direct naar inhoud van 2.6 Verkeer
Plan: Woonwijken Zevenbergen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.wonenzevenbergen15-0401

2.6 Verkeer

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De externe ontsluiting van het plangebied zal in principe plaatsvinden via de Westrand. Via deze weg wordt de provinciale weg N285 bereikt. De N285 sluit aan op de A17 en A16 richting Roosendaal en Dordrecht/Rotterdam en verder in oostelijke richting op de A59. Vanaf deze provinciale weg wordt het grootste gedeelte van de bebouwde kom ontsloten. De ontsluitende route voor heel Zevenbergen wordt gevormd door de Prins Hendrikstraat–Stationslaan–Past. Van Kessellaan–Sint Jorisstraat–Kristallaan en de Westrand. Binnen het plangebied vormen de Kristallaan, de Meeren, Zeestraat, Oranjelaan, Willem Alexanderlaan, Galgenweg en Kerkhofweg de ontsluitende route.

De gemeente Moerdijk heeft een verkeersveiligheidsplan2 opgesteld. Hierin is een wegencategorisering opgenomen, met daarbij onder andere het wegprofiel, de maximumsnelheid en de gewenste maximumintensiteit per wegcategorie. Het gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan hanteert voor de wegcategorisering een indeling conform Duurzaam Veilig in drie hoofdcategorieën (stroomwegen (SW), gebiedsontsluitingswegen (GOW) en erftoegangswegen (ETW)). Relevant is verder dat de laatste categorie is onderverdeeld in de subcategorieën ETW 1 (verzamelstraat) en ETW 2 (woonstraat). Verder zijn buiten de bebouwde kom de provinciale wegen N285, N389 en Oostrand (toekomstig) als GOW gecategoriseerd. Binnen de bebouwde kom zijn de Westrand, Kristallaan en Zuidrand als GOW gecategoriseerd. Deze wegen hebben een maximumsnelheid van 50 km/h.

De overige wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als ETW 1 met een maximumsnelheid van 30 km/h.

De ontsluiting is goed te noemen.

Ontsluiting openbaar vervoer

In het plangebied zijn bushaltes gelegen langs de Galgenweg, De Meeren, Willem Alexanderlaan, Zeestraat, Lisdonk en Kristallaan. Buiten het plangebied is het treinstation Zevenbergen gelegen. In het noorden van het plangebied bedraagt de afstand van de woningen tot de bushaltes minder dan 500 m. Dit is een aanvaardbare loopafstand. In het zuiden van het plangebied is deze afstand groter dan 500 m zodat de bereikbaarheid per openbaar vervoer daar slechter is.

Bij de genoemde haltes, met uitzondering van de haltes gelegen langs de Lisdonk en Kristallaan, halteren de busdiensten in de richtingen Breda-Fijnaart en Zevenbergen-Breda. Bij de haltes langs de Lisdonk en de Kristallaan halteren de diensten in de richting Zevenbergen-Breda. De busdiensten hebben een frequentie van gemiddeld één tot twee keer per uur per richting. In Zevenbergen en Breda kan worden overgestapt op het NS-railnetwerk.

Ontsluiting langzaam verkeer en verkeersveiligheid

Per fiets is het plangebied goed bereikbaar. Langs de Galgenweg, Kerkhofweg, Kristallaan, Westrand zijn conform de inrichting van gebiedsontsluitingswegen vrijliggende fietspaden gelegen. Op de overige wegen wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Buiten het plangebied is de Allenweg gelegen deze weg vormt een belangrijke schakel in het fietsnetwerk tussen Zevenbergen en Oudenbosch.

Het plangebied is ingericht conform de uitgangspunten van het concept 'Duurzaam Veilig'. De verkeersveiligheid in het plangebied is dan ook voldoende gewaarborgd.

Parkeren

In het plangebied wordt voornamelijk geparkeerd in het openbaar gebied langs wegen en straten.