Plan: | Oppad 2 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00 |
De Wet geluidhinder schrijft voor dat bij nieuwe en gewijzigde situaties akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. In geval van te grote nadelige effecten dient het onderzoek aanvullend in te gaan op de mogelijkheden van de toepassing van geluidbeperkende maatregelen.
In artikel 74 van de Wet geluidhinder is bepaald dat zich langs alle wegen een geluidszone bevindt. Dit is de zone langs een weg waarbinnen akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd. Uitzondering hierop zijn de wegen:
Zonering
De breedte van de zone hangt af van het aantal rijstroken en de ligging van de weg in stedelijk dan wel buitenstedelijk gebied:
Overzicht breedte geluidszones per wegtype
Criteria
Er kunnen zich verschillende situaties voordoen, waarin akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden. In onderstaande tabel zijn de geluidscriteria weergegeven waaraan in deze verschillende situaties moeten worden voldaan.
Situaties en grenswaarden, zoals beschreven in de Wet geluidhinder
Voor nieuw te bouwen woningen langs al bestaande wegen geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. Op plaatsen waar door omstandigheden niet aan de hiervoor genoemde grenswaarde kan worden voldaan, kan een hogere grenswaarde worden vastgesteld met een maximum van 63 dB voor binnenstedelijke situaties.
Geluidsbeperkende maatregelen
Als uit het akoestisch onderzoek blijkt dat niet voldaan wordt aan de wettelijke normen, dan kan het plan niet zonder meer gerealiseerd worden. Nader onderzoek naar aanvullende maatregelen om de geluidsbelasting te reduceren, is dan nodig. Bij voorkeur worden maatregelen aan de bron getroffen, bijvoorbeeld de toepassing van geluidsreducerend asfalt. Indien deze maatregel onvoldoende of niet goed toepasbaar blijkt, kunnen (aanvullend) overdrachtsmaatregelen worden beschouwd. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de toepassing van geluidsschermen. Blijkt dit onvoldoende doelmatig, dan hebben burgemeester en wethouders ingevolge artikel 100a van de Wgh de mogelijkheid om beargumenteerd een hogere grenswaarde vast te stellen.
Behalve de Wgh is, in de fase van het verlenen van omgevingsvergunning, ook het Bouwbesluit relevant. Dit besluit stelt dat de geluidsbelasting in de woning (bij gesloten ramen) altijd moet voldoen aan een maximale binnenwaarde van 33 dB. Blijkt uit onderzoek dat deze waarde wordt overschreden, dan is de toepassing van (extra) gevelisolatie noodzakelijk. Bij het onderzoek naar de binnenwaarde dient uitgegaan te worden van de gecumuleerde geluidsbelasting. Dit is de geluidsbelasting van alle wegen samen, zonder correctie conform artikel 110g van de Wet geluidhinder.
De locatie is gelegen binnen de geluidszone van de Oud Loosdrechtsedijk. De Wet geluidhinder schrijft voor dat bij de realisatie van nieuwe woningen binnen de geluidszone van een bestaande weg, akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden. De gemeente Wijdemeren heeft GoudappelCoffeng BV opdracht gegeven om dit akoestisch onderzoek uit te voeren. De resultaten zijn weergegeven in het rapport 'Akoestisch onderzoek herontwikkeling Kindertrefpunt Oud-Loosdrecht, GoudappelCoffeng, 23 juli 2012.
Verkeersgegevens
De verkeersintensiteit op de Oud Loosdrechtsedijk is ontleend aan verkeerstellingen die in april 2011 zijn uitgevoerd. Ook de verdeling van het verkeer (aandeel vrachtverkeer en verdeling over het etmaal) is ontleend aan de verkeerstelling. De berekeningen zijn uitgevoerd met verkeerscijfers die representatief zijn voor een gemiddelde weekdag.
Voor de nieuwe woningen is de situatie inzichtelijk gemaakt voor het toekomstjaar 2022, de situatie 10 jaar na vaststelling van het bestemmingsplan. Om te komen tot verkeerscijfers voor het toekomstjaar 2022, is de getelde verkeersintensiteit opgehoogd met 1% per jaar. In onderstaande tabel is een overzicht weergegeven van de gehanteerde verkeersgegevens.
verkeersgegevens Oud-Loosdrechtsedijk
Maximumsnelheid
Voor de Oud-Loosdrechtsedijk is uitgegaan van een maximum snelheid van 50 km/u.
Onderzoeksresultaten
Oud-Loosdrechtsedijk
Uit het onderzoek blijkt dat het grootste deel van de woningen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Voor 2 woningen zijn overschrijdingen berekend van de voorkeursgrenswaarde. De betreffende woningen zijn weergegeven in onderstaande figuur.
Woningen waarvoor een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is berekend
Voor de woning op de meest korte afstand van de Oud Loosdrechtsedijk is een geluidsbelasting berekend van maximaal 59 dB. De voorkeursgrenswaarde wordt hierbij met maximaal 11 dB overschreden. Voor de tweede woning is een geluidsbelasting berekend van maximaal 50 dB. Voor nieuwe woningen langs bestaande wegen geldt een maximale ontheffingswaarde van 63 dB. Deze waarde wordt in voorliggende situatie niet overschreden.
