Plan: | Buitengebied Oostflakkee |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1924.LGBOostflakkee12-BP42 |
Voor een goede ruimtelijke ordening is een goede verkeersafwikkeling en een veilige verkeersontsluiting van alle modaliteiten van belang. Bij ruimtelijke planning dienen verkeerskundige aspecten afgewogen te worden, omdat deze van grote invloed zijn op het doelmatig functioneren van verschillende functies. Wanneer nieuwe ontwikkelingen worden gepland, is het van belang te onderzoeken welke effecten dit heeft op de verkeerskundige situatie om zo nodig passende maatregelen te kunnen nemen.
Dwars door het plangebied loopt de N59. De weg is ingericht voor een snelheid van 100 km/u en heeft 1 x 1 rijbaan (stroomweg). De overige wegen zijn te typeren als gebiedsontsluitingswegen, dan wel erftoegangswegen.
Openbaar vervoer
Door het landelijk gebied lopen verschillende buslijnen. De belangrijkste halte zit aan de Schaapsweg/N59. Hier komen 5 buslijnen. De bussen gaan van Stellendam naar Rotterdam en fungeren als buurtbussen over het gehele eiland.
Door het grote gebruik van de N59 is de doorstroming de laatste jaren op een aantal plaatsen onder druk komen te staan. Om deze problematiek op te lossen zijn er reeds plannen in ontwikkeling om de N59 deels 2 x 2 rijbanen te maken. Hierdoor wordt de doorstroming vergroot en zal ook de verkeersveiligheid toenemen. In het gedeelte waar 2 x 2 rijbanen gaan komen, zal ook ruimte gemaakt worden voor een busbaan.
Daarnaast wordt het openbaar vervoer verbeterd door de aanleg van een nieuw busstation. Dit zal gerealiseerd worden op de locatie Schaapsweg/N59. Er zal in de nieuwe situatie een ruime opstelgelegenheid gecreëerd worden. Daarnaast zal hier ook een groot parkeerterrein en voldoende parkeergelegenheid voor fietsers aangelegd worden. Tot slot wordt het busstation voorzien van een ‘kiss & ride’ zone.
Ook bij het Hellegatsplein is een (kleine) ontwikkeling voorzien. Hier wordt de bestaande invoegstrook naar de A29 richting Rotterdam verlengd. De bestaande bufferstrook zal omgevormd worden tot busstrook. De bovenstaande ontwikkelingen worden niet meegenomen in het onderhavige bestemmingsplan.
Voor de ontwikkelingen en de uitbreidingen van de campings is van vijf wegen de intensiteit geschat.
Gelet op hun ligging ten opzichte van kernen en dorpen en/of aanliggende voorzieningen, bedrijven of woningen kan gesteld worden dat elk van de wegen lage intensiteiten heeft.
Dit is gedaan op basis van ligging en de telcijfers op vergelijkbare plattelandswegen (vaak ver beneden de 1000 mvt/etmaal) en op de telcijfers van Lageweg en Schaapsweg welke een belangrijkere verkeerskundige functie hebben. Deze vijf wegen zijn rustige afgelegen plattelandswegen.
De volgende schattingen zijn gedaan:
Uit deze schattingen volgt dat de intensiteit geen invloed heeft op het gebied. Er hoeft daarom geen onderzoek verricht te worden naar de mobiliteitseffecten van de voorgenomen ontwikkelingen.
Naar aanleiding van de tussenuitspraak van de Raad van State is een aanvullend onderzoek uitgevoerd om aan te tonen dat de verkeersaantrekkende werking van de camping geen nadelige gevolgen heeft voor de wegen in de omgeving. Daarnaast is in het onderzoek gekeken of de parkeerbehoefte daadwerkelijk op eigen terrein opgelost kan worden. In de onderstaande tekst worden de conclusies van het onderzoek weergegeven. Het volledige onderzoek is opgenomen in Bijlage 10 van deze toelichting.
Conclusie
Ten aanzien van de verkeersafwikkeling is in het onderzoek aangetoond dat de verkeersgeneratie van de camping tussen de 150 en 175 verkeersbewegingen per dag met zich meebrengt. De capaciteit van de Schaapsweg, Groeneweg en Lageweg bedraagt ruim 3000 voertuigen per uur. Het huidige gebruik van deze wegen bedraagt minder dan 1000 voertuigen per etmaal. Er is dan ook nog meer dan voldoende capaciteit om de verkeersbewegingen van de camping op te vangen op de bestaande wegen. Daarnaast heeft het onderzoek aangetoond dat de verkeersafwikkeling via de Schaapsweg, Groeneweg en Lageweg wordt afgewikkeld en niet via de Bommelsedijk. Aan de Bommelsedijk wordt enkel een mogelijkheid voor calamiteitenontsluiting gerealiseerd.
Ten aanzien van parkeren heeft het onderzoek aangetoond dat uitgegaan dient te worden van een parkeernorm tussen de 1,1 en 1,3 parkeerplaats per huisje. Dit is afhankelijk van de grootte van de huisjes. Voor 4-persoons huisjes ligt de norm lager dan voor 8-persoons huisjes. Op de ontwerptekeningen van de camping is sowieso ruimte ingetekend voor 100 a 150 parkeerplaatsen. Het onderzoek heeft aangetoond dat er tussen de 224 en 267 parkeerplaatsen benodigd zijn. Op het campingterrein is nog voldoende ruimte over om de overige parkeerplaatsen te realiseren. Parkeeroverlast als gevolg van de camping is dan ook niet te verwachten.