Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Het Oog
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.PBKBHETOOG2010-VAS1

6.6 Luchtkwaliteit

Sinds 15 november 2007 staan de hoofdlijnen voor regelgeving rondom luchtkwaliteitsei-sen beschreven in de Wet milieubeheer (hoofdstuk 5 Wm). Hiermee is het Besluit luchtkwaliteit 2005 vervallen. Bij de start van een project moet onderzocht worden of het effect relevant is voor de luchtkwaliteit. Hierbij moet aannemelijk gemaakt worden, dat luchtkwaliteit “niet in betekenende mate” aangetast wordt. Daartoe is een algemene maatregel van bestuur ‘Niet in betekenende mate’ (Besluit NIBM) en een ministeriële regeling NIBM (Regeling NIBM) vastgesteld waarin de uitvoeringsregels vastgelegd zijn die betrekking hebben op het begrip NIBM.
 
Voor de periode tussen het in werking treden van de ‘Wet luchtkwaliteit’ en het verlenen van derogatie door de EU is het begrip 'niet in betekenende mate' gedefinieerd als 1% van de grenswaarde voor NO2 en PM10. Na verlening van derogatie treedt het NSL in werking en wordt de definitie van NIBM verschoven naar 3% van de grenswaarde. In de Regeling NIBM is een lijst met categorieën van gevallen (inrichtingen, kantoor- en woningbouwlocaties) opgenomen die niet in betekenende mate bijdragen aan de luchtverontreiniging. Deze gevallen kunnen zonder toetsing aan de grenswaarden voor het aspect luchtkwaliteit uitgevoerd worden. Tevens kan toetsing van de luchtkwaliteit achterwege blijven, als het bevoegd gezag op een andere wijze aannemelijk kan maken dat het geplande project NIBM bijdraagt. Dit kan bijvoorbeeld door berekeningen.
 
Ten gevolge van de Regeling NIBM kunnen kantoorlocaties (indien een dergelijke locatie, in geval van één ontsluitingsweg, een bruto vloeroppervlak van niet meer dan 33.333 m² omvat) worden beschouwd als een project dat ‘Niet in betekenende mate’ de luchtkwaliteit aantast. Het geschatte bruto vloeroppervlak van het te ontwikkelen kantoorgebouw bedraagt 5.000 m². Het kantoorpand zal worden ontsloten via een toegangsweg. In dit geval zal een luchtkwaliteitonderzoek niet noodzakelijk zijn om aan te tonen dat het te realiseren kantoorgebouw ‘niet in betekenende mate’ bijdraagt aan de luchtkwaliteit. In het kader van een goede ruimtelijke ordening heeft de gemeente Kaag en Braassem besloten een luchtkwaliteitsonderzoek [1] uit te laten voeren. De resultaten worden in het navolgende beschreven.
 
Onderzoek
Langs de maatgevende ontsluitingsweg Alkemadelaan is de concentratie fijn stof en stikstofdioxide bepaald. In de situatie 2009 wordt voldaan aan de grenswaarde van 40 µg/m³ jaargemiddelde concentratie voor fijn stof en/of stikstofdioxide. Het aantal dagen dat de 24-uurs gemiddelde concentratie wordt overschreden bedraagt maximaal 19 dagen en is hiermee lager dan de norm van 35 dagen. Ook voor stikstofdioxide zijn geen overschrijdingen van de uurgemiddelde concentratie vastgesteld. In de situatie 2018-2019 wordt voldaan aan de grenswaarde van 40 µg/m³ jaargemiddelde concentratie voor fijn stof en/of stikstofdioxide. Het aantal dagen dat de 24-uursgemiddelde concentratie wordt overschreden bedraagt maximaal 10 dagen en is hiermee lager dan de norm van 35 dagen.
 
Conclusie
Uit het luchtkwaliteitsonderzoek blijkt dat de voorgenomen ontwikkeling van de locatie Het Oog niet zal leiden tot overschrijding van de grenswaarden uit de Wet luchtkwaliteit


[1] K + Adviesgroep, Onderzoek luchtkwaliteit Bestemmingsplan ‘het Oog’ te Alkemade, rapportnr. M8 416.401 d.d. 17 februari 2009