direct naar inhoud van 4.5 Verkeer en parkeren
Plan: Strandhotel Cadzand-Bad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpstrandhotel11-VG02

4.5 Verkeer en parkeren

4.5.1 Verkeer

Ten behoeve van dit bestemmingsplan is een verkeersonderzoek c.q. onderzoek wegverkeerslawaai opgesteld. De resultaten hiervan zijn opgenomen in een aparte rapportage, zie bijlage 4. In dit onderzoek zijn de plannen voor het Strandhotel en De Branding gezamenlijk onderzocht.

4.5.2 Parkeren

Een bestemmingsplan voldoet in de gemeente Sluis aan een goede ruimtelijke ordening als door een bepaalde ontwikkeling geen extra parkeerdruk op de openbare ruimte wordt gelegd. Daarbij geldt in de kern Cadzand-Bad dat moet worden voldaan aan de parkeernormen uit (bijlage 10 van) het ontwikkelingsplan (zie hoofdstuk 3).

Met inachtneming van de parkeernormen in het Ontwikkelingsplan, is voor de te verwachten parkeerbehoefte in dit project door D'Haens Advies een specifiek parkeeronderzoek uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn opgenomen in bijlage 5 van deze plantoelichting.

Overwegingen bij de vaststelling

Omdat de gemeente Sluis (nog) niet beschikt over een parkeernota, en de bouwverordening slechts voorziet in de verplichting om, indien de omvang of de bestemming van een gebouw daartoe aanleiding geeft, ten behoeve van het parkeren of stallen van auto's in voldoende mate ruimte moet zijn aangebracht in, op of onder het gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein dat bij dat gebouw behoort, is de gemeente van mening dat het noodzakelijk is om op andere wijze te verzekeren dat binnen de beoogde ontwikkelingen een meetbaar aantal parkeerplaatsen zou worden gerealiseerd. Op deze wijze wordt onenigheid over de vraag of voldoende ruimte als bedoeld in de bouwverordening voorhanden is, voorkomen.

Naar aanleiding van de ingebrachte zienswijzen is de parkeerbalans geactualiseerd en herberekend. Getoetst is de behoefte berekend op basis van de parkeernormen uit het Ontwikkelingsplan en het advies van d 'Haens, waarin is getoetst aan de CROW-normen. Het aantal te realiseren parkeerplaatsen is daarmee vergeleken. De parkeerbalans ziet er als volgt uit.

Tabel 4.1 Parkeerbalans
afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpstrandhotel11-VG02_0016.png"

In totaal zijn tenminste 305 parkeerplaatsen nodig. Hiervan worden in het Strandhotel 214 gerealiseerd, de resterende 91 parkeerplaatsen komen onder het complex van De Branding.

Conclusie

Uit tabel 4.1 blijkt dat voor het Strandhotel wordt voldaan aan de parkeernorm uit bijlage 10 van het Ontwikkelingsplan Natuurlijk Stijlvol. Het aantal parkeerplaatsen blijkt zelfs hoger te zijn dan op basis van de nadere bijstelling door D'Haens Advies noodzakelijk zou zijn.