direct naar inhoud van 4.10 Verkeer en infrastructuur
Plan: Kustwerk Nieuwvliet
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.bpkustwerk12-VG02

4.10 Verkeer en infrastructuur

Beoogde ontwikkeling en beoordelingskader

Het plangebied wordt op twee plaatsen ontsloten voor gemotoriseerd verkeer. Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande ontsluiting op de Adornisdijk. De hoofdentree is aan de noordwestzijde van het plangebied gelegen en bestaat uit een nieuwe aansluiting op de Dwarsdijk, nabij de bestaande aansluiting van de Nieuwehovendijk op de Dwarsdijk. In het recreatiepark is geen doorgaande verbinding voor gemotoriseerd verkeer. Deze bestaande aansluiting wordt aangepast, de Nieuwehovendijk wordt aangesloten op de nieuwe ontsluitingsweg (zie figuur 4.1). Het verkeer van en naar het plangebied wordt verder afgewikkeld via de Sint Jansdijk.

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.bpkustwerk12-VG02_0010.png"

Figuur 4.1. Schetsontwerp hoofdentree voor ontsluiting plangebied op de Dwarsdijk

Voor langzaam verkeer worden nieuwe openbaar toegankelijke fiets- en wandelpaden gerealiseerd. Voor langzaam verkeer wordt vanaf de Zeedijk een aparte toegang tot het plangebied gerealiseerd, ten oosten van de nieuwe hoofdentree. Er wordt gezorgd voor voldoende parkeergelegenheid binnen het terrein zodat geen parkeerbehoefte buiten de locatie ontstaat. Dit onderzoek is opgenomen als bijlage bij bijlage 1.

Conclusie onderzoek

De wegen in en om het plangebied voldoen aan de principes van het concept 'duurzaam veilig'. Met de gekozen nieuwe ontsluiting is sprake van een goede verkeerssituatie waarbij het verkeer ook op de drukkere dagen goed kan worden afgewikkeld. De verkeersdruk op de wegen ten oosten van het plangebied vermindert door de realisering van een nieuwe ontsluitingsweg naar het plangebied in enige mate. Hiermee wordt onder meer voorkomen dat de verkeersveiligheid in de kern Nieuwvliet verslechtert.

Op twee wegen is in de autonome situatie reeds sprake van een verkeersintensiteit die de capaciteit van de wegen overschrijdt. Dit geldt voor de Lampzinsdijk en delen van de Zeedijk. Overschrijding van de capaciteit van deze wegen zorgt voor een verhoogd risico op bermschade en dat is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid ongewenst. Door de realisering van het project neemt het verkeer op deze wegen niet of nauwelijks toe. Wel is het gewenst dat parallel aan de realisering maatregelen worden genomen. De voorkeur gaat uit naar het toepassen van bermverharding met zogenaamde 'doorgroeistenen'.

Verder zijn op de Zeedijk verkeersmaatregelen gewenst om de veiligheid van langzaam verkeer (overstekende strandbezoekers) te vergroten. Ook deze maatregel is niet noodzakelijk vanwege effecten van het project, maar is al in de huidige situatie wenselijk.

Gevolgen bestemmingsplan

De beoogde nieuwe verkeersontsluiting, alsmede de bestaande entrees tot het plangebied, zijn op de verbeelding vastgelegd en worden van een planologische regeling voorzien.