Plan: | Drentsche Hoofdvaart |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1731.DRHoofdvaart-VST1 |
Bij het opstellen van bestemmingsplannen is de hoofdvraag of de aanwezige bodemkwaliteit past bij het huidige of toekomstige gebruik van die bodem en hoe deze optimaal op elkaar kunnen worden afgestemd. Uitgangspunt is dat de bodemkwaliteit als gevolg van aanwezige bodemverontreiniging geen onaanvaardbaar risico oplevert voor de gebruikers van de bodem. Bovendien mag de bodemkwaliteit niet verslechteren door grondverzet (bijvoorbeeld graafwerkzaamheden). Dit is het zogenaamde stand still-beginsel.
Plangebied
De Drentsche Hoofdvaart kenmerkt zich door veel bedrijvigheid op en aan het kanaal waardoor in het verleden diverse verontreinigingen zijn ontstaan. Een groot aantal tankstations heeft zeker ook gezorgd voor ernstige bodemverontreiniging. Hiervan is zeker sprake aan de Rijksweg, waar diverse stations zijn gesaneerd. Een van de grotere saneringen is gelegen aan de Veenhoopsweg waar in het verleden een tankstation en teerfabriek actief waren. De restverontreiniging onder de provinciale weg is door actieve nazorg voldoende verwijderd waardoor voldaan is aan de saneringsdoelstelling. Verder hebben er saneringen plaatsgevonden aan de Rijksweg nabij Leemdijk van het voormalige rangeerstation.
Daarnaast is de Drentsche Hoofdvaart zelf ook vervuild geraakt en is het slib niet overal schoon. Echter is er de afgelopen jaren gebaggerd en daardoor een groot deel van het vervuilde slib afgevoerd. Dit betekent nog niet dat de waterbodem ook schoon is.
Bodemkwaliteitskaart
Voor de bepaling van de bodemkwaliteit op niet verdachte locaties wordt thans gewerkt aan het opstellen van een bodemkwaliteitskaart. Hiervoor wordt een Nota bodembeheer opgesteld waarin het beleid t.a.v. toepassen van grond binnen de gemeente wordt opgenomen. Dit in samenspraak met 9 Drentse gemeenten en de provincie. Hierdoor is uniformiteit en uitwisseling van grond mogelijk zonder grote onderzoeksinspanning. De verwachting is dat in juni 2012 hiervoor het college een besluit voorbereidt en vervolgens door de raad wordt vastgesteld. Voor de omgeving van de Drentsche Hoofdvaart betekent dit dat er sprake is van een deelgebied/zone kleine kernen/lintbebouwing. De kwaliteit van de boven- en ondergrond is voorlopig bepaald op wonen. Dit betekent dat de kwaliteit een iets hogere waarde heeft dan de achtergrondwaarde. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de bedrijvigheid uit het verleden waardoor een verhoogde waarde aan pak is ontstaan. Wat overigens een bekend fenomeen is in urbane gebieden. De noordzijde van de Drentsche Hoofdvaart wordt gekenmerkt door een zekere ophoging met grond en bijmengingen. Zo wordt op diverse locaties een verhoogd gehalte aan zware metalen geconstateerd.
Bodemfunctieklassenkaart
Annex aan de bodemkwaliteitskaart is voor het toepassen van grond de bodemfunctieklassenkaart opgesteld. Hiermee is de zone bepaald waarvoor een bodemfunctie geldt. Voor de Drentsche Hoofdvaart is dit bepaald op wonen. Dit komt overeen met de kwaliteit zoals bepaald met de bodemkwaliteitskaart. Samenhang tussen de verschillende kaarten zorgen voor een ontgravings- en toepassingskaart waarop duurzame toepassing van grond mogelijk wordt gemaakt en sprake is van een standstill-beginsel.
Conclusie
Voorliggend bestemmingsplan heeft een beheersmatig karakter.Op basis van de beschikbare gegevens is geen belemmering te verwachten. Een bodemonderzoek is niet noodzakelijk.