 mei 2012) is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

Urkerweg (N351)
Uit het akoestisch rapport blijkt dat de geluidsbelasting als gevolg van de N351 voor een aantal woningen binnen het plangebied de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt. Uit berekeningen blijkt dat zonder maatregelen op een waarneemhoogte van 4,5 m de 48 dB-contour (voorkeursgrenswaarde) op een afstand van 110 m uit de Urkerweg ligt. De geluidscontour van 63 dB (maximale grenswaarde) ligt dichter op de weg.

Vanwege deze overschrijdingen kan de gewenste nieuwbouw alleen onder voorwaarden worden gerealiseerd. Binnen de systematiek van de Wet geluidhinder kan een hogere waarde (ontheffing op de geluidsbelasting) worden verleend door de Gemeente Urk.
Bij overschrijdingen van de maximale ontheffingswaarde kunnen dove gevels worden toegepast. Een beschouwing van mogelijke bron- en overdrachtsmaatregelen is hiervoor noodzakelijk. Dit zal bij berekening van de geluidsbelasting op de gevels van de nieuwbouwwoningen nader moeten worden bepaald.

In het akoestisch onderzoek zijn meerdere bron- en overdrachtsmaatregelen en combinaties daarvan onderzocht en beschouwd. De meest effectieve maatregelen betreffen het toepassen van een stil wegdek en het verlagen van de maximale rijsnelheid op de N351 van 70 km/uur naar 50 km/uur.
In beide gevallen wordt de geluidsbelasting tot beneden de maximale ontheffingswaarde gereduceerd. Door deze maatregelen te combineren wordt de hoogste geluidsreductie behaald. Voor een groot aantal woningen is dan nog steeds sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde waarvoor ontheffing dient te worden verleend. Tevens wordt voor de eerstelijns bebouwing het meest gunstige woon- en leefklimaat gerealiseerd ten opzichte van niet gecombineerde bronmaatregelen.
Wanneer één van deze varianten van maatregelen definitief wordt gekozen, dan dienen voor deze situaties hogere grenswaarden te worden aangevraagd voor de gevels met geluidsbelasting van meer dan 48 dB. De ligging is weergegeven in de figuren van bijlage 1 en de berekende geluidsbelastingen in bijlage 4 van het akoestisch onderzoek.

Bestaande ontsluitingswegen
Als gevolg van de te realiseren nieuwbouw zal de verkeersstroom op de bestaande ontsluitingswegen toenemen. In het akoestisch rapport wordt geconstateerd dat voor de bestaande woningen aan de Zate en de Coupure sprake zal zijn van een waarneembare toename van het geluidsniveau.
De geluidsbelasting als gevolg van de nieuwe ontsluitingsweg bedraagt maximaal 49 dB. Geconcludeerd wordt dat, in relatie tot de geluidsnormering voor geluidgezoneerde wegen, nog steeds sprake is van een acceptabel geluidsniveau.

Cumulatie
Op groot aantal van de nieuwe woningen wordt een gecumuleerde geluidsbelasting berekend van meer dan 53 dB. Uitgaande van een gemiddelde gevelwering van 20 dB, kan worden gezegd dat bij deze gevels aanvullende gevelwerende maatregelen noodzakelijk zijn om aan de binnenwaarde van 33 dB te kunnen voldoen, conform het Bouwbesluit.

De nieuwe ontsluitingsweg naar de Urkerweg (N351) heeft een relevante bijdrage op de gecumuleerde geluidsniveaus ter plaatse van de woningen met een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde als gevolg van de afzonderlijke geluidsbelasting van de N531. Bij de waarborging van de binnenniveaus conform het Bouwbesluit dient de gecumuleerde geluidsbelasting van de N351 en de nieuwe ontsluitingsweg te worden gehanteerd.

