Plan: | Centrum Den Hoorn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1842.12DH01-va01 |
Den Hoorn is de afgelopen decennia flink gegroeid, maar de ontwikkeling van het centrum is hierbij achtergebleven. De gemeente Midden-Delfland heeft zichzelf tot doel gesteld om de voorzieningenstructuur en de identiteit van het centrum van Den Hoorn te verbeteren/versterken om zo te komen tot een levendig hart van het dorp dat economisch-duurzaam kan functioneren.
Ruimtelijke versterking voorzieningenstructuur
Hoewel er reeds sprake is van verschillende functies in het centrum van Den Hoorn, wordt er gestreefd naar meer menging van verschillende functies: wonen, winkels, maatschappelijke voorzieningen, werken, horeca/recreatie. Deze afwisseling draagt bij aan de levendigheid in het hart van het dorp. Hierin is wonen voor alle doelgroepen een belangrijk element. Zodoende is het centrum van iedereen en blijft het van iedereen.
In de centrumvisie wordt ingezet op een sterstructuur met een centraal dorpsplein dat als een magneet op bezoekers werkt. Het dorpsplein krijgt uitstraling in diverse richtingen. De volgende elementen dragen ruimtelijk bij aan deze voorzieningenstructuur:
Figuur 2.2 Sterstructuur in het centrum van Den Hoorn
De genoemde elementen zijn heldere ankerpunten met een eigen gezicht, waartussen het nieuwe centrum van Den Hoorn wordt opgespannen. Het doel is herkenbare plekken en gebruikssferen te laten ontstaan, waar architectuur, inrichting en functies elkaar versterken en die voor zowel publiek als de ondernemers een meerwaarde hebben.
Versterken identiteit
Het is wenselijk om het winkelhart van Den Hoorn een meer uitgesproken en herkenbare identiteit te geven. Hierbij moet het centrum zich onderscheiden van de naastgelegen wijkwinkelcentra in Delft. Verwacht wordt dat er mogelijkheden zijn om het dorpse/landelijke karakter uit te bouwen, met specifieke aandacht voor lokale en duurzame producten. Anders dan een regulier boodschappencentrum wordt het centrum van Den Hoorn een meer ontspannen en gezellige plek, met naast een goed uitgeruste supermarkt en goede parkeergelegenheid, ook ruimte voor bijvoorbeeld een terrasje, bijzondere winkeltjes, een streekproductenmarkt en dorpsactiviteiten. Er wordt gestreefd om maat, schaal en korrel aan te laten sluiten bij de kleinschaligheid van Den Hoorn. Op deze wijze wordt Den Hoorn een overgangsgebied van de steden Delft en Rijswijk naar het Cittaslow Midden-Delfland gebied.
Verkeer en parkeren
Goede bereikbaarheid en gratis parkeren zijn belangrijke aspecten waarop het centrum van Den Hoorn zich van omliggende (winkel)centra kan onderscheiden. Dit betekent echter niet dat er vanzelfsprekend overal met de auto in het centrum gereden kan worden en er voor de deur van de betreffende winkel of voorziening wordt geparkeerd. In een gezellig en leefbaar centrum is de verkeersveiligheid een belangrijk aspect. Auto's die niet in het centrum hoeven te zijn, dienen ontmoedigd te worden om (met een flinke snelheid) door het centrum te rijden. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden van eenrichtingsverkeer in het centrum. Daarnaast bestaat de wens om een autoluwe Dijkshoornseweg te creƫren, waar de auto 'te gast' is in de straat. Om de leefbaarheid en verblijfskwaliteit in het centrum van Den Hoorn te verbeteren wil de gemeente het gebruik van de fiets verder stimuleren.
Naast de bereikbaarheid is eveneens de verblijfskwaliteit van het centrum van belang. Immers, hoe langer mensen in het centrum blijven, des te beter is het vestigingsklimaat voor de verschillende detailhandel. Het is wenselijk dat de bezoekers van het centrum niet alleen de auto gaan volladen in de supermarkt, maar ook verleid worden nog even naar de slager of bakker te wandelen, of een terrasje te pakken. Met de voorgenomen uitbreiding van winkels en wonen in het centrum en de wens om meer verblijfskwaliteit te maken voor de voetganger, kan het parkeren in het centrum in de toekomst onder druk komen te staan. Het is van belang om met het toestaan van meer verkeersaantrekkende functies in het centrumgebied rekening te houden met de parkeercapaciteit in het centrum.