direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijke beleid
Plan: Kern Graetheide
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01

2.4 Gemeentelijke beleid

2.4.1 Structuurvisie 2010

De gemeente Sittard-Geleen heeft in 2010 een structuurvisie opgesteld voor haar grondgebied. Deze structuurvisie is het eerste integraal ruimtelijk plan voor de totale gemeente sinds de herindeling in 2001. Het is een samenvoeging van alle bestaande ruimtelijke ambities en doelen van de gemeente Sittard-Geleen, op basis van vigerend beleid. De gemeenteraad heeft op 10 juni 2010 de structuurvisie van Sittard-Geleen vastgesteld.

Hieronder is een uitsnede van de structuurvisiekaart weergegeven waarin de kern Graetheide is aangeduid. Het vormt een samenvattende kaart van het ruimtelijk beleid van Sittard-Geleen. De structuurvisiekaart is via de lagenbenadering opgebouwd uit de facetkaarten per beleidsgebied.

De kern Graetheide wordt in de structuurvisie aangeduid als "Landelijk wonen" met om de kern "dorpsrandgroen". Dit houdt in dat de bebouwing binnen de contour dient te blijven.

Heden en toekomst van Sittard-Geleen worden mede bepaald door het unieke archeologische erfgoed dat de gemeente rijk is. De kern Graetheide heeft echter geen aanduiding voor cultureel erfgoed. Wel ligt de kern middenin het coulissen-terrassenlandschap en direct aan een (natte en droge) ecologische verbindingszone. De kern is gelegen op de overgang van heuvelland naar Maasterrassenlandschap. Het landschap is de basis voor een kwalitatief hoogwaardige leefomgeving. Het handhaven en daar waar nodig het verder versterken van het landschap is daarom het uitgangspunt.

De structuurvisie is gebaseerd op vigerend beleid. Naar de toekomst toe liggen er verschillende strategische opgaven die uitgewerkt moeten worden. De structuurvisie geeft als bestuurlijk document richting aan de inzet van gemeentelijke juridische bevoegdheden. De structuurvisie wordt vertaald naar juridisch bindende bestemmingsplannen. Dit betreft echter een conservernd plan dat wil zeggen dat de bestaande situatie (zoals omschreven in de structuurvisie) van een actuele juridische regeling wordt voorzien. Dit bestemmingsplan past binnen met bovenstaand beleid.

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0011.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0012.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.1883.BPKernGraet-VA01_0013.png"

Uitsnede Structuurvisie 2010 (plangebied aangeduid met een rode cirkel)

2.4.2 Stadsvisie 2016

In 2007 is de stadsvisie 2012 (december 2002) verder verfijnt in de 'Stadsvisie 2016' opdat op basis daarvan scherpere keuzes gemaakt kunnen worden.

In de stadsvisie 2016 van Sittard-Geleen staat de volgende missie geformuleerd:

Sittard-Geleen wil zich ontwikkelen (transformeren) tot één herkenbare, samenhangende stad, waarin burgers, bedrijven en instellingen actief vorm en inhoud geven aan de stad. Kenmerken van deze ene stad zijn:

  • een sterke eigen, stedelijke identiteit;
  • de menselijke maat;
  • er wordt voortgebouwd op de unieke kenmerken van de samenhangende delen en de bestaande kleinschalige structuur van buurten en dorpen met ieder hun specifieke eigen identiteit;
  • innovatief en tegelijkertijd geworteld in een door industriële activiteiten gestempelde traditie;
  • een hoge kwaliteit van wonen, werken en recreëren;
  • de bijzondere kwaliteit van het landschap en de aanwezige natuurwaarden;
  • een open oog voor de trekkersrol van de stad in de regio Westelijke Mijnstreek en een krachtige complementaire positie in het (eu)regionale netwerk;
  • een antwoord op de demografische ontwikkeling.

Om de missie te realiseren wordt ingezet op drie strategische doelstellingen:

  • 1. Het versterken van de sociale vitaliteit van de stad.
  • 2. Het versterken van de stedelijke en regionale functies, waaronder de versterking van het landschap.
  • 3. Actief inzetten op de transformatie van de economische structuur.

Ten aanzien van de kern Graetheide zijn geen bijzondere uitgangspunten geformuleerd.

2.4.3 Parkeerbeleid

De gemeente Sittard-Geleen heeft in december 2004 het parkeerbeleidsplan vastgesteld. Belangrijkste bouwsteen van dit beleidsplan is de 'parkeerplaatsverplichting'. Doelstelling van deze verplichting is dat iedere ontwikkeling waarvoor een bouwvergunning en/of bestemmingsplanwijziging wordt aangevraagd, verplicht kan worden om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien. In de nota "Parkeernormensystematiek: omschrijving ten behoeve van implementatie" zijn functie- en locatieafhankelijke parkeernormen opgenomen en is een kader geschapen voor de toepassing van deze normen. Hierbij zij opgemerkt dat het slechts beleidsmatige voorstellen betreft die pas als norm gelden zodra zij vastgesteld zijn binnen de bouwverordening of een bestemmingsplan. De parkeernormen zijn inmiddels in de Bouwverordening opgenomen.

Op 15 maart 2012 heeft de raad van Sittard-Geleen de (nieuwe) nota parkeernormsystematiek 2012 vastgesteld.

Ook in dit bestemmingsplan worden de parkeernormen neergelegd. De normen zoals gesteld binnen de eerder genoemde nota zullen voor het onderliggende plangebied dus als toetsingskader dienen na vaststelling van dit bestemmingsplan bij beoordeling van nieuwe ontwikkelingen waarbij gebruik wordt gemaakt van flexibiliteits- en/of vrijstellingsregelingen.

