direct naar inhoud van 4.3 Toekomstige situatie
Plan: Elst, bedrijventerrein De Aam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1734.0022ELSTbedrijfter-VSG2

4.3 Toekomstige situatie

Dit bestemmingsplan heeft een beheersgericht karakter. Dat wil zeggen dat de bestaande situatie leidend is voor dit plan. De mogelijkheden voor bestaande bedrijven zich te ontwikkelen, worden ten opzichte van het geldende bestemmingsplan niet ingeperkt. De volgende wijzigingen zijn aangebracht ten opzichte van de geldende plannen. De nieuwe milieuzonering uit de VNG publicatie “Bedrijven en milieuzonering” 2009 wordt op het bedrijventerrein Elst toegepast. Dit wordt nader toegelicht in paragraaf 3.4 van deze toelichting. Binnen de grenzen van het plangebied worden bedrijfswoningen niet omgezet naar burgerwoningen. Hiermee zijn nieuwe bedrijfswoningen uitgesloten. De bestaande bedrijfswoningen hebben een maximale inhoud van 600 m³. Uitbreidingsmogelijkheden voor bedrijven nabij kwetsbare objecten, zoals woningen, is uitgesloten. Ten westen van het plangebied zijn twee omvangrijke ontwikkelingen voorzien. Dit betreft enerzijds de ontwikkeling van Elst Centraal. Hiermee wordt onder andere het aangrenzende stationsgebied herontwikkeld. Anderzijds wordt in het zuidwesten van het plangebied in de nabije toekomst het Zuidtangent ontwikkeld. Deze nieuwe ontsluitingsweg ontziet het centrumgebied voor een groot deel van het vrachtverkeer dat vanaf de N325 afkomstig is.

Derde spoor station Tiel

Om het groeiend aantal reizigers op het traject Arnhem-Nijmegen op te vangen, is op termijn meer ruimte op het spoor nodig. De Stadsregio Arnhem Nijmegen realiseert daarom Stadsregiorail waarbij extra regionale treinen tussen Arnhem en Nijmegen gaan rijden. Bij het station Elst is daarvoor aan de westzijde een 3e spoor voor de treinverbinding naar Tiel nodig. Deze is opgenomen in het bestemmingsplan 'Elst Centraal, Infra, P+R en Huis der Gemeente' dat de gemeenteraad op 25 mei 2012 vaststelde. Om alle gewenste (toekomstige) treinverbindingen te kunnen laten rijden, waaronder de trein tussen Tiel en Arnhem, hebben de provincie Gelderland, de Stadsregio en ProRail in juni 2012 bekend gemaakt in te zetten op een structureel 3e spoor bij station Elst. Dit 3e spoor, dat in eerste instantie als keervoorziening wordt aangelegd, kan mogelijk worden aangesloten op het hoofdspoor Arnhem-Nijmegen en tot minimaal 2020 de noodzakelijke extra ruimte bieden voor alle treindiensten. Inhaken op het hoofdspoor Arnhem-Nijmegen betekent dat het 3e spoor ten zuiden van het station eerder moet uitbuigen. Omdat het 3e spoor eerder uitbuigt, valt echter een strook grond tussen de buitenste spoorstaaf en de toekomstige erfafscheiding met HJ Heinz buiten de plangrens van het bestemmingsplan 'Elst Centraal, Infra, P+R en Huis der Gemeente'. Daarnaast is met HJ Heinz afgesproken om voor het hekwerk, aan Heinz-zijde, een geleiderail te plaatsen als beschermingsconstructie. Om de planologische situatie in overeenstemming te brengen met de toekomstige gebruiks- en eigendomssituatie van ProRail, wordt op deze strook grond de bestemming 'Verkeer - Railverkeer' voorgesteld in aansluiting op het bestemmingsplan 'Elst Centraal, Infra, P+R en Huis der Gemeente'. Akoestisch is dit onderzocht door DGMR (zie notitie met kenmerk: M.2007.5652.33.N003). Dit onderzoek is bijgevoegd als bijlage 4 bij de toelichting. Geconcludeerd wordt dat deze aanpassing geen akoestische gevolgen heeft ten opzichte van de ontwikkeling 'Elst Centraal'.