direct naar inhoud van 7.1 Stedenbouwkundig ontwerp
Plan: Bestemmingsplan De Pompers
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1706.BPSRD6003-VAST

7.1 Stedenbouwkundig ontwerp

Op basis van de randvoorwaarden en uitgangspunten, voortkomend uit de voorgaande analyse van de gebiedskwaliteiten en het huidige planologische beleid, is een planconcept opgesteld (zie afbeelding 7.1). De historisch-landschappelijke gegevens zijn hiervoor leidend geweest. Het ontwerp is opgebouwd rond twee structurerende elementen:

  • de ontsluitingsstructuur door het plangebied;
  • een groene ruimte.

Soerendonk is een landelijke kern die met name bestaat uit een verzameling van linten, die in de vorm van "kransen" in het landschap liggen. In de loop der jaren hebben de open delen achter de linten gedeeltelijk plaatsgemaakt voor nieuwe inbreidingen. Op een aantal plaatsen bijvoorbeeld ten westen van de Heuvel is een deel open gebleven. Dit levert een fraaie ruimte op tussen de nieuwe inbreidingen.

De vormgeving van de nieuwe locatie is gebaseerd op dit principe. Aan de Van Sevenbornlaan wordt een aansluiting voor autoverkeer gerealiseerd. De nieuwe ontsluitingsstructuur vormt de nieuwe noordzuidstructuur tussen de Van Sevenbornlaan en De Pompers. Aan De Pompers wordt een aansluiting gerealiseerd die uitsluitend is bestemd voor voetgangers en fietsers. In geval van calamiteiten zal deze aansluiting ook gebruikt worden door gemotoriseerd verkeer.

In het hart van het plangebied wijkt de ontsluitingsstructuur uit en vormt zich een centrale groene ruimte. Deze kan worden benut voor allerlei collectieve activiteiten. De ruimte kan worden ingericht als ontmoetingsplek en/of speelruimte. Vanuit deze groene ruimte kan een verbinding worden gemaakt met de houtsingel ten oosten van het plangebied en daarmee met de kern Cranendonck.

De nieuwe overgang naar het landelijk gebied wordt vormgegeven als een royale groenstrook waardoor een 'zachte' overgang ontstaat. In combinatie met diepe achtertuinen wordt dit effect versterkt. Op de verbeelding en in de regels is dit vastgelegd door de bouwvlakken dicht bij de openbare weg te projecteren.

De rand naar het landelijk gebied wordt zodanig vorm gegeven dat er een ruime groenstrook als zachte overgang van de private kavels naar het buitengebied ontstaat. De positie van de woningen op de percelen is hierbij belangrijk. De achtertuinen vormen in combinatie met de groenstrook voor een meer groene overgang naar het landelijk gebied.

Daarnaast voorziet het plan in een verbinding met de groenstrook aan de oostzijde. In de toekomst kan die verbinding eventueel in oostelijke richting worden doorgetrokken naar de houtsingel zodat een route voor voetgangers ontstaat naar Cranendonck.