2.4.4 Inventarisatie monumentale bomen

In opdracht van de gemeente Sittard-Geleen heeft de Algemene Bomendienst Limburg in oktober 2007 een inventarisatie uitgevoerd van alle waardevolle en monumentale bomen in de plaatsen Graetheide, Obbicht en Grevenbicht.

Uit de inventarisatie is gebleken dat in de kern Graetheide 1 individuele boom staat die in aanmerking komt om als waardevol of monumentaal gekwalificeerd te worden. Het gaat om de volgende boom:

Straatnaam   Wijk   Soort   Conditie   Opmerking  
Graetheide   Graetheide   Linde (Tilia europeae)   goed   beeldbepalend, vorm  

De monumentale boom is als zodanig van een juridische regeling voorzien een opgenomen in de verbeelding van dit bestemmingsplan (tussen woningen Graetheide 17 en 19).

2.4.5 Beleidsnota telecom zendinstallaties

Voor het plaatsen van zendinstallaties vormen het bestemmingsplan en de welstandscriteria vaak de belangrijkste toetsingskaders bij het beoordelen van een aanvraag voor een bouwvergunning. Vigerende bestemmingsplannen laten in beginsel het oprichten van zendmasten niet toe.

Om tot een verantwoorde stedenbouwkundige, landschappelijke en maatschappelijke inpassing van zendinstallaties te komen, is beleid voor locatiekeuze en vormgeving noodzakelijk. De gemeente Sittard- Geleen heeft gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak waarbij onderscheid gemaakt wordt in vijf gebiedstypen:

  • Beschermd stadsgebied.
  • Stedelijk gebied.
  • Industriegebied.
  • Buitengebied.
  • Wegen/infrastructuur.

Vervolgens worden in elk gebied drie functies onderscheiden (woonfunctie, werkfunctie en recreatieve functie) en wordt binnen elk gebiedstype en functie aangegeven of een coöperatief dan wel restrictief beleid gevoerd zal worden als het gaat om locatiekeuze en plaatsing van zendinstallaties.

Het onderhavige plangebied betreft een dorpskern in het buitengebied. Voor het gebied zal een restrictief beleid worden gevoerd.

2.4.6 Duurzaamheidsplan 2008-2016

In het duurzaamheidplan 'Sittard-Geleen duurzaan en energiek' worden op twee ambitieniveaus doelen en activiteiten beschreven. Het beschreven ambitieniveau "Klimaatakkoord" (een akkoord tussen het Rijk en de VNG) is te beschouwen als een basispakket van doelstellingen waarvan verwacht wordt dat iedere gemeente zich inspant om deze ambities te realiseren. In februari 2008 heeft de gemeente de eerste vervolgstap gezet door het Klimaatakkoord 2007-2011 met het Rijk te tekenen. Op hoofdlijnen betekent dit dat Sittard-Geleen de volgende doelstellingen onderschrijft:

  • In 2015 zijn de gemeentelijke inkopen 100% duurzaam.
  • In 2020 bedraagt het aandeel duurzame energie 20%.
  • In 2020 is nieuwbouw CO2 / klimaatneutraal.
  • Mobiliteit wordt schoner en zuiniger door het instellen van milieuzones en het stimuleren van biobrandstoffen.
  • Energiestromen bij bedrijven worden efficiënter benut.


Om een werkbaar duurzaamheidplan op te stellen met bijbehorend uitvoeringsprogramma zijn vijf kernthema's in het beleid benoemd, te weten:

  • 1. Duurzame gemeentelijke organisatie.
  • 2. Duurzame energie.
  • 3. Duurzame ruimtelijke ontwikkeling: duurzame stedenbouw, duurzaam bouwen en duurzaam groen en water.
  • 4. Duurzame mobiliteit.
  • 5. Duurzame economie.

Binnen de ambitieniveaus zijn uitwerkingen in doelstellingen gemaakt, die leiden tot een aantal concrete activiteiten ter uitvoering. Eventuele ontwikkelingen binnen het plangebeid moeten passen binnen deze kaders.

2.4.7 Integrale horecanota Sittard-Geleen (2010)

De 'Integrale Horecanota Sittard-Geleen' (15 december 2010) is een richtinggevend beleidskader voor diverse thema's binnen de horeca-regelgeving en is de vertaling van de horecavisie en de huidige wet- en regelgeving naar concrete beleidsuitgangspunten. Dit document is kaderstellend en adviserend voor het uiteindelijk op te stellen horecabeleid.


Het beleidskader beoogt een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van alle lokale en landelijke regels en wetten die rondom de horeca een rol spelen en stelt zich het volgende ten doel:

  • Er dient een kwaliteitsslag in de horeca gemaakt te worden. Daarbij dient vooral aandacht te zijn voor vestiging van horeca in het midden en hogere segment.
  • Ontwikkelingen die leiden tot oneerlijke concurrentie moeten worden voorkomen. Het betreft dan vooral de paracommerciële instellingen, maar bijvoorbeeld ook de tijdelijke invulling van leegstaande panden.
  • Het is noodzakelijk hinder en/of overlast van de horeca voor de directe omgeving te voorkomen, te beperken en/of te verminderen.
  • In het belang van de ondernemers (duidelijkheid) en de gemeente (efficiency) is het wenselijk de administratieve lasten (vergunningverlening) terug te brengen. Dit kan door vergunningen samen te voegen, de looptijd van een vergunning te verlengen, de vergunningsvoorwaarden te verduidelijken, de procedures te stroomlijnen en de informatievoorziening over vergunningen te verbeteren.


In het plangebied is geen horeca aanwezig of binnen de planperiode voorzien.