direct naar inhoud van 4.4 Wegverkeerslawaai
Plan: Sluis Cavelot
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1714.004bpcav10-VG01

4.4 Wegverkeerslawaai

Relevant toetsingskader

De Wet geluidhinder stelt geen eisen aan de eventuele toename van de geluidsbelasting langs toeleidende wegen. Ten behoeve van een zorgvuldige afweging wordt hier in het bestemmingsplan wel nader op ingegaan. Hierbij wordt uitgegaan van de grenswaarden die gelden voor bestaande woningen volgens de Wet geluidhinder.

Het plangebied grenst direct aan de Badhuisweg, Lange Strinkweg, Bastingsweg en Scheldestraat. Deze wegen hebben in het algemeen slechts een beperkte verkeersfunctie in de zin dat zij vrijwel uitsluitend voor (agrarisch) bestemmingsverkeer worden gebruikt, maar zijn op grond van de Wet geluidhinder gezoneerde wegen. Met dit plan wordt in het gebied vooral de bouw van nieuwe recreatiewoningen mogelijk gemaakt. Recreatiewoningen zijn formeel op grond van de Wet geluidhinder geen geluidsgevoelige objecten. In het kader van een goede ruimtelijke ordening en op grond van het provinciaal beleid14 wordt ingegaan op het mogelijke optreden van geluidshinder door verkeerslawaai. Als toetsingskader wordt daarbij gebruik gemaakt van de wettelijke grenswaarden voor woningen. Volgens de Wet geluidhinder dient daarbij een voorkeursgrenswaarde van 48 dB en een uiterste grenswaarde van 63 dB (binnen de bebouwde kom) te worden aangehouden.

Conclusies milieuonderzoek

Akoestisch klimaat plangebied

In het MER en het bijbehorende akoestisch onderzoek zijn de gevolgen van plan Cavelot met betrekking tot het aspect wegverkeerslawaai in beeld gebracht.

In het plangebied zullen nieuwe recreatiewoningen worden gerealiseerd. Om in het kader van een goede ruimtelijke ordening te bepalen of een aanvaardbaar akoestisch klimaat gerealiseerd kan worden is de 48 dB-contour (voorkeursgrenswaarde) ten gevolge van het verkeer op deze wegen bepaald, zie figuren 4.1, 4.2 en 4.3.

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.004bpcav10-VG01_0009.png"

Figuur 4.1. Contouren wegverkeerslawaai in en rondom het plangebied in 2009

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.004bpcav10-VG01_0010.png"

Figuur 4.2. Contouren wegverkeerslawaai in en rondom het plangebied in 2020

afbeelding "i_NL.IMRO.1714.004bpcav10-VG01_0011.png"

Figuur 4.3. Contouren wegverkeerslawaai toegangsweg plangebied

Uit het onderzoek blijkt dat in 2020 niet langs alle wegen wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Het betreft een beperkt aantal geprojecteerde recreatiewoningen langs de Scheldestraat en langs de geprojecteerde entree/hoofdontsluitingsroute in het oostelijke deel van het plangebied. Figuur 4.3 laat zien dat de 48 dB-contour langs de entreeweg zich op 22 meter afstand vanuit de as van de weg bevindt. De maximale geluidsbelasting bij de recreatiewoningen ter plaatse bedraagt ten hoogste 53 dB. Voor de overige delen van het plangebied waar de bouw van recreatiewoningen mogelijk wordt gemaakt, geldt dat wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde.

Hoewel de geluidsbelasting ter plaatse van enkele recreatiewoningen hoger is dan de voorkeursgrenswaarde, wordt deze overschrijding aanvaardbaar geacht. Er wordt ruimschoots voldaan aan de uiterste grenswaarde die voor gevoelige functies binnen de bebouwde kom geldt. Het akoestisch verblijfsklimaat langs de rand van het plangebied en de entreeroute is bovendien vergelijkbaar met het huidige (en toekomstige) akoestische klimaat van de bestaande recreatiewoningen in Cadzand-Bad, zie figuren 4.1 en 4.2. Het aanhouden van de afstanden die horen bij de hiervoor genoemde 48dB(A)-contouren, is bezien vanuit de in het stedenbouwkundig plan geschetste inrichting van het plangebied dan ook niet gewenst.

Gevolgen wegverkeerslawaai ontsluitende wegen

In het MER en de aanvullende notitie Geluid d.d. 6 augustus 2009 (zie bijlage 2) zijn de gevolgen van plan Cavelot met betrekking tot het aspect wegverkeerslawaai in beeld gebracht. Hierbij zijn de maatgevende woningen in de directe omgeving van het plangebied nader beschouwd. De geluidsbelasting ter plaatse van deze wegen neemt als gevolg van plan Cavelot toe, variërend van 1 tot maximaal 3 dB. Bij de meeste onderzochte wegen wordt echter nog steeds voldaan aan de voorkeursgrenswaarde. Dit is ook het geval ter plaatse van de Lange Strinkweg Noord en de Badhuisweg Noord.15Op enkele ontsluitende wegen is reeds in de huidige situatie sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. Na realisatie van plan Cavelot nemen deze bestaande overschrijdingen met 1 tot maximaal 3 dB toe.

  • Langs de Boulevard de Wielingen en de Scheldestraat bedraagt de toename 1 dB;
  • Langs de Westelijke Kanaaldijk is sprake van een toename van 1 dB, en op één locatie met 2 dB;
  • Langs de Ringdijk Noord bedraagt de toename 2 tot 3 dB.

De toename van 1 dB door het wegverkeerslawaai ten gevolge van plan Cavelot is voor het menselijk gehoor niet waarneembaar. Vandaar dat de Boulevard de Wielingen, Scheldestraat en de Westelijke Kanaaldijk niet nader zijn beschouwd.

Voor de Ringdijk Noord is een aanvullende notitie opgesteld, zie bijlage 1. Het blijkt dat voor de woningen langs de Ringdijk Noord, ook na realisatie van plan Cavelot, ruimschoots wordt voldaan aan de uiterste grenswaarde ingevolge de Wet geluidhinder die voor bestaande woningen geldt (68 dB).

De hiervoor genoemde toenamen zijn overigens ook bekeken in relatie tot de overige ontwikkelingen in Cadzand-Bad. De toename van alle beoogde ontwikkelingen in Cadzand-Bad, op basis van het Ontwikkelingsplan Cadzand-Bad, tezamen met Cavelot leidt tot een toename van ten hoogste 4 dB ter plaatse van de Ringdijk Noord. Ook als deze ontwikkelingen worden meegenomen wordt nog steeds voldaan aan de uiterste grenswaarde van 68 dB.

Vertaling naar het bestemmingsplan

De onderzoeksresultaten hebben niet geleid tot een regeling in dit bestemmingsplan.