Plan: | Bestemmingsplan De Pompers |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1706.BPSRD6003-VAST |
De hoofdstructuren in het plangebied, de ontsluitingsweg en de groene ruimte vragen beide om specifieke invullingen, waardoor verschillende woonsferen ontstaan. Waar de ontsluitingsweg andere structuren ontmoet, zoals de Van Sevenbornlaan, De Pompers en de groene ruimte, kan de bebouwing voor extra accenten zorgen. Dit kan vormgegeven worden door kleine hoekverdraaiingen, verspringende rooilijnen en kapverdraaiingen. Uiteraard kan dit niet losgezien worden van de vormgeving van de openbare ruimte. De beeldkwaliteit van de woningen sluit aan bij het bestaande dorpse karakter van Soerendonk. Terughoudendheid, afwisseling in architectuur, een beperkt volume en de positionering van de woningen op de kavels vormen hierbij de ingrediënten.
Figuur 7.1: stedenbouwkundig plan De Pompers
Inpassing in het landschap is een essentieel onderdeel van het plan. De uitstraling van de woonwijk zal groen zijn. Dit wordt niet alleen bepaald door een beperkt aantal royale kavels en handhaving van de aanwezige houtwal, maar ook in de vormgeving van de groenstrook, die de overgang vormt naar het aangrenzende open landschap. Niet alleen de zorgvuldig vormgegeven rand is belangrijk om een goede overgang te maken met de omgeving, maar ook de functionele relatie met het landschap speelt een belangrijke rol.
De openbare ruimte is opgebouwd uit een ontsluitingsweg vanaf de Van Sevenbornlaan, een aantal straten rondom een groene pleinvormige ruimte en een verbinding voor langzaam verkeer met De Pompers. Aan de oostzijde van het plan wordt een wadi gesitueerd. De wadi krijgt een groene inbedding waardoor een goede inpassing van het plan in de omgeving wordt gegarandeerd. Aan de hand van een aantal profielen wordt de openbare ruimte nader toegelicht.
Aan de hand van de onderstaande profielen wordt een illustratie gegeven van de toekomstige inrichting van de openbare ruimte:
Profiel 1: Ontsluitingsweg vanaf de Van Sevenbornlaan, zuidelijk van de centrale groene ruimte;
Profiel 2: Woonstraten rondom de centrale groene ruimte;
Profiel 3: Langzaam verkeerverbinding tussen de centrale groene ruimte en De Pompers aan de noordzijde.
Profiel 1 vormt de ontsluiting van het plangebied en is daarmee de belangrijkste verbinding met de omgeving. De sfeer van de omgeving is landelijk en wordt daarom zoveel mogelijk in de woonwijk doorgezet. Aan de westzijde begeleidt de bestaande houtwal de weg. Samen met het opgaande groen in de aangrenzende particuliere tuinen zal een lommerrijk woonmilieu ontstaan.
Het rijprofiel krijgt een breedte van circa 4,5 meter. In principe wordt aan beide zijden een grasberm aangebracht. De oostelijke berm kan, daar waar parkeerplaatsen nodig zijn, voorzien worden van een verharding, gekoppeld aan de inritten. De kabels en leidingen komen onder de grasberm.
Figuur 7.2: profiel 1: ontsluitingsweg vanaf de Van Sevenbornlaan (maten zijn indicatief)
Profiel 2 heeft betrekking op de wegen rond de centrale groene ruimte, die het hart vormt van de nieuwe woonlocatie. Deze ruimte heeft de strakke vorm van een driehoek en refereert daarmee naar andere soortgelijke Brabantse “plaetsen”. Dit zijn gemeenschappelijke ruimten, begrensd door boerderijen, waar het vee bijeen gedreven werd om te melken en te drenken.
Op de plaetse aanwezige bomen boden beschutting en leverden hout op. De openbare ruimte wordt van de particuliere voortuinen afgescheiden door een (beuken-)haag.
De woonstraat is circa 4,5 meter breed en wordt aan de woningzijde voorzien van een aanstrating met een breedte van circa 2 meter. Deze strook kan mede gebruikt worden voor parkeren. Onder de aanstrating komen de kabels en leidingen te liggen.
Figuur 7.3: profiel 2: woonstraten rondom de centrale groene ruimte (maten zijn indicatief)
Profiel 3 geeft de verbinding weer voor fietsers en voetgangers vanuit de locatie met De Pompers en het (toekomstige) landschapspark. Daarnaast is de woonlocatie in geval van calamiteiten voor hulpdiensten via deze tweede toegang bereikbaar.
Het profiel is opgebouwd uit een verharding met een breedte van circa 3 meter en aan weerszijden een berm van circa 2 meter. Het totale profiel van 7 meter is ruimschoots voldoende voor hulpvoertuigen. De langzaam verkeerverbinding wordt aan beide zijden fysiek afgesloten voor motorvoertuigen.
Figuur 7.4: profiel 3: langzaam verkeersverbinding De Pompers (maten zijn indicatief)
Aan de zuid-oostzijde van het plein komt een wandelpad, dat een directe verbinding geeft met het landschapspark Cranendonck. Gekoppeld aan de aanwezige houtwal wordt een informeel pad ter breedte van circa 1,5 meter en grasbermen van circa 1 meter aangelegd. Dit pad vervult tevens een functie in het kader van het beheer van de groenstrook, die het woongebied aan de oostzijde begrenst.
In het nieuwe woongebied geldt een snelheidsregime van 30 km/h. Aangezien de interne ontsluitingswegen geringe rechtstanden en krappe bochtstralen hebben, zijn geen extra snelheidsremmende maatregelen noodzakelijk. Om het 30 km/h-gebied op een juiste manier in te passen in de huidige situatie zijn de volgende stappen noodzakelijk:
Het plateau past tevens in het terugbrengen van de rijsnelheid van de Van Sevenbornlaan. Bezien wordt of hiervoor extra drempels worden aangelegd.