Plan: | Pijnacker-Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1926.bp100057-4001 |
Sinds 2007 is de nieuwe Wet luchtkwaliteit in werking getreden. In deze wet zijn grenswaarden opgenomen die bindend zijn voor de overheid. In de wet wordt aangegeven dat bij uitoefening van bestuurlijke bevoegdheden die gevolgen kunnen hebben voor de luchtkwaliteit ten aanzien van een bepaalde luchtverontreinigende stof de betreffende grenswaarden in acht moeten worden genomen. Omdat grenswaarden bindend zijn, stellen ze beperkingen aan activiteiten waardoor overschrijding van de grenswaarden voor de buitenluchtkwaliteit geldt. De grenswaarden moeten derhalve worden betrokken bij de ruimtelijke planvorming (luchtparagraaf in bestemmingsplan).
Bij ministeriële regeling (de regeling Niet in betekenende mate bijdragen) zijn categorieën van gevallen aangewezen, waarin (onder andere) het vaststellen van een bestemmingsplan in ieder geval niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtverontreiniging. Wanneer een ontwikkeling valt onder de categorieën van deze gevallen is het niet noodzakelijk luchtkwaliteitsonderzoek uit te voeren.
Vooralsnog geldt dat voor woningbouwlocaties voor maximaal 500 woningen (in geval van één ontsluitingsweg) of 1.000 woningen (in geval van twee ontsluitingswegen met een gelijkmatige verkeersverdeling) geen beoordeling op luchtkwaliteit meer hoeft plaats te vinden.
Ontwikkelingen
Dit bestemmingsplan is hoofdzakelijk conserverend van aard en staat enkele kleinschalige ontwikkelingen toe. De gemeente voert ieder jaar een inventarisatie uit van de luchtkwaliteit langs de wegen in de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Uit de meest recente inventarisatie is gebleken dat er geen sprake is van overschrijdingen van de wettelijke grenswaarden.
De ontwikkelingen die in dit bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt zijn dusdanig kleinschalig dat zij vallen onder de projecten die conform de Wet luchtkwaliteit 'niet in betekenende mate' bijdragen aan de luchtverontreiniging. Onderzoek naar luchtkwaliteit is derhalve niet noodzakelijk. Mochten er in de toekomst wel grootschalige nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt dan dient er naar het aspect luchtkwaliteit gekeken te worden.