direct naar inhoud van 4.3 Verkeer, vervoer en infrastructuur
Plan: Sluis Cavelot
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.004bpcav10-VG01

4.3 Verkeer, vervoer en infrastructuur

Relevant toetsingskader

In het kader van een bestemmingsplan voor een omvangrijke ruimtelijke ontwikkeling is het van belang ook aandacht te besteden aan de effecten voor de verkeersafwikkeling op het omliggende wegennet. Het uitvoeren van een dergelijke mobiliteitstoets (zoals genoemd in de Nota Mobiliteit) is mede op basis van jurisprudentie vereist12.

Conclusies milieuonderzoek

In het MER is onderzoek gedaan naar de verkeersafwikkeling. Hierbij is onderzoek uitgevoerd naar twee mogelijke ontsluitingen: ontsluiting alleen via de hoofdontsluiting aan de oostzijde van het plangebied (basisalternatief) en de variant verkeersontsluiting, waar naast de hoofdontsluiting tevens een ontsluiting voor autoverkeer via de aan te leggen coupure in de Noorddijk mogelijk is. Uit het onderzoek blijkt dat de variant verkeersontsluiting niet wenselijk is, om een aantal redenen.

  • Er is in deze variant op de Kievitenlaan sprake van een menging van langzaam verkeer met autoverkeer, hetgeen leidt tot een belangrijke verslechtering van de verkeersveiligheid op deze weg (extra autoritten op hoofdroute voor recreatief langzaam verkeer waarbij de fysieke ruimte te beperkt is voor een verkeersveilig wegprofiel).
  • De variant leidt tot extra (zoek)verkeer ter plaatse van het Duinplein/Boulevard de Wielingen, dit heeft negatieve effecten voor het parkeren en de verkeersafwikkeling ter plaatse.
  • De variant lokt ongewenste extra autoverplaatsingen tussen Cavelot en Cadzand-Bad uit. Dit is vooral ongewenst gelet op het streven om de badplaats Cadzand-Bad in te richten als verblijfsgebied, waarbij autoverkeer wordt ontmoedigd.
  • De variant leidt tot een extra doorgaande ontsluitingsroute tussen Cadzand-Bad en Cadzand. Dit is negatief voor de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid in Cavelot.
  • De variant leidt tot mogelijke parkeeroverlast in Cavelot, wat negatieve gevolgen heeft op het gebied van de verkeersafwikkeling, verkeersveiligheid en parkeren. Verwacht mag worden dat met de openstelling van de Kievitenlaan voor autoverkeer ook dagrecreanten gebruik gaan maken van deze weg. Dit in de algemene 'zoektocht' naar een (mogelijk gratis) parkeerplaats die zo dicht mogelijk bij het strand en het centrum gelegen is.13

Uit het onderzoek blijkt dat door het nemen van enkele verkeersmaatregelen sprake is van een goede verkeersafwikkeling (zoals verbreding tweetal wegen, aanpassen tweetal kruispunten en accentueren hoofdontsluitingsroute plan Cavelot. Verwezen wordt naar hoofdstuk 10 in het MER. De daar genoemde verkeersmaatregelen worden getroffen, maar vallen buiten de reikwijdte van dit bestemmingsplan.

Vertaling naar het bestemmingsplan

De hoofdontsluiting van het plangebied is in het bestemmingsplan vastgelegd. De verbreding van de Lange Strinkweg noord, de Badhuisweg noord en de aanpassing van het kruispunt Lange Strinkweg noord - Ringdijk Noord past reeds binnen de vigerende bestemmingsplannen en wordt zodoende niet in dit bestemmingsplan geregeld. Tevens is in de planregels aangegeven dat de coupure in de Noorddijk alleen voor langzaam verkeer en als calamiteitenontsluiting benut kan worden.

Voor wat het parkeren wordt opgemerkt dat dit volledig binnen het plan Cavelot wordt opgelost. Zowel voor de recreanten die in het park verblijven als voor bezoekers van het park, worden in het plangebied voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd.