6.2 Inspraakreacties
Nota van beantwoording inspraakreacties voorontwerp bestemmingsplan Centrum
's-Gravenzande
Reactie 1
W.A. Thijsse, Pompe van Meerdervoortstraat 9, 2691 CA 's-Gravenzande, mede namens de bewoners van: Pompe van Meerdervoortstraat 1, 3, 5, 7, 8A, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 21A, 21B, 21C en de Van Kasteelestraat 24 en 28
Samenvatting
-
1. Wat is de visie/zienswijze van VROM/Provincie?
-
2. Wat is de visie/zienswijze van het Hoogheemraadschap van Delfland ten aanzien van waterafvoer?
-
3. Hoe zijn de partijen die het gebied ontwikkelen aan hun opdracht gekomen? Via een openbare aanbesteding?
-
4. Waarom staat er in het voorontwerp aangegeven dat het exploitatieplan achterwege kan blijven?
-
5. Waarom kiest de gemeente niet voor een kleiner plan op deze zelfde locatie, of bekijkt ze nieuwe locaties elders binnen de kern (Sand Ambachtstraat)?
-
6. Waarom kiest de gemeente niet voor een kleiner winkelcentrum (primaire levensbehoeften) en bekijkt ze andere varianten buiten de kern (locatie Monster-'s-Gravenzande)?
-
7. is er goed onderzoek gedaan naar de behoefte (haalbaarheid) voor meer winkels en woonruimte in de kern van 's-Gravenzande?
-
8. Wie wil er nu een duur appartement kopen, op een winkelcentrum, met weinig parkeergelegenheid en een oude bestaande woonwijk, met veel te smalle straten en een hoop herrie en luchtverontreiniging en wellicht nog overlast door jeugd, met daarbij het risico van brand en met uitzicht op de daken van een oude woonwijk?
-
9. Is het plan voor een nieuw groot winkelcentrum inmiddels niet uitgegroeid tot een ordinair prestige project?
-
10. Er is in 2007 een actie gehouden door de heer A. van Dijk waarbij ongeveer 1.000 handtekeningen van bewoners werden verzameld die tegen de hoogbouw waren in 's-Gravenzande. Een ingediend burgerinitiatief werd toen op basis van de kleine lettertjes door de gemeente in 2007 weggewimpeld. Wordt er wel serieus rekening gehouden met wat de bewoners van 's-Gravenzande nu eigenlijk vinden van de voorgestelde hoogbouw in het centrum (gebied C van de plankaart)?
-
11. Is er na 2007 nog enquête gehouden in 's-Gravenzande, wat de bewoners nu precies voor soort winkels in de kern willen hebben en hoe hoog er gebouwd mag worden? (markt onderzoek)?
-
12. Waarom is er in voor of na 2007 nooit een maquette op schaal getoond van het nieuwe winkelcentrum?
-
13. Heeft de bewoner van 's-Gravenzande daarom eigenlijk wel een goed beeld van wat de voorgestelde hoogte (gebied C plankaart) op papier nu feitelijk in gaat houden (denk aan visualisatie)? Wordt de bewoner van 's-Gravenzande niet een beetje voor de domme gehouden?
-
14. Wordt er in de visie en plannen voldoende rekening gehouden met kosten voor eventuele aanpassing van de infrastructuur of rioolstelsel?
-
15. Is het door allerlei beperkingen, informatie die nog niet bekend is of genoemd is, de vragen die er nog zijn, het wel gerechtvaardigd om de hoogtes in Gebied C van de plankaart ten opzichte van het oude bestemmingsplan te wijzigen in 9, 16 en 22 m?
Beantwoording
-
1. De betreffende brieven zijn als bijlage in de toelichting van het ontwerpbestemmingsplan opgenomen. Daar kunt u kennis nemen van de inhoud daarvan.
