direct naar inhoud van 3.1 Beschrijving ruimtelijke situatie
Plan: Kern Graetheide
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01

3.1 Beschrijving ruimtelijke situatie

3.1.1 Historische ontwikkeling

Het hieronder opgenomen linker kaartbeeld is een uitsnede uit de Grote Historische Provincie Atlas en geeft de situatie rond 1842 weer. Slechts een klein aantal gebouwen (circa 5) is op de kaart aangegeven. Dit zijn de rode stipjes. Het rechter kaartbeeld dateert uit de periode rond 1891. De wegenstructuur rond Graetheide blijkt in de tussenliggende periode van 50 jaar nauwelijks veranderd te zijn. Wel valt op dat er ten noorden van de in 1842 al bestaande bebouwing van het buurtschap, enkele gebouwen zijn bijgebouwd.

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0014.png"

Graetheide 1842

Het onderstaande kaartbeeld (links) is een uitsnede van de Grote Provincie Atlas Limburg een geeft de situatie rond 1985 weer. Meteen valt op dat er in de loop der tijd allerlei lintbebouwing is bijgekomen. Van het oude stratenpatroon is zo'n 100 jaar later vrijwel niets meer over. De belangrijkste oorzaken daar-van zijn de ruilverkaveling en de aanleg van grote infrastructurele noord-zuid assen. Daarbij gaat het vooral om het Julianakanaal ten westen van Graetheide, maar ook - zij het in mindere mate - om de autosnelweg A2 ten oosten van Graetheide en de aftakkingen daarvan c.q. aansluitingen daarop.

Het rechterbeeld geeft de situatie in 2003 weer. Zoals te zien is er niet veel gewijzigd. De situatie van 2011 wordt in de volgende paragraaf beschreven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0015.png" afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0016.png"

Graetheide 1985 Graetheide 2003

3.1.2 Stedenbouwkundige aspecten

De kern Graetheide wordt gekarakteriseerd door de zogenaamde lintbebouwing langs de weg Graetheide. De bebouwing heeft zich in de loop der jaren langs deze weg ontwikkeld en omvat hoofdzakelijk woonbebouwing. De woningen zijn voornamelijk van het type vrijstaand, maar er zijn ook enkele twee-onder-één-kap-woningen, rijwoningen en een kleinschalig appartementencomplex met 6 appartementen. Vrijwel allemaal bestaan ze uit 2 lagen met kap. Gelet op het meest voorkomende type bebouwing (vrijstaand) is er sprake van een ruime stedenbouwkundige opzet.

Graetheide heeft daardoor ook een groen karakter, omdat er rond de woningen over het algemeen voldoende plaats is voor ruime voor- en achtertuinen. Met de inrichting van de weg Graetheide als 30 km/u-zone tenslotte wordt het rustige, landelijke woonklimaat verder versterkt.

Op onderstaande foto's is een aantal woningen afgebeeld ter illustratie van de bestaande bebouwingskarakteristiek van Graetheide.

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0017.png"

Sfeerimpressie kern Graetheide

3.1.3 Verkeerskundige aspecten

Ontsluiting

Het gebied omvat geen routes met een duidelijke bovenlokale functie. Alhoewel de weg Graetheide, samen met de ten zuiden van Graetheide gelegen Oude Postbaan en de ten noorden van Graetheide lopende Oude Baan soms wel door sluipverkeer wordt gebruikt. De kern Graetheide vormt een 30 km/u-zone, waardoor deze sluiproute niet als "doorgaande bovenlokale route" gekarakteriseerd kan worden. De wegen in Graetheide hebben over het algemeen het karakter van een lokale ontsluitingsweg.

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0018.png"

Verkeersinfrastructuur Graetheide (google maps)

Parkeren

Parkeren gebeurt in Graetheide hoofdzakelijk langs de weg ("langsparkeren") in de met grind halfverharde berm of op eigen terrein. Er zijn in het gebied geen grotere parkeerfaciliteiten gelegen, gekoppeld aan verkeersaantrekkende functies. Er zijn bij de gemeente Sittard-Geleen geen parkeerproblemen bekend voor dit gebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0019.png"

Parkeersituatie Graetheide

3.1.4 Groen

Graetheide heeft een groen karakter, omdat er rond de woningen over het algemeen voldoende plaats is voor ruime voor- en achtertuinen. Het onderscheid tussen privé- en openbaar gebied is duidelijk te zien, vanwege de eenvoudige inrichting van de openbare ruimte met de rijweg, een molgoot aan weerszijden en een grindberm. In vergelijking met de openbare ruimte hebben de (voor)tuinen vaak een groenere en uitbundigere inrichting.

3.1.5 Voorzieningen

In Graetheide zijn enkele voorzieningen gelegen, zoals een partytentenverhuur, een buurthuis en een schoonheidssalon.

Een aantal van deze voorzieningen heeft een specifieke bestemming gekregen op de verbeelding behorend bij dit bestemmingsplan (bestemming bedrijven of maatschappelijk). Een aantal is ook geregeld binnen de woonbestemming, zolang het woonkarakter overheerst.

Ten aanzien van bedrijven is de gemeente van oordeel dat deze in beginsel op een bedrijventerrein gevestigd dienen te worden. Dit is slechts anders indien bedrijven ondergeschikt zijn aan de woonfunctie en geen wezenlijke impact op het woon- en leefklimaat in een woonbuurt hebben. Bedrijven die qua aard en omvang (nagenoeg) aansluiten bij de aan huis gebonden bedrijvigheid en dus ondergeschikt zijn aan de woonfunctie, zijn binnen de bestemming wonen opgenomen.

Voor bedrijven die qua aard en omvang de aan huis gebonden bedrijvigheid overschrijden is ervoor gekozen om een bestemming bedrijven toe te kennen met een specifieke aanduiding voor het soort bedrijf. Dit omdat deze bedrijvigheid, zoals gezegd, eigenlijk niet gewenst is in een woonwijk. Omdat het echter om bestaande bedrijven gaat waar de gemeente niet tegen kan en wil optreden, is besloten om de bestaande bedrijvigheid conform het gebruik te bestemmen. Via vrijstelling kan eventueel nog andere bedrijvigheid ter plaatse worden toegestaan.

3.1.6 Bouwtitels

In het plangebied bevinden zich twee zogenaamde onbenutte woningbouwtitels. Deze bestaande bouwtitels zijn overgenomen in het onderhavige plan. Voor de locaties is een vooronderzoek t.b.v. bodem uitgevoerd. (Vooronderzoek t.p.v. twee kavels te Graetheide in de gemeente Sittard-Geleen, sectie I nummer 548 en 1371, d.d. 17 juli 2008, Geonius). Uit het onderzoek blijkt dat er wat betreft bodem geen milieukundige belemmering is en t.b.v. onderstaande belemmeringsplan herziening. De locaties hiervan zijn gelegen tussen de nrs. 32 en 34 + tussen nrs. 39 en 41. Op de verbeelding zijn deze bouwtitels als bouwvlakken opgenomen met maximaal aantal wooneenheden (=1).

Op grond van het geldende beleid komen zogenaamde onbenutte bouwtitels bij de eerst volgende planherziening (over 10 jaren) te vervallen c.q. worden ingetrokken.