Plan: | Kernen Ankeveen, Kortenhoef en Nieuw-Loosdrecht |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1696.BPkernenAKNL2012-oh01 |
Toetsingskader
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.
De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Onderzoek
Binnen het bestemmingsplan worden geen directe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt. Tevens worden geen nieuwe wegen mogelijk gemaakt waarbinnen bestaande geluidsgevoelige functies zijn gelegen.
Wel zijn er drie wijzigingsbevoegheden opgenomen waarbij het mogelijk is om de bestemming te wijzigen naar Wonen en Tuin. Het gaat om wijzigingsbevoegdheid 2 (hoek Nootweg en Prinses Marijkestraat), wijzigingsbevoegdheid 3 (Nieuw Loosdrechtsewijk 7) beiden in Nieuw-Loosdrecht en wijzigingsbevoegdheid 4 (Stichts End 83) in Ankeveen. De wijzigingsmogelijkheden van wijzigingsgebied 2 en 4 liggen nabij 30 km/h wegen. Langs 30 km/h wegen liggen op grond van de Wgh geen geluidzones waarvoor toetsing noodzakelijk is. De afstand van beide locaties tot geluidgezoneerde wegen is dermate groot dat verdere toetsing achterwege kan blijven.
De Nieuw Loosdrechtsedijk 7 ligt langs een 50 km/h weg, waardoor toetsing wel nodig is.
Toetsingskader
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB.
Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Voor onderhavige ontwikkeling vindt, voor de Molenmeend en de Nieuw Loosdrechtsedijk, een aftrek plaats van 5 dB (beide 50 km/h-wegen).
Het pand is gelegen binnen de geluidszones van de Molenmeent en de Nieuw Loosdrechtsedijk. Beide wegen zijn uitgevoerd in dicht asfaltbeton (DAB). Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 4. De geluidsbelasting is bepaald op de gevel van het pand, waarbij de kortste afstand tot de as van de weg is aangehouden (worstcase benadering). Deze afstand bedraagt ten opzichte van de Molenmeent 122 meter en ten opzichte van de Nieuw Loosdrechtsedijk 12 meter. De gehanteerde verkeersgegevens zijn afkomstig uit telgegevens van de gemeente Wijdemeren (2011). Aan de hand van een autonome groei van 1,5% per jaar is een doorrekening gemaakt naar het prognosejaar 2023.
Conclusie
Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van de Molenmeent maximaal 45 dB bedraagt bij een waarneemhoogte van 10,5 meter. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt niet overschreden. Ten gevolge van de Nieuw Loosdrechtsedijk bedraagt de geluidsbelasting maximaal 53 dB bij een waarneemhoogte van 4,5 meter. De voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, de uiterste grenswaarde van 63 dB niet. Hiervoor dient een Hogere Waarde te worden verleend.
Voor het overige staat de Wgh de uitvoering van het bestemmingsplan niet in de weg.