-
2. Hierbij geldt hetzelfde als bij vraag 1 is geantwoord.
-
3. Winkelcentrum De Koningswerf/Gravenhof was in eigendom van een private partij. Met wie deze partij plannen ontwikkelt of de wijze van aanbesteding staat los van de gemeente. De gemeente faciliteert en toetst op kaders en beleid.
-
4. Omdat op grond van een anterieure overeenkomst de kostendekking is geregeld, is een exploitatieplan overbodig.
-
5. Herontwikkeling op de huidige locatie (in plaats van een nieuw winkelcentrum elders) is het uitgangspunt. Vanuit de stedenbouwkundige structuur is het niet gewenst op een andere plek een nieuw winkelcentrum te ontwikkelen. Dit heeft te maken met de situering ten opzichte van bestaande aanlooproutes en het Marktplein, die zich in de loop der tijd tot horecaplein ontwikkeld heeft. Daarnaast kan de woonfunctie in het centrumgebied aanzienlijk versterkt worden. Vanuit de Visie Greenport ligt hiervoor ook een verdichtingsopgave in de kernen.
-
6. Een kleiner winkelcentrum, gericht op alleen primaire levensbehoeften zou een uitholling van het centrum van 's-Gravenzande als geheel betekenen en onvoldoende recht doen aan doelstelling om het centrumgebied te verlevendigen en goed voorzieningenniveau te realiseren. Juist de mix van dagelijkse goederen en niet-dagelijkse goederen in een kernwinkelgebied biedt meerwaarde, ook voor de voorzieningen in de aanlooproutes/aan het horecaplein. In het distributie planologische onderzoek is die mix verantwoord.
-
7. Ja, er is een distributie planologisch onderzoek gedaan.
-
8. De parkeergelegenheid wordt aangelegd volgens de parkeernormen van de gemeente Westland. Uit de geluids- en luchtkwaliteitonderzoeken blijkt, dat er geen overschrijding van de wettelijke normen plaatsvindt. Het plan is beoordeeld door de brandweer.
-
9. Het doel van de ontwikkeling is het vinden van de juiste mix tussen wonen en commerciële voorzieningen. Deze mix is nodig voor het maken van een levendige omgeving.
-
10. De gemeente neemt haar burgers zeker serieus. Tijdens de raadsvergadering van 6 maart 2007 heeft de heer Van Dijk gebruikgemaakt van het spreekrecht. Hierbij heeft hij een toelichting gegeven op het burgerinitiatief. De gemeenteraad heeft uw bezwaar hierbij meegenomen in haar besluit. Voorts heeft de gemeente een Begeleidingscommissie ingesteld. Deze commissie bestaat uit een vertegenwoordiging van belanghebbenden (toekomstige gebruikers, omwonenden, KvK, VAC en een vertegenwoordiging namens de vereniging 'Mooi 's-Gravenzande'). Deze Begeleidingscommissie wordt geïnformeerd over de gang van zaken en daarnaast gevraagd om mee te denken bij de planvorming.
-
11. Nee er is geen enquête gehouden. Er is een distributie planologisch onderzoek gedaan en dat geeft aan, aan welke soort winkels behoefte is. Vanuit stedenbouw is onderzocht wat de hoogte kan zijn. Hierbij is gekeken naar bezonning, aansluiting op de omgeving en waar een ruimtelijk herkenningspunt (landmark) gewenst is.
-
12. Er is gewacht met het maken van een maquette totdat er een haalbaar plan ligt. In maart 2011 is er een maquette gemaakt voor het gewijzigde plan. Deze is getoond op de informatieavond van 30 maart 2011. In deze maquette is zichtbaar wat de hoogteopbouw is van het ontwerp en hoe dat zich verhoudt tot zijn omgeving.
-
13. Op 29 november 2010, 30 november 2010 en 30 maart 2011 is het plan gepresenteerd. Belangstellenden zijn tijdens deze bijeenkomsten geïnformeerd over de geprojecteerde hoogte.
