direct naar inhoud van 6.4 Luchtkwaliteit
Plan: Esse-Kleinpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpEsseKleinpolder-Va01

6.4 Luchtkwaliteit

Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteit ter plaatse.

Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in tabel IV. In 2011 moet aan de grenswaarden (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde concentratie) voor PM10 worden voldaan. Voor NO2 geldt dat vanaf 2015 moet worden voldaan aan de (jaargemiddelde en uurgemiddelde) grenswaarden. Tot deze grenswaarden gelden zijn minder strenge grenswaarden van kracht.

stof   jaargemiddelde   uurgemiddelde   24-uursgemiddelde   Opmerkingen  
NO2   40 µg/m3   200 µg/m3   n.v.t.   Uurgemiddelde mag 18x per jaar worden overschreden  
PM10   40 µg/m3   n.v.t.   50 µg/m3   24-uursgemiddelde mag 35x per jaar worden overschreden  

Tabel IV: Grenswaarden Wet luchtkwaliteit

Onderzoek

Op een drietal locaties (afbeelding 14) zijn de concentraties van NO2 en PM10 in de huidige situatie in 2011 en de situatie in 2020 in beeld gebracht. De locaties zijn gelegen bij de drukste wegvakken binnen het plangebied. Op de drie locaties zijn de intensiteiten van de nabij gelegen wegen lager dan de verkeerscijfers die gehanteerd zijn voor het geluidsonderzoek naar wegverkeerslawaai. In orde van grootte zijn de intensiteiten 1,1-1,4x lager. De concentraties zijn overgenomen uit de Monitoringstool 2010.

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpEsseKleinpolder-Va01_0014.png"

Afbeelding 14; Onderzoekslocaties luchtkwaliteit

De uurconcentratie NO2 is niet berekend omdat er in Nederland geen sprake is van meer dan de toegestane 18 maal overschrijding van de grenswaarde van de uurconcentratie NO2. Overige in de Wet luchtkwaliteit opgenomen stoffen hebben momenteel in Nederland een dermate lage concentratie dat in deze situatie zondermeer wordt voldaan aan de grenswaarden voor deze stoffen. In dit onderzoek zijn deze stoffen dus niet nader beschouwd.

In de tabellen V en VI zijn de resultaten voor de jaargemiddelde immissieconcentratie NO2 en PM10 opgenomen.

Locatie   1   2   3  
Situatie   Totale
concentratie  
Achtergrond
concentratie  
Totale
Concentratie  
Achtergrond
concentratie  
Totale
concentratie  
Achtergrond
concentratie  
Huidige situatie 2011   25,4   25,0   25,5   25,0   25,3   24,6  
Situatie 2020   22,8   22,5   22,8   22,5   22,7   22,2  

Tabel V: Jaargemiddelde PM10 – concentratie (in µg/m3 ) op drie locaties (afbeelding 14)

Locatie   1   2   3  
Situatie   Totale
concentratie  
Achtergrond
concentratie  
Totale
Concentratie  
Achtergrond
concentratie  
Totale
concentratie  
Achtergrond
concentratie  
Huidige situatie 2011   29,0   26,4   30,5   26,4   30,5   25,7  
Situatie 2020   21,9   20,3   22,3   20,3   22,0   19,4  

Tabel VI: Jaargemiddelde NO2 – concentratie (in µg/m3 ) op drie locaties (Afbeelding 14)

Uit het overzicht blijkt dat al in het huidige jaar, 2011, de berekende concentraties NO2 en PM10 veel lager zijn dan de grenswaarden voor NO2 en PM10.

Opgemerkt wordt dat de verkeersintensiteiten die opgenomen zijn in de Monitoringstool, voor de Kerklaan en de N219, lager zijn dan de gehanteerde intensiteiten voor het wegverkeerslawaaionderzoek. De concentraties hebben een ruime marge ten opzichte van de grenswaarden voor beide stoffen. Daarmee kan verondersteld worden dat met de hogere intensiteiten eveneens voldaan wordt aan de gestelde normen.

Conclusie ten aanzien van plan

Het plangebied kent in de huidige situatie (2011) een relatief goede luchtkwaliteit, die in de komende jaren naar verwachting verder gaat verbeteren. Daarom is het geen bezwaar vanwege de luchtkwaliteit om het bestemmingsplan vast te stellen.