Plan: | Moerkapelle Dorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpMoerkapelleDorp-Va01 |
Wegverkeerslawaai kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan een hoog niveau van wegverkeerslawaai kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) verplicht ertoe onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting op geluidsgevoelige bestemmingen binnen vastgestelde onderzoeksgebieden (zones) langs wegen (artikel 74-75 Wgh). Wegen met een snelheid van maximaal 30 km/h hebben op grond van de Wgh geen geluidszone. Dit betekent dat de geluidsbelasting vanwege 30 km/h-wegen niet wordt getoetst aan de normen uit de Wgh. In het kader van een goede ruimtelijke ordening moet de geluidsbelasting van deze wegen wel inzichtelijk worden gemaakt. Tevens stellen de Wgh en het Besluit geluidhinder regels aan de maximale geluidsbelasting op deze bestemmingen. Voor deze bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden opgesteld. In tabel 5.1 zijn de voor dit onderzoek relevante voorkeursgrenswaarden weergegeven.
Tabel 5.1 Voorkeursgrenswaarden (vgw) wegverkeerslawaai (artikel 82 Wgh en artikel 3.1 Bgh)
bestemming | locatie | weg | vgw [dB] |
woningen | binnen bebouwde kom | lokale en provinciale wegen | 48 |
auto(snel)wegen | 48 | ||
buiten bebouwde kom | lokale en provinciale wegen | 48 | |
auto(snel)wegen | 48 |
Indien bij de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen niet aan de voorkeursgrenswaarde kan worden voldaan, kunnen onder voorwaarden hogere grenswaarden worden aangevraagd tot aan de maximale grenswaarde uit de Wgh (tabel 5.2). De voorwaarden voor hogere grenswaarden zijn vastgelegd in de Beleidsregel Hogere Waarden regio Midden-Holland (april 2007).
Tabel 5.2 Maximale grenswaarden wegverkeerslawaai (artikel 83 Wgh en artikel 3.2 Bgh)
bestemming | locatie | weg |
maximale grenswaarde[dB] |
woningen | binnen bebouwde kom | lokale en provinciale wegen | 63 |
auto(snel)wegen | 53 | ||
buiten bebouwde kom | lokale en provinciale wegen | 53 | |
auto(snel)wegen | 53 |
In het kader van een conserverend bestemmingsplan hoeft niet te worden getoetst aan voorkeursgrenswaarden en maximale grenswaarden uit de Wgh. Er dient echter wel inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een acceptabel woon- en leefklimaat binnen het plangebied. Dat kan door de geluidsbelasting vanwege de hoofdwegenstructuur in het plangebied in beeld te brengen.
Onderzoek
Ten behoeve van het bestemmingsplan Moerkapelle Dorp is de geluidsbelasting vanwege de hoofdwegenstructuur binnen het plangebied bepaald. Tevens is het effect op de geluidsbelasting van de verkeersaantrekkende werking van alle ontwikkellocaties gezamenlijk bepaald.
In figuur 5.1 zijn de berekende contouren weergegeven ten gevolge van wegverkeerslawaai voor de situatie met geplande ontwikkelingen voor het jaar 2020. De weergegeven contouren betreffen de gecumuleerde contouren exclusief aftrek artikel 110g Wgh. De contouren zijn een licht negatieve weergave van de werkelijke geluidsbelasting omdat geen rekening is gehouden met afscherming van gebouwen.
Figuur 5.1 Geluidscontouren 2020 vanwege de relevante wegen inclusief geplande ontwikkelingen en exclusief correctie ex artikel 110g Wgh
Uit figuur 5.1 blijkt dat ter plaatse van de woningen aan de Dorpstraat, Herenweg, Moerkapelse Zijde, Onderweg en de Julianastraat geluidsbelastingen (exclusief correctie artikel 110g Wgh) van 58 tot 63 dB(A).
Om het effect van de verkeersaantrekkende werking inzichtelijk te maken, is een verschilkaart gemaakt (figuur 5.2). Weergegeven is het verschil tussen de situatie met en zonder geplande ontwikkeling (verschil = Lden weg met – Lden weg zonder).
Figuur 5.2 Verschilkaart gecumuleerde geluidsbelasting wegverkeer met en zonder ontwikkelingen
Uit figuur 5.2 blijkt dat het verschil in geluidsbelasting voor het gebied Dorpstraat, Herenweg en Kerkstraat ligt tussen de 1 en 2 dB. Voor het overige gebied ligt het verschil tussen de 0 en de 1 dB.
Conclusie ten aanzien van plan
Ter plaatse van de onderzochte locaties binnen het plangebied worden de geluidsniveaus hoofdzakelijk bepaald door de zogenaamde, niet vanuit de Wet geluidhinder gezoneerde, 30 km/h-wegen. Als gevolg van de combinatie van klinkerbestrating en verkeersintensiteit, treden ter plaatse van de woningen relatief hoge geluidsbelastingen op.
Wanneer de berekende geluidsbelastingen worden beoordeeld overeenkomstig de Wgh (inclusief aftrek ex artikel 110g), worden de geluidsbelastingen ter plaatse van de woningen als passend bij het dorpse karakter van Moerkapelle en acceptabel beoordeeld.
De toename van de geluidsbelasting als gevolg van de beoogde ontwikkelingen zal ter plaatse van de woningen met minder dan 2 dB toenemen. Deze toename is niet met het menselijk gehoor waarneembaar.