-
14. Ja, hier wordt rekening mee gehouden.
-
15. De uiteindelijke massaopbouw zal nader uitgewerkt worden in het kader van de herontwikkelingsplannen. Daarbij zijn de maat en schaal van de omgeving en de architectuur een belangrijke randvoorwaarde. In de visie Greenport en het TU rapport naar verdichting in het Westland (onderzoek in opdracht van de gemeenteraad) is aangegeven dat 's-Gravenzande gezien wordt als een compactdorpse kern. Bij een compactdorpse kern kan er verdicht worden in de kern.
Dit mag echter niet ten koste gaan van groen en parkeren. Hierdoor gaat verdichten vaak gepaard met verhoging en vergroting van de massa. Vanuit stedenbouw is onderzocht wat de hoogte kan zijn. Hierbij is onder meer gekeken naar de aansluiting op de omgeving en waar een ruimtelijk herkenningspunt (landmark) gewenst is. Dit laatste is bijvoorbeeld wenselijk bij de entree van het winkelcentrum of om het winkelcentrum in zijn geheel te markeren. In een begeleidingscommissie, bestaande uit betrokkenen uit de omgeving, is het hiervoor vermeld besproken.
Reactie 2
J. Maan, Rijnveste 9, 2691 HZ 's-Gravenzande
Samenvatting
Langestraat 113+115 omzetten naar bestemming Horeca+bestaande detailhandel als zodanig bestemmen?
Beantwoording
Dit voorstel is conform ROK 's-Gravenzande en is als zodanig aangepast.
Reactie 3
A.J. Gideonse, Pompe van Meerdervoortstraat 21, 2691 CA 's-Gravenzande
Samenvatting
Pompe van Meerdervoortstraat 21, 21A, 21B en 21C staan op de plankaart aangemerkt als GS, deze aanduiding is niet correct.
Beantwoording
Deze opmerking is correct. Plankaart is aangepast.
Reactie 4
B.H.M. van der Valk, Langestraat 17, 2691 BB 's-Gravenzande
Samenvatting
Verzoek om het perceel aan de Langestraat 17 de bestemming GD te geven.
Beantwoording
Wonen en dienstverlening is nu de bestemming van het betreffende pand. De bestemming wordt derhalve niet aangepast.
Reactie 5
Straatman Koster advocaten, Postbus 30073, 3001 DB Rotterdam, namens J33
Samenvatting
Verzoek om de bouwmogelijkheden en bestemming tussen Langestraat 255 en de Prins Willem Alexanderschool zoals deze golden in bestemmingsplan 's-Gravenzande Dorp over te nemen in het Ontwerp BP Centrum 's-Gravenzande.
Beantwoording
Op basis van bestaande rechten wordt dit verzoek gehonoreerd. Zowel wat betreft bouwvlak wordt opgerekt als dat de tuin bestemming wordt neergelegd.
Reactie 6
Intrahof Gouda BV, Doesburgweg 7, 2803 PL Gouda
Samenvatting
De plannen bevatten voorwaarden die een duurzame herontwikkeling van de percelen van Intrahof aan de Langestraat marktplein onmogelijk maakt. Een duurzame herontwikkeling van hun locatie (Kruidvat) is leidend voor hen, waarbij aangehaakt dient te worden op het plan Koningswerf/Gravenhof. Ook gezien vanuit het perspectief dat zij door optimalisering van de vormgeving van de Marktpleinentree, kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het centrumplan. Ten eerste bevat het bestemmingsvlak C (centrum doeleinden) scheidslijnen voor hoogtes van bebouwing die naar mening van reactie indieners te weinig ruimte bieden voor een herontwikkeling van de betreffende percelen. Ten tweede zijn de ontheffingsregels in het voorontwerpbestemmingsplan voor en dergelijke herontwikkeling te beperkt. Voor afstemming van de plannen van Intrahof wil Intrahof in overleg treden met de gemeente en willen zij een toelichting geven op hun bezwaren. De planvorming van Intrahof is hierbij gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
-
a. De scheidingslijnen voor de maximale bouwhoogtes dienen flexibeler in het plan te worden opgenomen, waardoor de ontwikkeling van de panden van Intrahof ook economisch en ruimtelijke haalbaar gemaakt kunnen worden. Het behelst de verruiming van de grenzen voor de maximale bouwhoogten, waarbij de rand aan de Langestraat en marktplein wordt gerespecteerd en hogere bebouwing pas in de tweede lijn geplaatst wordt.
