direct naar inhoud van 3.10 Infrastructuur
Plan: Duurzame Glastuinbouwgebieden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1926.62112-4003

3.10 Infrastructuur

3.10.1 Huidige situatie

Wegverkeer
De hoofdstructuur van Pijnacker-Nootdorp is sterk historisch bepaald. Tot de 20e eeuw zijn Pijnacker en Nootdorp nog nauwelijks tot ontwikkeling gekomen. Vanaf de 20e eeuw vindt de uit het Westland komende tuinbouw in Pijnacker en Nootdorp een gunstige locatie tussen de steden Den Haag, Delft en Rotterdam. Tegelijk met de industrialisatie vinden er ook steeds meer infrastructurele verbeteringen plaats. Wegen worden voor het eerst bestraat en in 1908 is de Hofpleinspoorlijn gereed. Na de Tweede Wereldoorlog worden de nieuwe snelwegen A12 en A13 aangelegd. Zowel Pijnacker als Nootdorp profiteren van de nabijheid van deze wegen.

Het Mobiliteitsplan Pijnacker-Nootdorp is in september 2005 vastgesteld door de gemeenteraad. Doel van het Mobiliteitsplan is de gemeente bereikbaar en leefbaar te houden bij de toenemende mobiliteit in een sterk groeiende gemeente en regio. Belangrijk knelpunt is het auto- en vrachtverkeer. Naast maatregelen om alternatieve vervoerswijzen zoals fiets en openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, is het Mobiliteitsplan er vooral op gericht de wegcapaciteit op peil te houden en het verkeer te geleiden over een duurzaam veilig wegennet. Vanuit de landelijke richtlijnen voor een duurzaam verkeersveilig wegennet zijn de straten en wegen in de gemeente ingedeeld in erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen:

  • De erftoegangswegen liggen in verblijfsgebieden, buitengebieden en de duurzame glastuinbouwgebieden. Deze wegen worden over het algemeen gekenmerkt als 30 km/u-zones binnen de bebouwde kom of 60 km/u buiten de bebouwde kom. De wegen zijn bedoeld voor de directe toegang van woningen en bedrijven.
  • Gebiedsontsluitingswegen zijn de verzamelwegen voor de verblijfsgebieden en dienen voor een vlotte afvoer van de verkeersstromen van en naar de gemeente. De snelheid op deze wegen is binnen de bebouwde 50 km/u en daarbuiten 60 tot 80 km/u. De gebiedsontsluitingswegen liggen over het algemeen aan de rand van woongebieden, met enkele “inprikkers” naar de centrumgebieden.

De hoofdwegenstructuur van de gemeente Pijnacker-Nootdorp bestaat in noord-zuid-richting uit de route Randweg Nootdorp - Oudeweg - Noordweg - Westlaan - Oostlaan - Klapwijkseweg. In oost-west-richting zijn er twee routes:

  • Randweg Nootdorp - Oudeweg - Molenweg - Brasserskade
  • Katwijkerlaan - Vlielandseweg - Oostlaan - Westlaan - Delftsestraatweg

De centrale ligging van de gemeente Pijnacker-Nootdorp tussen grote steden als Den Haag en Rotterdam, maar ook Zoetermeer en Delft leidt tot intensief autoverkeer via de hoofdwegenstructuur door de gemeente. Door overbelasting van de omliggende autosnelwegen en een onvolledig regionaal wegennet worden deze lokale routes relatief zwaar belast. Zelfs de buitenwegen die parallelle routes vormen aan de hoofdwegenstructuur worden steeds zwaarder belast (Nieuwkoopseweg, Zuideindseweg, Overgauwseweg, Oude Leedeweg).
De glastuinbouw zorgt voor veel vrachtverkeer en tuindersverkeer. Dit verkeer rijdt in veel gevallen via smalle lokale wegen of wegen binnen de bebouwde kom die daar onvoldoende geschikt voor zijn.

Openbaar vervoer
Voor het openbaar vervoerbeleid is de gemeente afhankelijk van het stadsgewest Haaglanden. Het stadsgewest is vervoerautoriteit en opdrachtgever voor het stads- en streekvervoer. De gemeente kan dienstregelingswensen opgeven. De openbaar-vervoerstructuur bestaat uit alle lijngebonden (trein, tram en (buurt)bus) en niet-lijngebonden (Regiotaxi, Treintaxi) openbaarvervoervoorzieningen. Prioriteit wordt gelegd bij de zogenaamde stamlijnen, lijnen met een hoge bezettingsgraad. RandstadRail, lijn 15 en lijn 121 zijn stamlijnen in Pijnacker-Nootdorp. RandstadRail heeft drie halte plaatsen binnen de gemeente: Pijnacker-Zuid; Pijnacker-Centrum en Nootdorp.

afbeelding "i_NL.IMRO.1926.62112-4003_0020.jpg"

Afbeelding 20: Toekomstvisie 2025 verkeersfunctie

3.10.2 Ontwikkelingen

Het aantal inwoners in het gebied ingeklemd tussen de wegen A13, A4, A12 en de N209 (Bergschenhoek- Bleiswijk) zal in de komende 10 jaar toenemen van circa 126.000 naar 170.000. De werkgelegenheid in deze gebieden stijgt van circa 42.000 naar 58.000 arbeidsplaatsen. De groei van de mobiliteit zal navenant zijn.