4.6.2 Luchtkwaliteit

Bij de invoering van de Wet luchtkwaliteit medio november 2007 is het begrip 'niet in betekenende mate (NIBM)' geïntroduceerd. Wanneer een project 'niet in betekenende mate' bijdraagt aan verslechtering van de luchtkwaliteit, is het uitvoeren van een luchtkwaliteitsonderzoek niet meer noodzakelijk. Aangezien het voorliggend plan bestaat uit woningbouw en de realisatie van een school kan het plan echter niet op voorhand als "niet in betekende mate" worden aangemerkt.

In het kader van het bestemmingsplan is door het ingenieursbureau Tauw BV onderzocht of Waterwijk al dan niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit. Het onderzoek "Luchtkwaliteitonderzoek Waterwijk Urk" (nr. N001-4697958MTU-evp-V01-NL, d.d. 2 juni 2010) is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

Uit het onderzoek blijkt dat als gevolg van de ontwikkeling van Waterwijk de NIBM-grens niet wordt overschreden. Geconcludeerd wordt dat Waterwijk als 'niet in betekenende mate' mag worden beschouwd. De realisatie van Waterwijk is vanuit de Wet luchtkwaliteit inpasbaar.
Op Urk worden bovendien de grenswaarden die in het Besluit Luchtkwaliteit genoemd nergens overschreden, waardoor de gezondheidsrisico´s gering zijn.

4.6.3 Externe veiligheid

In het kader van het bestemmingsplan is door het ingenieursbureau Tauw BV in een quick-scan de relatie tussen de gewenste ruimtelijke ontwikkeling en externe veiligheid onderzocht. Deze relatie kan vanuit twee invalshoeken worden bezien:

  • vanuit mobiele bronnen (transport over water, weg en rail dan wel door buizen);
  • vanuit stationaire bronnen (vanuit inrichtingen, bedrijven of installaties).

Het onderzoek "Quickscan externe veiligheid Waterwijk in Urk" (nr. N004-4697958MTU-evp-V01-NL, d.d. 11 juni 2010) is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

Uit het onderzoek blijkt dat vervoer van gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor alsmede door buisleidingen geen knelpunt vormen voor de ontwikkeling. Ook de aanwezigheid van bedrijven vormt geen knelpunt voor de ontwikkeling. De geplande nieuwbouw ligt buiten de mogelijke invloedsafstand.
Geconcludeerd wordt dat de voorgenomen ontwikkeling vanuit oogpunt van externe veiligheid inpasbaar is en buiten de invloedsgebieden blijft van de mogelijke bronnen van de externe veiligheidsrisico's in de omgeving.

4.6.4 Bedrijven en mileuzonering

Voor bedrijven en inrichtingen geldt een algemene hindercontour voor geluid, geur, stof en veiligheid. Door het ingenieursbureau Tauw BV zijn de bestaande relevante bedrijven in de buurt van Waterwijk in beeld gebracht. Op basis van de grootste richtafstanden uit de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering 2009' is bezien in hoeverre er mogelijk sprake zou kunnen zijn van hinder.
Het rapport "Onderzoek bedrijf en milieuzonering Waterwijk Urk" (nr. N003-4828411MTU-evp-V01-NL, d.d. 31 mei 2012) is als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd.

Uit het rapport blijkt dat de hindercontouren van een aantal bedrijven en inrichtingen het plangebied overlappen of nabij het plangebied zijn gelegen. In het rapport wordt vastgesteld dat de hindercontouren van deze bedrijven geen directe knelpunten vormen voor de ontwikkeling van woningen in de wijk Waterwijk. De aanwezige bedrijven worden niet gehinderd in hun bedrijfsvoering door de komst van een nieuwe woonwijk.

In het rapport is ook aandacht besteed aan de in de omgeving gelegen agrarische bedrijven. Er zijn nagenoeg geen agrarische bedrijven in de nabije omgeving aanwezig. Deze vormen dan ook geen knelpunt voor de woningbouwontwikkeling. De aanwezige agrarische bedrijven worden niet gehinderd in hun bedrijfsvoering door de komst van een nieuwe woonwijk

4.6.5 Kabels en leidingen

Voor zover bekend komen in of in de nabijheid van het plangebied geen kabels en/of leidingen voor die directe regeling behoeven in het bestemmingsplan