-
b. Verzoek om in overleg met de gemeente invulling te geven aan het marktonderzoek benodigd voor de herontwikkeling van haar panden. Intrahof niet kan beoordelen of de herontwikkeling van Intrahof in die betreffende marge tot stand komt.
Beantwoording
Uitgangspunt is om het kernwinkelgebied van 's-Gravenzande integraal te ontwikkelen.
Met Intrahof heeft vanaf november 2010 overleg plaatsgevonden. Het laatste overleg vond plaats op 20 april 2011. Tijdens dit overleg is gemeld dat niet kan worden afgeweken van het ruimtelijk kader, zoals deze is verwoord in het ontwerpbestemmingsplan. Partijen zijn hierbij overeengekomen dat betrokken partijen (Intrahof, de ontwikkelingscombinatie Bouwfonds/MKB en gemeente) zullen samenwerken aan een oplossing binnen de gestelde ontwikkelingskaders.
Betrokken partijen komen in mei bijeen om te werken aan een gezamenlijke oplossing.
Reactie 7
T. Biezeno, Langestraat 21, 2691 BB 's-Gravenzande
Samenvatting
Houdt de gemeente er rekening mee, dat als het allemaal bedrijven worden, dat dat een negatieve invloed zou kunnen hebben op de leefbaarheid, met name 's avonds. Bewoners zorgen voor sociale controle.
Beantwoording
Een centrumgebied waaruit alle bewoning verdwenen is past zeker niet bij de dorpse karakteristiek en heeft ook negatieve gevolgen voor de sociale controle. Met de herontwikkeling van de Koningswerf/Gravenhof wordt de woonfunctie in het centrum aanzienlijk versterkt.
Verder wordt in de aanlooproutes naar het centrum (zoals ook benoemd in het ROK) ook de mogelijkheid geopend voor een aantal panden om woningen te ontwikkelen op plekken waarop nu nog een niet-woonbestemming ligt. Dit gezamenlijk pakket aan maatregelen zal waarborg staan voor de leefbaarheid in en om het centrumgebied.
Reactie 8
M.R. Pakvis, Langestraat 43, 2691 BB 's-Gravenzande
Samenvatting
Verzocht wordt de Langestraat 43 als Gemengde Doeleinden te bestemmen.
Beantwoording
Onbekend is wat het bezwaar inhoudt. Immers, volgens de plankaart is het perceel al voor Gemengde Doeleinden bestemd.
Reactie 9
A. J.M. van Veldhoven, Langestraat 31, 2691 BB 's-Gravenzande
Samenvatting
Langestraat 31 de bestemming GD geven.
Beantwoording
Aan dit perceel wordt de aanduiding kinderdagverblijf gegeven. Er is een verzoek gekomen om dit perceel als kinderdagverblijf te bestemmen. De bestemming van dit perceel voor kinderdagverblijf past binnen het beleid voor kinderdagverblijf. Er is getoetst aan het parkeren, daar voldoet het aan. Wat betreft milieu-impact kon er op dit perceel al dienstverlening met baliefunctie plaatsvinden. Er zijn geen aanvullende onderzoeken benodigd ten behoeve van de functiewijziging.