Om zicht te krijgen op de toekomstige verkeersstromen is bij het opstellen van het Mobiliteitsplan gebruik gemaakt van verkeersmodellen. Daarbij is uitgegaan van zowel lokale als bovenlokale ruimtelijke ontwikkelingen tot 2025 die met een redelijke zekerheid zullen plaatsvinden. Voor Pijnacker-Nootdorp is daarbij het Pit! uitgangspunt geweest, met als belangrijkste ontwikkelingen Emerald, Ruyven, Pijnacker-Zuid, Tuindershof, AckersWoude, 's-Gravenhout en Nootdorp-Ypenburg. In de directe omgeving van de gemeente zijn Ypenburg, Lansingerland en Technopolis in Delft. Belangrijke verkeersontwikkelingen zijn de N470 en de A4 door Midden-Delfland. Op afbeelding 20 is de toekomstige verkeerssituatie rond 2025 weergeven.

Op grond van de beleidsuitgangspunten en de verwachte mobiliteitsgroei de komende decennia, hebben de volgende infrastructuurmaatregelen hoge prioriteit gekregen:

  • N470
  • Tuindersweg
  • Braslaan
  • Oostelijke randweg fase 1 tussen Katwijkerlaan en Oostlaan via AckersWoude
  • Komkommerweg tussen N470 en Delftsestraatweg en zo mogelijk naar Noordpolder (Hoefslag)

Deze wegverbindingen zijn essentieel om de mobiliteitsgroei van Pijnacker-Nootdorp en de directe omgeving op te kunnen vangen. Het zijn projecten die al in uitvoering zijn of waarvan voorbereidingen al ver gevorderd zijn en waarvoor (principe)besluiten van de raad zijn om ze ook daadwerkelijk aan te leggen. De Komkommerweg in het duurzame glastuinbouwgebied vermindert het vrachtverkeer in Delfgauw en Overgauw. Als randweg van Pijnacker én Delfgauw-Emerald neemt de weg verkeer over van de Tuindersweg/Europalaan en Zuidpoldersingel/Laan der Zeven Linden.

Voor het op peil houden van de wegcapaciteit en daarmee het oplossen en verder voorkomen van files in de gemeente, zijn nieuwe wegen nodig. Voor de prioriteit en locatie van deze nieuwe wegen is het streefbeeld van een totale rondweg in het Mobiliteitsplan vastgelegd, gekoppeld aan verwachte uitbreiding van de gemeente in de toekomst. Aangezien de rondweg op termijn nodig is, heeft de Raad in haar vergadering op 26 juni 2008 ingestemd met het versneld realiseren (voor 2025) van een rondweg om de kern Pijnacker. Zo kan de gemeente mogelijk ook eerder profiteren van de voordelen van de rondweg.

De prioritering van de aanleg van de rondweg is als volgt:

  • Als eerste de noordwestelijke randweg;
  • Vervolgens de oostelijke randweg zonder aansluiting op Klapwijk en Tolhek;
  • Ten slotte de noordelijke randweg.

Doel van de rondweg is het ontlasten van de wegen door de kern Pijnacker, waarbij het doorgaande verkeer wordt afgewikkeld via de rondweg en de N470. Dit werkt pas optimaal bij een volledige rondweg om de kern Pijnacker. De feitelijke ligging van het noordwestelijke-, oostelijke- en noordelijke deel van de rondweg is nog niet concreet en gedetailleerd genoeg (op perceelsniveau) uitgewerkt. Belangrijk aandachtspunt bij het bepalen van de exacte ligging is de inpassing van de weg in de omgeving en de belangen die een rol spelen in het gebied. Een gedeelte van de rondweg is binnen het plangebied geprojecteerd in de deelgebieden Noukoop, Balijade, Pijnacker-West, Dwarskade en Rijskade en dus alleen niet geprojecteerd in deelgebied Overgauw.

De gemeentelijke standaard Essentiële Herkenbaarheidskenmerken (EHK) heeft als doel een eenduidige weginrichting in de gemeente. De gemeentelijke standaard is opgezet op basis van het beleid Duurzaam Veilig. Een goed functionerend verkeerssysteem en wegennet wordt bereikt als er sprake is van een optimale afstemming tussen drie pijlers te weten functie, vormgeving en het gebruik van de weg. Het principe is dat het gewenste gebruik (verkeersgedrag) bereikt wordt als de functie van de weg middels de vormgeving helder is gemaakt.

In de gemeentelijke standaard zijn 3 hoofdcategorieën van wegen onderscheiden, namelijk:

  • 1. Gebiedsontsluitingswegen (buiten de bebouwde kom); de gebiedsontsluitingswegen worden onderverdeeld in de onderstaande wegfuncties met bijbehorende uniforme weginrichting:
  • I. Regionale functie (80 km/u) / middenberm (worden buiten beschouwing gelaten);
  • II. a. Intergemeentelijke functie (80 km/u) / wegen met dubbele asmarkering;
    b. Lokale functie (60 km/u) / wegen met dubbele asmarkering.
  • 2. Gebiedsontsluitingswegen (binnen de bebouwde kom); de gebiedsontsluitingswegen worden onderverdeeld in de onderstaande wegfuncties met bijbehorende uniforme weginrichting:
  • I. Intergemeentelijke functie (70 km/u) zijn niet van toepassing;
  • II. a. Intergemeentelijke functie (50 km/u) / wegen met dubbele asmarkering;
    b. Lokale functie (50 km/u) / wegen met overrijdbare middenstrook;
    c. Verzamel functie (50 km/u) / wegen met middenberm.
  • 3. Erftoegangswegen buiten de bebouwde kom (60 km/u); de erftoegangswegen buiten de bebouwde kom worden onderverdeeld in de onderstaande wegfuncties met bijbehorende uniforme weginrichting:
  • I. a. Erftoegangswegen met fietsstroken;
    b. Erftoegangswegen met fietssuggestiestroken;
    c. Erftoegangswegen met kantmarkering;
  • II. Erftoegangswegen zonder markering.

Aanbevelingen voor visie en planopzet vanuit recreatie:  
*
*  
Verbetering van het wegennet op meerdere niveaus;

Betere aansluiting op N470.