Plan: | Waterwijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0184.BP2010Waterwijk-0004 |
Voor het berekenen van de parkeerbalans wordt uitgegaan van de uitgangspunten:
Voor het bepalen van de parkeerbehoefte zijn de navolgende parkeerkencijfers gehanteerd:
functies |
norm volgens CROW / PvE |
aantal/ omvang |
parkeer- behoefte |
vrijstaand (incl. bezoekers) | 1,9 pp/won* | 42 won | 80 pp |
twee-onder-een-kap (incl. bezoekers) | 1,8 pp/won* | 138 won | 248 pp |
rijwoning (incl. bezoekers) | 1,4 pp/won | 317 won | 444 pp |
appartementen (incl. bezoekers) | 1,4 pp/won* | 112 won | 157 pp |
school (incl kdv - excl kiss and ride) | 1,0 pp/ leslokaal | 25 lokalen | 25 pp |
TOTAAL | 954 pp |
* één parkeerplaats op eigen terrein
Op basis van de parkeerkencijfers van het CROW wordt voor Waterwijk een parkeerbehoefte geraamd van 954 parkeerplaatsen.
In het stedenbouwkundig plan worden de volgende parkeerplaatsen gepland:
locaties | parkeerplaatsen |
parkeren in het openbaar gebied (op maaiveld niveau) | 728 pp |
parkeren op eigen terrein vrijstaande woningen (crow norm = 1,0) | 42 pp |
parkeren op eigen terrein twee onder een kap woningen (crow norm = 1,0) | 138 pp |
parkeren op eigen terrein app. complexen (crow norm = 1,0) | 112 pp |
TOTAAL | 1.020 pp |
Uit de vergelijking van het aanbod en de vraag blijkt dat er sprake is van een evenwicht tussen vraag en aanbod. Er is zelfs sprake van een licht overschot. In het huidige overzicht is een overschot aanwezig van circa 60 parkeerplaatsen. Op basis van de huidige normen wordt aangenomen dat dit voldoende is. Tevens is meer overcapaciteit beschikbaar door "dubbelgebruik". Het centrale wijkplein kan op termijn fungeren als parkeeruitwijkmogelijkheid, bijvoorbeeld bij evenementen in de wijk. De parkeercapaciteit van dit plein bedraagt circa 75 parkeerplaatsen. Dit aantal is niet opgenomen in het overzicht en kan eveneens beschouwd worden als overschot.
Geconcludeerd wordt dat binnen het plangebied sprake is van voldoende capaciteit aan parkeerplaatsen op basis van de parkeerkencijfers van het CROW.