Reactie 10
Vereniging Mooi 's-Gravenzande, p/a A. van Dijk, Andriessenlaan 60, 2692 CE 's-Gravenzande
Samenvatting
-
a. De genoemde herontwikkeling van de Gravenhof en de Koningswerf passen niet in de onder het beleidskader gedefinieerde uitgangspunten. En zeker niet in de uitgangspunten van de Welstandsnota. De bouwhoogte voor het historisch centrum moet de bebouwing aan het Marktplein niet overstijgen (12 m). Dit moet gelden voor het gebied tussen Langestraat en Pompe van Meerdervoortstraat, dus ook waar de hoogte van 16 m wordt genoemd. 22 m is te hoog.
-
b. Sand Ambachtstraat 87 en 99 als karakteristiek aanmerken.
-
c. In plaats van bouwlagen het aantal meters aangeven.
-
d. Ontheffing ten behoeve van penthouses schrappen, deze is in strijd met het dorpse karakter.
-
e. Schuine hoek (marktplein/Pompe van der Meerdervoortstraat) zoals in huidige situatie bestaat aanhouden.
-
f. Parkeerterrein hoek Zuidwind-Langestraat, schoolplein Wilhelminaschool geen onderdeel laten zijn van het transformatiegebied, Langestraat-Noordwind niet de hele kop, maar alleen de EGAC.
-
g. Behoud van de Wilhelminaschool.
Beantwoording
-
a. In het Ruimtelijk Ontwikkelingskader is aangegeven dat bijzondere plekken in de kern gemarkeerd kunnen worden door ofwel een stedenbouwkundig accent ofwel een hogere bebouwing. Bij (her)ontwikkeling van locaties kan hogere bebouwing gerealiseerd worden als daartoe aanleiding bestaat en dit ruimtelijk inpasbaar is. Voor het centrumplan is vanuit stedenbouw onderzocht wat de hoogte kan zijn. Hierbij is onder meer gekeken naar de, aansluiting op de omgeving en waar een ruimtelijk herkenningspunt (landmark) gewenst is.
Het dorpse karakter wordt niet alleen bepaald door de hoogte maar ook door speelsheid in massavorm en de architectonische verschijningsvorm. Het bestemmingsplan legt vast welke hoogtes maximaal mogelijk zijn. Welstand zal zorgdragen dat ook de architectonische verschijningsvorm past binnen het compactdorpse karakter.
-
b. In het bestemmingsplan zijn alleen de zogenoemde MIP-panden benoemd als karakteristieke bebouwing. Dit zijn door de provincie geïnventariseerde panden met monumentale waarden. In het beleidskader wordt wel aangegeven dat bij bebouwing die in historische linten voorkomen bezien moet worden of ze hergebruikt kunnen worden. Er is tevens een inventarisatie geweest aan de hand waarvan karakteristieke gebieden zijn aangewezen. Deze twee panden hebben wij niet als karakteristiek aangemerkt, daar zij op zichzelf wel een schoonheid vertegenwoordigen, maar geen cluster van objecten vormen die vanuit omgevingsperspectief een unieke bijzondere waarde vertegenwoordigen. Welstand gaat niet over hoogtes.
-
c. Het hier genoemde aantal lagen is gerelateerd aan het ROK. Daarin wordt nadrukkelijk gesproken over 4, 5 maximaal 6 lagen in plaats van meter, omdat het om een bandbreedte gaat. Per locatie zal de hoogte beargumenteerd en gevisualiseerd moeten worden.
-
d. De ontheffing is geschrapt.
-
e. De hoek Marktplein/Pompe van Meerdervoortstraat is een bijzonder punt in de benadering van het centrum, komend vanaf het Graaf Florisplein. Het gaat hier om doorzicht richting het Marktplein/gemeentehuis, de entree van het kernwinkelgebied, de aansluiting op het monumentje en de afbuiging van het autoverkeer richting de toekomstige parkeergarage.
-
f. De genoemde gebieden in deze reactie behoren tot de te ontwikkelen gebieden, wegens de ruimtelijke samenhang willen wij deze graag binnen de ontwikkeling laten.
