direct naar inhoud van 6.1 Verkeer
Plan: Kernen Ankeveen, Kortenhoef en Nieuw-Loosdrecht
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.BPkernenAKNL2012-oh01

6.1 Verkeer

Ankeveen

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De kern wordt via het Hollands End ontsloten naar de N236 (Bussum (A1)-Amsterdam). Via het Stichts End en de kern Kortenhoef wordt de kern ontsloten naar de N201 (Hilversum (A27)-Aalsmeer (A4)).

Binnen het plangebied zelf is het Stichts End/Hollands End de belangrijkste weg. Deze weg vormt de "ruggengraat" van de wegen in de kern Ankeveen. Alle overige wegen in de kern takken aan op het Stichts End en hebben geen doorgaande functie. De wegen binnen de kern Ankeveen hebben allemaal een maximumsnelheid van 30 km/h. Het Stichts End is de enige weg binnen het plangebied met een verzamelfunctie. Het Stichts End heeft een recht tracé en beschikt binnen het plangebied over snelheidsremmende en attentieverhogende maatregelen in de vorm van verkeersdrempels. De overige wegen in de kern Ankeveen hebben een verblijfsfunctie en zijn ook als zodanig ingericht.

Ontsluiting langzaam verkeer

Binnen de kern maakt het fietsverkeer op alle wegen gebruik van dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Binnen de kern zijn geen fiets(suggestie)stroken aanwezig.

De externe ontsluiting voor het fietsverkeer vindt plaats via het Hollands End en het Stichts End in noordelijke respectievelijk zuidelijke richting. Daarnaast kan het fietsverkeer in oostelijke richting (Hilversum) gebruikmaken van een fietspad over de Stichtse Kade. In westelijke richting kan gebruik worden gemaakt van het Bergse Pad in de richting van Nederhorst den Berg.

Openbaar vervoer

Binnen de kern Ankeveen is geen openbaar vervoer. De loopafstand tot de meest dichtbijgelegen bushalte (kern Kortenhoef) bedraagt circa 3.000 m. Hier gaan de bussen in de richtingen Hilversum en Bussum via Kortenhoef en 's-Graveland. De ontsluiting per openbaar vervoer kan derhalve slecht worden genoemd.

Kortenhoef

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

De kern wordt via het Noordereinde ontsloten naar de N236 (Bussum (A1)-Amsterdam). Via de Kortenhoefsedijk en het Zuidereinde wordt de kern ontsloten naar de N201 (Hilversum (A27)-Aalsmeer (A4)). De Leeuwenlaan geeft in oostelijke richting een verbinding met Hilversum.

Binnen het plangebied zelf is de Kerklaan de belangrijkste weg. Deze weg verbindt de wegen Noordereinde-Zuidereinde met de wegen De Kwakel-Kortenhoefsedijk. Alle overige wegen in de kern worden vanaf de Kerklaan ontsloten op het regionale wegennetwerk. De Kerklaan is de enige weg binnen het plangebied met een gebiedsontsluitingsfunctie en een maximumsnelheid van 50 km/h. De Kerklaan heeft een recht tracé en beschikt over fietssuggestiestroken. De overige wegen hebben een erftoegangsfunctie. De maximumsnelheid op deze wegen bedraagt 30 km/h.

Ontsluiting langzaam verkeer

Binnen de kern maakt het fietsverkeer op vrijwel alle wegen gebruik van dezelfde wegen als het gemotoriseerd verkeer. Alleen aan de Zuidsingel is een gescheiden fietspad aanwezig en op de Kerklaan zijn fietssuggestiestroken aanwezig. De ontsluiting voor het fietsverkeer vindt plaats via de ten oosten van de kern gelegen Koninginneweg en Emmaweg, die in noordelijke respectievelijk zuidelijke richting aansluiting geven op de N201 en N236. Daarnaast kan ook het fietsverkeer gebruikmaken van de Leeuwenlaan in de richting Hilversum. Aan de westzijde van Kortenhoef kan het fietsverkeer gebruikmaken van de Kortenhoefsedijk en De Kwakel. De intensiteit van het gemotoriseerd verkeer op deze wegen is gering, zodat om verkeersveiligheidsredenen geen gescheiden afwikkeling met het gemotoriseerd verkeer noodzakelijk is.

Openbaar vervoer

De kern Korthoef wordt per openbaar vervoer ontsloten via een busverbinding tussen Hilversum en Bussum via Kortenhoef en 's-Graveland. Binnen de kern Kortenhoef wordt een route gereden over de Kerklaan. De loopafstand tot een bushalte bedraagt nergens meer dan 500 m. De ontsluiting per openbaar vervoer kan derhalve redelijk worden genoemd.

Nieuw-Loosdrecht

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer

Op regionaal niveau wordt Nieuw-Loosdrecht via de Noodweg ontsloten vanaf de N417 (Hilversum-Utrecht) en via Hilversum vanaf de A27 (Utrecht-Almere).

De hoofdverkeersstructuur bestaat uit de Molenmeent, de Rading, de Tjalk en de Nieuw-Loosdrechtsedijk (de zogenaamde "ruit"). De overige wegen dienen als buurtontsluitingswegen. Langs de Molenmeent, de Rading en een deel van de Nieuw-Loosdrechtsedijk bevinden zich vrijliggende fietspaden. Verder maakt het fietsverkeer gebruik van de reguliere straten en wegen.

De hierboven genoemde "ruit" zijn de wegen met een gebiedsontsluitingsfunctie, de wegen die de woonwijken direct ontsluiten, zoals de Frans Halslaan, de Eikenlaan en de Nootweg zijn erftoegangswegen met een verzamelfunctie en de overige wegen zijn erftoegangswegen met een verblijfsfunctie. De erftoegangswegen zijn in het kader van Duurzaam Veilig ingericht als 30 km/h-gebied.

Openbaar vervoer

Met betrekking tot het openbaar vervoer zijn busverbindingen aanwezig in de richtingen Hilversum - Loosdrecht en Nieuw Loosdrecht - Utrecht Overvecht. Binnen het plangebied wordt gehalteerd in zowel het noorden als het zuiden van de kern. De ontsluiting per openbaar vervoer kan als redelijk worden aangemerkt.