Plan: | Ballemanseweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1723.BPBallemanseweg-VS01 |
De Structuurvisie "Buitengebied in ontwikkeling - met functieverandering naar kwaliteitsverbetering", die is vastgesteld door de gemeenteraad van Alphen-Chaam op 25 juni 2009, is gebaseerd op de beleidsnota "Buitengebied in Ontwikkeling" (vastgesteld op 8 mei 2008).
Het doel van het beleid is het behouden en versterken van de ruimtelijke kwaliteit. Dit kan door het stimuleren van de economische functies in het buitengebied die zorgen voor een duurzaam beheer en behoud van gebiedseigen kwaliteiten en passen bij de functies van het landelijk gebied (landbouw, natuur, landschap en recreatie).
De Structuurvisie gaat in op de mogelijkheid om burgerwoningen toe te voegen aan het buitengebied, gebaseerd op het provinciale beleid "Verbrede inzet van de aanpak Ruimte voor Ruimte".
De Structuurvisie Wonen, vastgesteld door de gemeenteraad op 17 maart 2011, is een actualisatie van de gemeentelijke woonvisie en formuleert de beleidsdoelen van de gemeente.
Voor de kern Galder is het uitgangspunt het leveren van maatwerk. Het aantal nieuw te bouwen woningen in Galder is zeer beperkt. Naast nultredenwoningen/seniorenwoningen en enkele starterswoningen worden voor de doorstroming ook enkele tweekappers gebouwd en is er ruimte voor enkele vrijliggende percelen (Ruimte voor Ruimte) aan de Ballemanseweg.
Om verontreiniging van schoon water te voorkomen dient het hemelwater gescheiden van afvalwater te worden ingezameld. Er dient hydrologisch neutraal te worden ontwikkeld waarbij de gemeente zich conformeert aan de beleidsuitgangspunten van het waterschap Brabantse Delta.
Voor de behandeling van het hemelwater hanteert de gemeente twee opties:
Met het oog op een gegarandeerde werking en beheer en onderhoud van de infiltratie- en/of bergingsvoorzieningen gaat de voorkeur uit naar de voorzieningen binnen het openbaar gebied te realiseren.
Wanneer binnen het plangebied (zowel openbaar als particulier) echt geen mogelijkheden zijn voor de berging van hemelwater, kan het water naar het te renoveren rioolstelsel in de Galderseweg/Sint Jacobsstraat worden afgevoerd. Het huidige gemengde stelsel wordt gelijktijdig met de renovatie omgebouwd naar een volledig gescheiden stelsel (hemelwater- en afvalwaterriool). De planning is om de renovatie in 2012 uit te voeren.
Wanneer het hemelwater naar het rioolstelsel wordt afgevoerd is een leiding nodig van circa 140 m tussen het plangebied Ballemanseweg en het nieuwe hemelwaterriool. Daarnaast dient binnen het riool of naast het riool berging voor het plangebied gerealiseerd te worden. De kosten voor de leiding en de berging komen ten laste van het plangebied.
De beschikbare capaciteit in het bestaande gemengde rioolstelsel in de Ballemanseweg is voldoende om het afvalwater ofwel droogweerafvoer (DWA) van het plangebied te ontvangen. Hiervoor dient mogelijk een extra (druk)rioleringsgemaal of een nieuwe vrijvervalleiding te worden aangelegd. Deze aanleg kan mogelijk in combinatie met de herinrichting van de Galderseweg/Sint Jacobsstraat plaatsvinden.
Gemeente Alphen-Chaam werkt toe naar een Duurzaam Veilig verkeers- en vervoerssysteem. Hiertoe zet de gemeente zich in om maatregelen te treffen op het gebied van infrastructuur, beleid, wetgeving, handhaving en educatie. Een eerste stap is de categorie-indeling van wegen. Een deel van het weggennet is reeds ingericht volgens de eisen van Duurzaam Veilig.
In de toekomst zal het wegennet van de gemeente bestaan uit verkeersaders en verblijfsgebieden. Het uitgangspunt dat hierbij is gehanteerd is een grofmazig wegennet en grote verblijfsgebieden. Voor erftoegangswegen in de kern geldt voor de verkeersaders een 50 km/h-regime en voor verblijfsgebieden een 30 km/h-regime. De verkeersaders hebben voorrang op de verblijfsgebieden, kennen over het algemeen een hogere intensiteit en de doorstroming prevaleert. In de kern Galder zijn alle wegen als 'erftoegangsweg binnen de bebouwde kom' en daarmee als verblijfsgebied aangeduid. Ook de nieuwe ontsluitingsweg binnen het plangebied zal een verblijfsgebied worden.
Het beleid van de gemeente Alphen-Chaam is erop gericht parkeren zoveel mogelijk op eigen terrein te laten plaatsvinden. Paragraaf 4.4 gaat nader in op verkeer en parkeren binnen het plangebied.
Op 12 mei 2011 heeft de gemeenteraad van Alphen-Chaam besloten om met ingang van die datum een proefperiode van 2 jaar in te stellen, waarin niet wordt getoetst aan de Welstandsnota. In 2013 wordt de proefperiode geëvalueerd en wordt de raad een voorstel voorgelegd om de Welstandsnota te vereenvoudigen, versoepelen of af te schaffen. Hoewel er geen toetsing plaatsvindt, wordt in voorliggend bestemmingsplan ter inspiratie een beeldkwaliteitsplan opgenomen (zie paragraaf 4.5).
Indien in 2013 wordt besloten de Welstandsnota in stand te houden, kan deze paragraaf alsnog worden vastgesteld door de gemeenteraad conform artikel 12a van de Woningwet, waarmee het een verplichte leidraad vormt voor de welstandstoetsing en een bindende aanvulling vormt op de gemeentelijke welstandsnota.
Alphen-Chaam is 26 juni 2010 als eerste Brabantse gemeente Cittaslow gecertificeerd en vormt nu samen met Midden-Delfland en Borger-Odoorn Cittaslow Nederland. Een gemeente wordt pas Cittaslow als die zich positief onderscheidt op de beleidsterreinen Milieu, Infrastructuur, Kwaliteit van leven, Instandhouding streekproducten, Gastvrijheid en Bewustzijn. Op al deze terreinen heeft Alphen-Chaam concrete maatregelen genomen of wil dat gaan doen.
Cittaslow is facetbeleid in Alphen-Chaam. Voortaan wordt bij besluiten altijd gevraagd wat de toegevoegde waarde is voor Cittaslow. Cittaslow helpt zo bij het maken van keuzes en prioriteiten. Maar het versterkt ook de bewustwording bij beleidsmakers, instellingen, ondernemers én inwoners. Daardoor blijft iedereen bij de les en blijven we ons onderscheiden op genoemde beleidsterreinen.
In voorliggend plan wordt ondermeer bij de inrichting van de openbare ruimte aansluiting gezocht bij Cittaslow.