direct naar inhoud van 2.4 Parkeren
Plan: Emerald
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1926.bp00011069-4001

2.4 Parkeren

De benodigde parkeerbehoefte van de bedrijven op het bedrijventerrein zal op eigen terrein worden opgevangen. Naast deze parkeervoorzieningen op eigen terrein zullen in het openbare gebied nog een beperkt aantal openbare parkeerplaatsen voor bezoekers gerealiseerd worden langs de openbare wegen.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft een Integraal Parkeerbeleidsplan (parkeernota) opgesteld. In dit plan komen allerlei parkeeronderwerpen aan bod, zoals nieuw te hanteren parkeernormen, het instellen van een parkeerfonds, het invoeren (of juist niet-invoeren) van parkeerregulering (parkeerschijfzones/vergunningparkeren) in winkelcentra en woonwijken, betaald parkeren, handhavingen vrachtwagen- en gehandicaptenparkeren. Beschreven worden onder meer diverse richtlijnen en de te verwachten parkeerproblemen, en hoe hiermee zal worden omgegaan.

Het aantal te realiseren parkeerplaatsen dient te voldoen aan de parkeernormen van de gemeente, zoals deze zijn vastgelegd in het Integraal Parkeerbeleidsplan. De gemeente Pijnacker-Nootdorp gebruikt de parkeerkencijfers van het CROW voor de parkeernormering (CROW-publicatie 182 'Parkeerkencijfers, basis voor parkeernormering'). De kencijfers van het CROW zijn nagenoeg de enige kencijfers die landelijk door verkeerskundigen worden gebruikt en die met enige regelmaat worden herzien door het doen van parkeeronderzoeken voor de diverse functies. Het CROW gebruikt kencijfers en bandbreedtes voor verschillende gebiedstyperingen. Voor de vaste norm, die de gemeente hanteert, is uitgegaan van het gemiddelde CROW-parkeerkencijfer voor alle functies en de gebiedstyperingen 'matig stedelijk' en 'rest bebouwde kom'. De reden om van het gemiddelde kencijfer uit te gaan is dat de gemeente Pijnacker-Nootdorp een relatief hoog autobezit kent, maar er geen reden is om als gemeente midden in de Randstad met een zekere mate van verstedelijking en redelijk openbaar vervoer, maar ook met veel buitengebied, het hoogste of het laagste kencijfer als norm te hanteren. Wil men extra parkeerplaatsen realiseren, dan kan dat enkel door het aanbieden van een door de gemeente goed te keuren nadere onderbouwing, en wel hoogstens tot het door het CROW aangegeven maximum van de bandbreedte. Meer realiseren dan het maximum van de bandbreedte mag dus niet. Minder realiseren dan de vaste norm mag ook niet. De parkeernormen voor werkgelegenheid/bedrijven zijn gegeven in onderstaande tabel. Tevens is een percentage gegeven van het aandeel te realiseren openbare parkeerplaatsen voor bezoekers per bedrijfstypologie.

  stedelijke zone        
  rest bebouwde kom        
(commerciële dienstverlening (kantoren met baliefunctie) [per 100 m2 bvo]  
  norm   max.   aandeel bezoekers   opmerkingen  
matig stedelijk   3,05   3,3   20 %   1 arbeidsplaats = 25-35 m2 bvo  
kantoren zonder baliefunctie [per 100 m2 bvo]  
  norm   max.   aandeel bezoekers   opmerkingen  
matig stedelijk   1,75   2,0   5 %   1 arbeidsplaats = 25-35 m2 bvo  
arbeidsextensieve/bezoekersexentesieve bedrijven (loods, opslag, groothandel, transportbedrijf, etc.) [per 100 m2 bvo]  
  norm   max.   aandeel bezoekers   opmerkingen  
matig stedelijk   0,85   0,9   5 %   1 arbeidsplaats = 30-50m2 bvo  
arbeidsextensieve/bezoekersexentesieve bedrijven (industrie, garagebedrijf, laboratorium, werkplaats etc.) [per 100 m2 bvo]  
  norm   max.   aandeel bezoekers   opmerkingen  
matig stedelijk   0,85   0,9   5 %   1 arbeidsplaats = 30-50m2 bvo  
bedrijfsverzamelgebouw [per 100 m2 bvo]          
  norm   max.   aandeel bezoekers   opmerkingen  
matig stedelijk   1,25   1,7   10 %   1 arbeidsplaats = 25-35m2 bvo  


Het bedrijventerrein kan worden ingevuld met de bedrijfstypologieën: arbeidsextensieve/bezoekersextensieve bedrijven, arbeidsintensieve/bezoekersextensieve bedrijven en bedrijfsverzamelgebouw. De parkeernormen van de gemeente Pijnacker-Nootdorp zijn maatgevend voor het aantal te realiseren parkeerplaatsen bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein. De ontwikkeling dient in deze parkeerbehoefte te voorzien door de aanleg van parkeerplaatsen op eigen terrein dan wel (voor bezoekers) in openbaar gebied. Conform de gemeentelijke parkeernormen bedraagt de minimale parkeernorm 0,85 parkeerplaats/100 m² bvo en de maximale parkeernorm 2,8 parkeerplaats/100 m² bvo. Het benodigd aantal parkeerplaatsen is derhalve sterk afhankelijk van de uiteindelijke invulling van het terrein.