-
g. De KWS is een MIP-pand en is dan ook in die zin aangeduid als 'karakteristieke bebouwing' op de plankaart. Dit betekent een juridische bescherming tegen sloop. Daarnaast heeft een KDV per 1 augustus 2009 intrek genomen in het gebouw, in ieder geval tot 31 juli 2013. Overigens zijn tegen de oorspronkelijke school een aantal aanbouwen in de loop der tijd gerealiseerd die duidelijk niet als karakteristiek bestempeld moeten worden.
Nota van beantwoording inspraakreacties Ruimtelijk Ontwikkelingskader
's-Gravenzande 2020
De onderstaande reacties hebben betrekking op het Ruimtelijk Ontwikkelingskader 's-Gravenzande2020 (ROK2020). Deze beleidsnota wordt tegelijkertijd met het bestemmingsplan Centrum 's-Gravenzande vastgesteld.
Reactie 11
Vereniging Mooi 's-Gravenzande, p/a A. van Dijk, Andriessenlaan 60, 2692 CE 's-Gravenzande
Samenvatting
-
a. Behoud cultuurhistorische gebouwen zoals bijvoorbeeld de prins Willem Alexanderschool en de Koningin Wilhelminaschool.
-
b. Er is twijfel over de geplande voorzieningen en detailhandel. 's-Gravenzande zou zich moeten richten op de bestaande winkels en zich proberen te specialiseren in bepaalde branches en niet op doorsnee winkels welke ook al in Naaldwijk te vinden zijn. Anders krijg je zeker leegstand.
-
c. Bedrijventerrein Kreeklaan niet alleen transformeren naar woongebied, maar ook onderzoeken of hotel/recreatiefunctie tot de mogelijkheden moet behoren gezien de ligging dichtbij het strand.
-
d. Landmarks passen niet in het dorpse beeld.
-
e. Er is een wens geuit voor de aanleg van een haventje, bijvoorbeeld bij de hoek Gantel/Poel en indien dit niet mogelijk is dan nabij de begraafplaats.
Beantwoording
-
a. De gemeente probeert door middel van het aanwijzen van karakteristieke gebieden en het opstellen van een beeldkwaliteitsplan de kwaliteit te behouden. Om dat doel te bereiken is een beschermend regime in het leven geroepen. Het beschermende regime bestaat uit het aanwijzen van karakteristieke gebieden, deze gebieden strak te bestemmen en aan de hand van een beeldkwaliteitplan kwaliteit te beschrijven met de bedoeling de kwaliteit te handhaven. Daarnaast is een koppeling gemaakt met de verplichting tot het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het slopen, waarbij eerst een omgevingsvergunning voor het bouwen dient te worden verleend alvorens de omgevingsvergunning voor het slopen kan worden afgegeven. De bedoeling van dit regime is de identiteit en bepaalde karakteristieke waarden te bewaren. De locaties die zijn aangewezen, hebben wij geselecteerd op basis van de meerwaarde die zij aan beleving van de omgeving bijdragen.
-
b. Er is een distributieplanologisch onderzoek gedaan en dat geeft aan, aan welke soort winkels er behoefte is.
-
c. Het bedrijventerrein zelf ligt aan alle zijden omsloten door woningen. Om voldoende ruimte te creëren voor een hotel en/of andere recreatiemogelijkheden, zullen alle bedrijven ter plaatse moeten worden gesaneerd. Als vervolgens bij de invulling van het plan rekening moet worden gehouden met voldoende afstand tot de omringende woningen, om overlast en schade te voorkomen, blijft er onvoldoende ruimte over om zinvol in te kunnen richten. Dit staat nog los van de financiële haalbaarheid.
-
d. Landmarks hebben een functie om bijvoorbeeld de entree van het winkelcentrum te markeren of dienen als herkenningspunt voor het hele winkelcentrum. Vanuit stedenbouw wordt zorgvuldig gekeken waar een landmark wenselijk is. Ook wordt onderzocht welke massa en hoogte mogelijk is, zodat de landmark zich verhoudt tot zijn omgeving.
