Plan: | Moerkapelle Dorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpMoerkapelleDorp-Va01 |
Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit.
Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in tabel 5.3. In 2010 moet aan de grenswaarden (jaargemiddelde en uurgemiddelde concentratie) voor NO2 worden voldaan. Voor PM10 geldt dat vanaf 2005 moet worden voldaan aan de (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde) grenswaarden.
Tabel 5.3 Grenswaarden Wet luchtkwaliteit
stof |
jaargemid- delde |
uurgemid- delde |
24-uursgemid- delde |
opmerkingen |
NO2 | 40 µg/m3 | 200 µg/m3 | n.v.t. | uurgemiddelde mag 18x per jaar worden overschreden |
PM10 | 40 µg/m3 | n.v.t. | 50 µg/m3 | 24-uursgemiddelde mag 35x per jaar worden overschreden |
De Wet luchtkwaliteit en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen dat ruimtelijke plannen doorgang kunnen vinden indien de luchtkwaliteit niet in betekenende mate verslechtert en de plannen niet leiden tot het overschrijden van een grenswaarden.
In het Besluit nibm is een anticumulatiebepaling opgenomen, die zegt dat de effecten van beoogde ontwikkelingen in de omgeving van het plangebied moeten worden meegenomen in de beoordeling van het betreffende plan. Hiermee wordt voorkomen dat verschillende nibm-projecten samen toch in betekenende mate bijdragen aan verslechtering van de luchtkwaliteit.
Onderzoek
Op een drietal locaties (figuur 5.3) zijn de concentraties van NO2 en PM10 in de huidige situatie (2011), de autonome situatie in 2020 en de situatie in 2020 inclusief de ontwikkeling onderzocht. De concentraties in de huidige situatie 2011 zijn overgenomen uit de Monitoringstool 2010. De concentraties NO2 en PM10 in 2020 (exclusief en inclusief alle ontwikkelingen) zijn berekend met CAR versie 9.0, conform standaard Rekenmethode I.
Figuur 5.3 Onderzoekslocaties luchtkwaliteit
De totale verkeersaantrekkende werking van de ontwikkellocaties wordt door de gemeente geschat op 1.850 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etmaal). Dit extra verkeer is verdeeld over verschillende wegen in het plangebied. Voor de beschouwde wegen is uitgegaan van de door de gemeente geleverde verkeersintensiteiten, eveneens gebruikt in het wegverkeerslawaaionderzoek (tabel 5.4).
Tabel 5.4 Invoergegevens onderzoek luchtkwaliteit
2020 [mvt/etmaal] excl. ontwikkelingen | 2020 [mvt/etmaal] incl. ontwikkelingen | |
Moerkapelse Zijde (Noordeinde richting Bredeweg) | 2866 |
3146 |
Dorpstraat | 2595 | 2970 |
Herenweg | 2602 | 3422 |
In de tabellen 5.5 en 5.6 zijn de rekenresultaten voor de jaargemiddelde immissieconcentratie NO2 en PM10 opgenomen.
Tabel 5.5 Jaargemiddelde PM10 – concentratie (in µg/m³) op drie locaties (figuur 5.3)
locatie | 1 | 2 | 3 | |||
situatie |
totale concentra-tie |
achter- grond concentra-tie |
totale concentra-tie |
achter- grond concentra-tie |
totale concen- tratie |
achter- grond concentra-tie |
huidige situatie 2011 | 24,8 | 24,2 | 24,4 | 24,2 | 24,5 | 24,3 |
situatie 2020 excl. ontwikkeling | 22,3 | 21,9 | 22,3 | 21,9 | 22,3 | 21,9 |
situatie 2020 incl. ontwikkeling | 22,4 | 21,9 | 22,3 | 21,9 | 22,3 | 21,9 |
Tabel 5.6 Jaargemiddelde NO2 – concentratie (in µg/m³) op drie locaties (figuur 5.3)
locatie | 1 | 2 | 3 | |||
situatie |
totale concentratie |
achter- grond concentra-tie |
totale concen- tratie |
achter- grond concentra-tie |
totale concentra-tie |
achter- grond concentra-tie |
huidige situatie 2011 | 28,6 | 24,1 | 25,4 | 24,1 | 25,2 | 24,0 |
situatie 2020 excl. ontwikkeling | 20,3 | 18,3 | 20,1 | 18,3 | 19,7 | 18,3 |
situatie 2020 incl. ontwikkeling |
20,3 | 18,3 | 20,2 | 18,3 | 19,8 | 18,3 |
Uit het onderzoek blijkt dat al in 2011 de berekende concentraties NO2 en PM10 veel lager zijn dan de grenswaarden voor NO2 en PM10. De bijdrage van de planontwikkelingen op de concentraties NO2 en PM10 is minder dan 0,4 µg/m³, dus niet in betekenende mate (nibm).
Aldus wordt in het hele plangebied voldaan aan de grenswaarden, ook na voltooiing van de ontwikkelingen uit deel B in het plangebied.
Conclusie ten aanzien van plan
De geplande ontwikkelingen dragen nauwelijks bij aan een verslechtering van de luchtkwaliteit in het gebied. Daarom is het geen bezwaar vanwege de luchtkwaliteit om het bestemmingsplan vast te stellen.