direct naar inhoud van 4.5 Parkeerbalans
Plan: Waterwijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0184.BP2010Waterwijk-0004

4.5 Parkeerbalans

4.5.1 Uitgangspunten

Voor het berekenen van de parkeerbalans wordt uitgegaan van de uitgangspunten:

  • de parkeerbehoefte wordt bepaald aan de hand wordt van de parkeerkencijfers uit de CROW-publicatie 182 "Parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering" en uit het gemeentelijke programma van eisen voor het plangebied;
  • de stedelijkheidsgraad van het plangebied is "sterk stedelijk";
  • de stedelijke zone van het plangebied is "rest bebouwde kom";
  • voor nieuwbouw wordt uitgegaan van de gemiddelde kencijfers;
  • alle vrijstaande, twee-onder-één-kap woningen en de appartementen krijgen een parkeerplaats op eigen terrein;
  • het parkeren op het centrale plein (75 pp) is niet in de parkeerbalans meegenomen.
4.5.2 Parkeerbehoefte

Voor het bepalen van de parkeerbehoefte zijn de navolgende parkeerkencijfers gehanteerd:

functies   norm volgens
CROW / PvE  
aantal/
omvang  
parkeer-
behoefte  
vrijstaand (incl. bezoekers)   1,9 pp/won*   42 won   80 pp  
twee-onder-een-kap (incl. bezoekers)   1,8 pp/won*   138 won   248 pp  
rijwoning (incl. bezoekers)   1,4 pp/won   317 won   444 pp  
appartementen (incl. bezoekers)   1,4 pp/won*   112 won   157 pp  
school (incl kdv - excl kiss and ride)   1,0 pp/ leslokaal   25 lokalen   25 pp  
TOTAAL       954 pp  

* één parkeerplaats op eigen terrein

Op basis van de parkeerkencijfers van het CROW wordt voor Waterwijk een parkeerbehoefte geraamd van 954 parkeerplaatsen.

4.5.3 Parkeeraanbod

In het stedenbouwkundig plan worden de volgende parkeerplaatsen gepland:

locaties   parkeerplaatsen  
parkeren in het openbaar gebied (op maaiveld niveau)   728 pp  
parkeren op eigen terrein vrijstaande woningen (crow norm = 1,0)   42 pp  
parkeren op eigen terrein twee onder een kap woningen (crow norm = 1,0)   138 pp  
parkeren op eigen terrein app. complexen (crow norm = 1,0)   112 pp  
TOTAAL   1.020 pp  
4.5.4 Vergelijking parkeeraanbod en -vraag

Uit de vergelijking van het aanbod en de vraag blijkt dat er sprake is van een evenwicht tussen vraag en aanbod. Er is zelfs sprake van een licht overschot. In het huidige overzicht is een overschot aanwezig van circa 60 parkeerplaatsen. Op basis van de huidige normen wordt aangenomen dat dit voldoende is. Tevens is meer overcapaciteit beschikbaar door "dubbelgebruik". Het centrale wijkplein kan op termijn fungeren als parkeeruitwijkmogelijkheid, bijvoorbeeld bij evenementen in de wijk. De parkeercapaciteit van dit plein bedraagt circa 75 parkeerplaatsen. Dit aantal is niet opgenomen in het overzicht en kan eveneens beschouwd worden als overschot.
Geconcludeerd wordt dat binnen het plangebied sprake is van voldoende capaciteit aan parkeerplaatsen op basis van de parkeerkencijfers van het CROW.