-
e. Dit punt onderkennen wij. In een eerdere conceptversie was een haventje voorzien ter plaatse van de Plas van Alle Winden. Dit is er echter op verzoek van de Raad uitgehaald. Wellicht dat een beperkte havenfaciliteit in Het Nieuwe Water plaats kan vinden. In het ontwikkelingskader zal hierover een opmerking opgenomen worden zonder dit direct vast te pinnen op 'e' en locatie. Het is verstandig dit in de ontwikkeling van de plannen voor het nieuwe water te bezien waar dit het beste gerealiseerd kan worden. Wat betreft de locatie bij de begraafplaats, het gaat hier inderdaad om een polderberging. Er is dus geen directe koppeling met het vaarcircuit in het Westland dat op boezemniveau ligt. Ook zullen de kosten van de aanleg van sluizen en (beweegbare) bruggen niet in verhouding staan tot het gewenste resultaat.
Reactie 12
W.A. Thijsse, Pompe van Meerdervoortstraat 9, 2691 CA 's-Gravenzande, mede namens de bewoners van: Pompe van Meerdervoortstraat 1, 3, 5, 7, 8A, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 21A, 21B, 21C
Samenvatting
Deze verdichting, samen met het tekort aan parkeerplaatsen komt de leefbaarheid, milieu, veiligheid en de bereikbaarheid niet ten goede.
Beantwoording
Uit onderzoeken is gebleken dat aan al deze voorwaarden wordt voldaan.
Reactie 13
Ontwikkelingsmaatschappij het Nieuwe Westland, Postbus 693, 2675 ZX Honselersdijk
Samenvatting
-
a. Positie van de Naaldwijkseweg na mogelijke overdracht van de weg aan de gemeente.
-
b. De aansluitingen van het woongebied Het Nieuwe Water op de Naaldwijkseweg (hoofdontsluiting en calamiteitenontsluiting).
-
c. De voorgestelde verkeersaansluiting van het bedrijventerrein Teylingen op de Naaldwijkseweg: Door de gemeente is aangegeven in het ROK dat deze gewenst is. Vanuit ONW wordt aangegeven dat er twijfel is over de noodzaak van deze ontsluiting, en dat het plan Het Nieuwe Water niet voorziet in een dergelijke aansluiting omdat deze dan gecombineerd zou moeten worden met een ecologische groenstrook.
-
d. In het onderdeel 'Water en groenstructuur' dient de tekst te worden geactualiseerd nu in het vastgestelde bestemmingsplan Het Nieuwe Water is gekozen voor een ontpoldering van het gebied ten behoeve van een verruiming van de waterberging op boezempeil.
-
e. De in het bestemmingsplan voorgestelde 'groene ontwikkeling' van De Groene Schakel is niet opgenomen in het ruimtelijk ontwikkelingskader.
-
f. Het onderdeel 'Voorzieningen' ten aanzien van vaarroutes en plassen dient te worden geactualiseerd. Het toevoegen van nieuwe vaarmogelijkheden is immers een van de doelstellingen van het bestemmingsplan Het Nieuwe Water.
Beantwoording
-
a. De exacte positie van de Naaldwijkseweg zal in een projectteam, waarin zowel ONW als de gemeente Westland vertegenwoordigd zijn, worden afgestemd.
-
b. Ook de aansluiting van het woongebied op de Naaldwijkseweg wordt in dit projectteam afgestemd tussen ONW en gemeente.
-
c. Wij nemen hier kennis van, maar vanuit de verkeersdoorstroming blijft het wenselijk.
-
d. Tekst zal met betrekking tot dit punt worden aangepast.
-
e. Op de visiekaart voor Groenstructuur staat de Groene Schakel ingetekend. De bijbehorende tekst zal worden aangepast en hier zal de term 'Groene Schakel' in terugkomen.
-
f. In het ROK zal in het hoofdstuk 'Water- en groenstructuur' iets worden opgenomen over vaarroutes.