Plan: | Emmeloord, de Deel - Stadshart |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0171.BP00512-VS02 |
Algemeen
De ambitie bij de herinrichting van De Deel is het plangebied tot integraal en hoogwaardig onderdeel van het centrum van Emmeloord te maken. Hiermee kan het zijn functie waarmaken als belangrijkste entree van Emmeloord-centrum. Tussen het oostelijk deel van het centrum (de winkelstraat de Lange Nering) en het westelijk deel (de cluster van overheidsinstellingen rond het Harmen Visserplein) ligt de nadruk op en rond De Deel op cultureel-recreatieve functies - inclusief horeca en detailhandel - aangevuld met wonen, parkeren, het busstation en ruimte voor evenementen en manifestaties. De versterking van de cultureel-recreatieve functies geeft antwoord op de toenemende vraag naar ontspanning en mogelijkheden voor een zinvolle invulling van de vrije tijd die zich op dit moment als trend in de samenleving voordoet. Het type woningbouw (appartementen) sluit goed aan bij de vraag naar woningen voor 1 en 2 persoonshuishoudens (zie Woningmarktanalyse Noordoostpolder, zoals beschreven in paragraaf 2.2 van deze toelichting).
De gebouwen hebben wel enige afwisseling in de bouwhoogten. Zo heeft 't Voorhuis een maximale bouwhoogte van 12 meter, het theater 18 meter, terwijl de bioscoop weer een maximale goothoogte heeft van 11 meter.
Nieuwbouw
Nieuwbouw in het plangebied is voorzien in de vorm van twee bouwdelen: aan de noordzijde een deel tussen de kantoorgebouwen aan Onder de Toren en de schouwburg/bioscoop met hotel-restaurant-café 't Voorhuys en aan de zuidzijde een bouwdeel tussen het busstation en de Beursstraat. De open ruimte tussen beide bouwdelen vormt een verlenging van de winkelstraat Lange Nering tot aan het busstation. De gevels aan de open tussenruimte zijn enigszins gebogen, zodat een omsloten binnenruimte ontstaat. Aan de westzijde van de binnenruimte naderen beide gevels elkaar, zodat een smalle doorgang overblijft. Deze doorgang leidt naar het busstation. De doorgang krijgt de uitstraling van een poort, waarmee een markering van de westelijke entree van het centrumwinkelgebied wordt gecreëerd.
Tussen de kantoorgebouwen aan Onder de Toren en de nieuwbouw wordt een parkeerterrein met circa 210 plaatsen aangelegd. Het overig openbaar gebied wordt ingericht met bomen en bankjes en er is ruimte voor terrassen bij de te vestigen horeca. Op de begane grond van beide gebouwen is ruimte voor winkels, horeca en bijbehorende magazijn-/expeditieruimte. In het noordelijk gebouw is ruimte gereserveerd voor de vestiging van een supermarkt. Verder is aan de zuidrand van het zuidelijk gebouw, langs de Korte Dreef, ruimte voor kantoren. Ook komt er in dit gebouw een fietsenstalling (circa 700 plaatsen) met toegang aan de zijde van het busstation.
De eerste verdieping van beide gebouwen wordt grotendeels ingericht als parkeerdek, waarvan de toegang via een hellingbaan met in-/uitrit aan de Koningin Julianastraat wordt gevormd. De beide parkeerdekken worden met elkaar verbonden boven de eerder genoemde 'poort' van het winkelgebied. Het parkeerdek krijgt in totaal circa 330 parkeerplaatsen. Het parkeerdek van het zuidelijk gebouw wordt aan de noordzijde door dekgebonden woningen en de westrand door twee lagen appartementen met een optie voor een derde laag omgeven. In totaal komen er tussen de 30 en 45 woningen. Een smalle binnentuin zorgt voor een groene afscheiding tussen de woningen en de parkeerplaatsen. Ook het noordelijk gebouw krijgt aan de zuidrand een bebouwingsrand van twee lagen, aansluitend aan 't Voorhuys. Deze bebouwing biedt de mogelijkheid voor circa 18 hotelkamers als uitbreiding van het huidige hotel 't Voorhuys. Door de bebouwingsranden met appartementen/ hotelkamers, de realisatie van gevels en borstweringen komen de op het parkeerdek geparkeerde auto's zoveel mogelijk uit het zicht te staan.
