direct naar inhoud van 5.2 Verkeer
Plan: Emerald
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1926.bp00011069-4001

5.2 Verkeer

Het te ontwikkelen bedrijventerrein zal verkeer genereren. Ten behoeve van de berekening van de verkeersgeneratie is uitgegaan van de landelijk algemeen gehanteerde verkeerskencijfers ten aanzien van de verkeersgeneratie op basis van de publicatie 256 'Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden - vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer' van het CROW te Ede.

Op basis van de CROW-kengetallen is ten behoeve van de ontwikkeling van 1,5 ha netto bedrijventerrein de verkeersgeneratie berekend. Hierbij is uitgegaan van het type bedrijventerrein 'gemengd terrein' (type werkmilieu I). Hierbij wordt als kencijfer door het CROW opgevoerd een aantal van 170 personenautoverplaatsingen per 1 ha netto bedrijventerrein en 44 vrachtautoverplaatsingen per 1 ha netto bedrijventerrein.

De berekening voor 1,5 ha netto bedrijventerrein ziet er dan als volgt uit:

Personenautoverpl.   Netto oppervlakte   Per werkdagetmaal  
170 (personenauto's)   1,5   255  
44 (vrachtwagens)   1,5   66  
  totaal   321 motorvoertuigen  

De verkeersgeneratie van het bedrijventerrein wordt op basis van de CROW-kengetallen, geraamd op 321 motorvoertuigen per werkdagetmaal. Voor milieuberekeningen wordt over het algemeen gebruikgemaakt van weekdagetmaalintensiteiten. Binnen de gemeente Pijnacker-Nootdorp worden de volgende omrekenfactoren gehanteerd: 0,92 voor licht verkeer en 0,78 voor zwaar verkeer.

Worden deze omrekenfactoren dan betekent dit voor de weekdag bij 1,5 ha netto bedrijventerrein 'gemengd terrein':

Personenautoverpl.   Netto oppervlakte   Per werkdagetmaal  
255 (personenauto's)   0,92   235  
66 (vrachtwagens)   0,78   51  
  totaal   286 motorvoertuigen  

De verkeersgeneratie van het bedrijventerrein wordt op basis van de CROW-kengetallen, geraamd op 286 motorvoertuigen per weekdagetmaal. De berekende verkeersgeneratie van het bedrijventerrein is toegedeeld aan het wegennet op basis van het verkeersmodel van Pijnacker-Nootdorp. Ten behoeve van geluids- en luchtkwaliteitsonderzoek zijn de verkeersintensiteiten voor de weekdag voor het prognosejaar 2020 nodig. De verkeersintensiteiten zijn voor het jaar 2020 weergegeven in onderstaande tabel. Hierbij is tevens het effect becijferd tussen de situatie exclusief (autonoom) en inclusief de planontwikkeling. In onderstaande tabel daarnaast de voertuigverdelingen en de rijsnelheden opgenomen.

  verkeer 2020 weekdag   exl. plan   incl. plan            
  straatnaam   mvt   mvt   % vrw   % lv   % mv   % zv   rijsnelheid  
1a   Spiegelmakerstraat (ten westen Pottenbakkerstraat)   0
 
286   20,6   79,4   14,4   6,2   30 km/h  
1b   Spiegelmakerstraat (ten westen Chirugijnstraat)   771   997   8,3   91,7   5,8   2,5   30 km/h  
1c   Spiegelmakerstraat (ten westen rotonde Zuidpoldersingel   2104   2390   5,4   94,6   3,8   1,6   30 km/h  

Verkeersmodel gemeente Pijnacker - Nootdorp, 01-02-2010 (bron: gemeente Pijnacker - Nootdorp)