Plan: | Wonen Holten, Reilinksweg 8 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1742.BPHW2010001-0401 |
Sinds 2007 is de gewijzigde Wet geluidhinder (Wgh) in werking getreden. Er wordt daarin onderscheid gemaakt tussen geluidsgevoelige en overige gebouwen. In de wet worden woningen als 'geluidsgevoelig gebouw' bepaald en zijn 'andere geluidsgevoelige gebouwen':
Op basis van de Wgh zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.
De voorgenomen ontwikkeling betreft de bouw van vier woningen, die in de Wet geluidhinder aangemerkt zijn geluidsgevoelig gebouw. Onderzoek gericht op wegverkeerslawaai is in het kader van de Wet geluidhinder noodzakelijk. Daarnaast is onderzoek naar railverkeerslawaai ook van belang aangezien het plangebied in de omgeving ligt van de spoorlijn Amersfoort-Deventer-Almelo. In de omgeving van het plangebied zijn geen geluidgezoneerde bedrijventerreinen gelegen waarmee rekening gehouden dient te worden.
Artikel 76 van de Wet geluidhinder verplicht ertoe om bij een ruimtelijke plan rekening te houden met de geluidzone van wegen, wanneer sprake is van realisatie van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen een geluidzone. Uit onderzoek dient te blijken dat de grenswaarden uit de Wet geluidhinder niet overschreden worden.
Het voorgenomen plan voorziet in nieuwe geluidsgevoelige bebouwing nabij wegen met een geluidzone. Door BVA verkeersadviezen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (zie Bijlage 5) naar de effecten van de wegen in de omgeving van het plangebied. Het plangebied ligt in de zone wegverkeerslawaai van de Dorpsstraat en de Deventerweg. Daarnaast is met het oog op een goede ruimtelijke ordening ook het effect van de Keizersweg berekend.
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat als gevolg van het wegverkeerslawaai afkomstig van de Dorpsstraat, Deventerweg en de Keizersweg de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Het aspect wegverkeerslawaai vormt dan ook geen belemmering voor de realisatie van de vier woningen.
In het onderzoek uitgevoerd door BVA verkeersadviezen is met behulp van het Akoestisch Spoorboekje voor WINdows v09/09 (ASWIN) de geluidsbelasting van het railverkeer berekend. Uit de berekening blijkt dat de voorkeursgrenswaarde van 55 dB niet wordt overschreden. Het aspect railverkeerslawaai vormt dan ook geen belemmering voor de realisatie van de vier woningen.