direct naar inhoud van 3.1 Beschrijving ruimtelijke situatie
Plan: Stationsomgeving Sittard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1883.BPStationSittard-VA01

3.1 Beschrijving ruimtelijke situatie

3.1.1 Stedenbouwkundige aspecten

De stationsomgeving van Sittard functioneert als belangrijke ‘ontmoetingscentrum’ met name gericht op (door) reizen met openbaar vervoer, werken, winkelen, cultuur, ontmoeten en verblijven. Het centrum van Sittard heeft een sterke uitstraling door de historische binnenstad, de St. Petruskerk en de aanwezigheid van een aantal (internationale) hoofdkantoren.

De stationsomgeving heeft stedenbouwkundig gezien in de eerste instantie de functie van de afwikkeling van verkeersstromen naar dit centrum toe. Ruimtelijke gezien vormt het de aan- en afvoerroute tussen het treinstation en snelweg enerzijds, en het winkelgebied in het centrum anderzijds.

Het plangebied bestaat in stedenbouwkundig opzicht uit drie delen. Het eerste deel betreft de aanloopstraten naar het oude stadscentrum (winkelgebied). Dit gebied is voornamelijk verblijfsgebied met horeca, winkels en wonen boven winkels. Het tweede deel wordt gevormd door het station en spooremplacement dat het hart vormt van diverse verkeersstromen en aanverwante functies. Ten slotte vormt het gebied daaromheen woongebied.

Ter illustratie is in bijlage 2 een nader beeld van het centrumgebied en stationsomgeving gegeven aan de hand van de zogenaamde morfologie-kaarten uit Zitterd Revisited:

  • Huidige situatie (2009).
  • Met bouwplannen masterplan.
  • Historische zichtlijnen.
  • Routes en plekken.
  • Groen.
  • Water.
  • Autoverkeer.
  • Langzaam verkeer.

3.1.2 Verkeerskundige aspecten

Ontsluiting

De aanloopstraten naar het winkelgebied in het centrum van Sittard (globaal: Stationsstraat, Stationsdwarsstraat en Steenweg), betreft verblijfsgebied en is enkel bereikbaar voor voetgangers, bestemmingsverkeer en laad- en losverkeer.

De ring rond de binnenstad (Rijksweg Zuid en -Noord, Brugstraat en Odasingel) is de primaire verkeersontsluiting van het plangebied.

Parkeren

Ten behoeve van het parkeren van winkelend publiek is een gevarieerd aantal parkeervoorzieningen aanwezig binnen het plangebied (oa nabij het treinstation).

De bewoners van het centrum van Sittard maken gebruik van publieke parkeervoorzieningen door middel van abonnementen of parkeren op eigen terrein.

Voor elke doelgroep is een passende parkeervoorziening geboden. In de praktijk blijkt wel dat de bezoekers doorrijden tot het centrumgebied en de daar aanwezige parkeerplaatsen druk bezet zijn.

3.1.3 Groen

De stationsomgeving van Sittard is een sterk stedelijk gebied met beperkte groenvoorzieningen. Hier en daar in het plangebied komt openbaar groen voor in de vorm van plantsoenen en boombeplanting. In de woongebieden vormen de tuinen van woningen het groen in de straat.

In de paragraaf 3.4.3 wordt nader ingegaan op de groene waarden in relatie tot cultuurhistorie.

3.1.4 Voorzieningen

Binnen de begrenzing van het onderhavige bestemmingsplan Stationsomgeving Sittard is sprake van zeer gemengde bestemmingen. In de aanloopstraten is voornamelijk sprake van winkels en horeca met daarboven een woonfunctie.

Aan de randen van het kernwinkelgebied zijn ook andere bestemmingen aanwezig zoals wonen, maatschappelijke doeleinden en bedrijfsdoeleinden. Onder de maatschappelijke doeleinden worden onder andere verstaan de religieuze instellingen (kloostercomplex, kerken e.d.), onderwijsinstellingen, zakelijke instellingen, alsmede verschillende medische voorzieningen (apotheek, huisarts e.d.).

In het plangebied is het voormalige ziekenhuis gelegen.

Daarnaast zijn er een enkele bedrijven binnen de plangrens aanwezig.