Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Het Oog
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.PBKBHETOOG2010-VAS1

6.5 Geluid

Bij vaststelling van een projectbesluit is op grond van de Wet geluidhinder (WGH [1]) nood-zakelijk dat er aandacht wordt besteed aan de akoestische situatie. Voor wegen die deel (gaan) uitmaken van een 30 km-gebied [2] geldt dat akoestisch onderzoek niet uitgevoerd hoeft te worden. Indien er een (nieuwe) geluidsgevoelige functie (o.a. wonen en scholen) mogelijk wordt gemaakt dient er een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden. Onderzoek Het plangebied is gesitueerd in de nabijheid van wegen, waaronder de rijksweg A4. De ontwikkeling biedt echter geen mogelijkheden voor de nieuwbouw van woningen of andere geluidsgevoelige functies. Ook betreft het geen functiewijziging van een niet-woonfunctie in een woonfunctie.
 
De voorgenomen functies (kantoorgebouw en een benzineverkooppunt met lpg) zijn geen geluidsgevoelige functies in de zin van de Wet geluidhinder. Een akoestisch onderzoek is derhalve niet noodzakelijk. Een onderzoek naar wegverkeerslawaai is eveneens niet noodzakelijk. Immers er is geen sprake van een woning die langs een weg wordt gebouwd, een nieuwe weg die langs een bestaande woning wordt aangelegd of een reconstructie van een bestaande weg.
 
Conclusie
De ontwikkeling van een benzineverkooppunt met lpg, kantoorgebouw en de daarbij behorende parkeervoorziening betreft geen geluidsgevoelige functie. In het kader van de Wet geluidhinder kan daarom een akoestisch onderzoek achterwege blijven. 
 


[1] Per 1 januari 2007 is de Wijzigingswet Wet geluidhinder (modernisering instrumentarium geluidbeleid, eerste fase) inwerking getreden.
[2] In juni 2005 heeft de Tweede Kamer besloten de vrijstelling voor 30 km/u-zones te behouden. In het wetsvoorstel tot aanpassing van de Wgh (TK 29879) werd voorgesteld deze vrijstelling te laten vervallen. Een amendement van de kamerleden Spies en De Krom (TK2004-2005, 28879, 13) waarin het voorstel is gedaan deze vrijstelling weer terug te laten komen, is door de tweede kamer aangenomen (14 juni 2005). Dit betekent overigens niet dat geluid bij 30 km/u wegen helemaal geen rol kan spelen. Het ontslaat de gemeenten namelijk niet de geluidbelasting in het kader van de goede ruimtelijke ordening in de belangenafweging te betrekken. Dit sluit aan bij de jurisprudentie over dit onderwerp.