De bebouwing wordt deels uitgevoerd met een plat dak en deels met schuine kap. Dit draagt bij aan een variërend gevelbeeld, waarbij de delen met schuine kap voor bebouwingsaccenten zorgen, bijvoorbeeld op een aantal hoekpunten van de nieuwbouw. Het hoogste punt wordt gevormd door een blok op de hoek Beursstraat/Lange Nering met een nokhoogte van maximaal 18 meter. De overige bebouwing heeft een maximale nokhoogte van circa 15 meter. De platte daken en goothoogtes zijn niet hoger dan 12 meter, waarmee wordt aangesloten op de bestaande omringende bebouwing.
Zicht vanaf de Lange Nering richting de Poldertoren (Bron: gemeente Noordoostpolder, 2010)
Zicht vanaf de Korte Dreef (Bron: gemeente Noordoostpolder, 2010)
Infrastructuur
Autostructuur
Bij alle verkeerstechnische ontwerpen staan de uitgangspunten veiligheid en doorstroming centraal. Het ontwerp is gebaseerd op de hoeveelheid verkeer die door het verkeersmodel geprogonotiseerd is voor het jaar 2020.
De ontwikkeling van De Deel leidt tot de verkeersgeneratie zoals die is opgenomen in Bijlage 11. Deze tabel heeft als input gediend voor het verkeersmodel. Dit laat onverlet dat de reconstructie van Koningin Julianastraat al dient plaats te vinden vanwege de huidige intensiteiten op en rond de Koningin Julianastraat.
De Koningin Julianastraat wordt ingericht als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Met inachtneming van de verkeersintensiteiten op de Koningin Julianastraat, de verkeersbewegingen van en naar de parkeerplaatsen, het expeditieverkeer en de hoeveelheid fietsverkeer, blijft er met het oog op de verkeersveiligheid een snelheidslimiet van 30 km/h. De inrichting is 2x1 rijbaan die fysiek van elkaar worden gescheiden. De parkeervoorzieningen van het plangebied worden ontsloten via het rechts-in rechts-uit principe. Linksafslaan vanaf of naar de parkeervoorzieningen is dus niet mogelijk. Door de fysieke rijbaanscheiding en het rechts-in en rechts-uit principe blijft het aantal potentiële conflictpunten tussen auto's en fietsers beperkt en overzichtelijk. Het rechts-in, rechts-uit principe komt bijgevolg de doorstroming op de Koningin Julianastraat ten goede.
Om de parkeervoorzieningen voor zowel het verkeer vanuit oostelijke als zuidelijke richting bereikbaar te maken, worden op het kruispunt Koningin Julianastraat-Onder de Toren en het kruispunt Koningin Julianastraat-Pastoor Koopmansplein rotondes aangelegd. Deze twee rotondes zorgen voor een veilige en vlotte afwikkeling van het verkeer op deze twee kruispunten na realisatie van de nieuwe voorzieningen op De Deel. De rotondes hebben voldoende ruime bochtstralen zodat het vrachtverkeer de rotondes kan passeren. Doordat de linksafstrook op Onder de Toren wordt doorgetrokken, is de Residence vanaf deze straat bereikbaar voor haar bewoners. Met het oog op de verkeersveiligheid zal voor Onder de Toren een snelheidslimiet van 30 km/h gelden vanwege de aanwezige inritten, fietsers en voetgangers en de inrit naar het busstation.
Ten behoeve van het aantal benodigde parkeerplaatsen is een parkeerbalans opgesteld, die is opgenomen als Bijlage 12.
Fietsstructuur
Langs de hoofdrijbanen van de Koningin Julianastraat komen aanliggend verhoogde fietspaden die in één richting worden bereden. Deze fietspaden gaan vervolgens in één richting om de rotondes waarbij de fietsers voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer. Langs Onder de Toren wordt aan de oostzijde van de weg een in twee richtingen te berijden fietspad gerealiseerd. Daardoor steken fietsers, met bestemming het busstation, de Espelerlaan over bij de rotonde. Dit is veiliger dan een oversteek op het wegvak Onder de Toren.