Overige 30 Km/u wegen
Aan de westzijde van het plangebied is de 30 km./u weg Oppad gelegen. Eerder is al aangegeven dat 30 km/u wegen in het kader van de Wet geluidhinder geen formele geluidszone hebben.
Wel dient bij de bouw van de woningen rekening gehouden te worden met de geluidsbelasting ten gevolge van deze 30 km/u weg. Dit in het kader van de maximale binnenwaarde conform het Bouwbesluit.
Maatregelen
Omdat sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde is nader onderzoek naar geluidsbeperkende maatregelen noodzakelijk. Met het toepassen van bronmaatregelen in de vorm van geluidsreducerend asfalt is het mogelijk om de geluidsbelasting te reduceren. Een reële reductie bij een maximum snelheid van 50 km/u bedraagt daarbij circa 3-4 dB. Daarmee kan de maximale overschrijding van 11 dB niet worden gereduceerd. Aanvullende overdrachtsmaatregelen in de vorm van geluidsschermen of geluidswallen kunnen in voorliggende situatie niet als reëel worden geacht. In dat geval is een geluidsscherm nodig met een hoogte van circa 6,0 m om voor tweede verdieping van de nieuwe woningen te kunnen voldoen aan de voorkeursgrenswaarde. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is een dergelijke maatregel niet wenselijk. Daarnaast maakt een dergelijk geluidsscherm de aansluiting van het Oppad en andere bestaande woningen onmogelijk. Gesteld kan worden dat het realiseren van overdrachtsmaatregelen in de vorm van een geluidsscherm geen reële optie is.
Tot slot is het nog mogelijk om voor de woningen een zogenaamde dove gevel toe te passen. Dit is een gevel zonder te openen ramen of deuren. In dat geval is het niet noodzakelijk om voor de betreffende gevel(s) te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde. Wel dient voldaan te worden aan de maximale binnenwaarde conform het Bouwbesluit.
Voor de woning op de meest korte afstand van de weg is voor drie gevels een overschrijding berekend. Het is geen reële optie om de woning te voorzien van drie dove gevels. Voor de woning daarachter wordt voor twee gevels een overschrijding berekend. Ook hier is het niet wenselijk om dove gevels toe te passen. Deze rijwoning zou dan ook slechts aan één zijde te openen ramen of deuren kunnen hebben.
Hogere grenswaarden
Ten gevolge van de Oud Loosdrechtsedijk is voor 2 woningen een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde berekend. De maximaal berekende geluidsbelasting bedraagt 59 dB. De voorkeursgrenswaarde wordt met maximaal 11 dB overschreden. De maximale ontheffingswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden. Met geluidsreducerend asfalt kan de geluidsbelasting worden gereduceerd met circa 3 – 4 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB kan daarmee niet worden bereikt. Aanvullende maatregelen in de vorm van een geluidsscherm kunnen vanuit stedenbouwkundig oogpunt ook niet reëel worden geacht in een dergelijke stedelijke omgeving.
Omdat het met reëel inpasbare maatregelen niet mogelijk is om te voldoen aan de voorkeursgrenswaarde, is het voor de betreffende woningen reëel om hogere grenswaarden aan te vragen bij het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wijdemeren.
Naast de bepalingen in de Wet geluidhinder dient te zijner tijd, bij het verlenen van omgevingsvergunning, ook rekening gehouden te worden met de eisen in het Bouwbesluit. In het Bouwbesluit zijn eisen opgesteld aan de karakteristieke geluidwering (GA ; k) van de uitwendige scheidingsconstructie. De karakteristiekege geluidwering (zoals bedoeld in NEN 5077) van de uitwendige scheidingsconstructie, die de scheiding vormt tussen een verblijfsgebied van een geluidgevoelig gebouw en de buitenlucht, moet ten minste gelijk zijn aan het verschil tussen de geluidbelasting en 33 dB voor woningen. Hierbij geldt wel een minimum van 20 dB. De geluidbelasting wordt gecumuleerd bepaald zonder aftrek artikel 3.6 Rmv 2006.
Met de minimale vereiste GA ; k van 20 dB zal in de beoogde situatie niet voldaan aan de grenswaarde van 33 dB in de ruimte. Aanvullend akoestisch onderzoek zal derhalve, bij de aanvraag omgevingsvergunning noodzakelijk zijn.
Ten gevolge van de Oud Loosdrechtsedijk is voor 2 woningen een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde berekend. De maximaal berekende geluidsbelasting bedraagt 59 dB. De voorkeursgrenswaarde wordt met maximaal 11 dB overschreden. De maximale ontheffingswaarde van 63 dB wordt echter niet overschreden. Met geluidsreducerend asfalt kan de geluidsbelasting worden gereduceerd met circa 3 – 4 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB kan daarmee niet worden bereikt. Aanvullende maatregelen in de vorm van een geluidsscherm kunnen vanuit stedenbouwkundig oogpunt ook niet reëel worden geacht in een dergelijke stedelijke omgeving.
Gezien de uitkomsten van het akoestisch rapport acht de gemeente het aanvaardbaar hogere waarden vast te stellen voor de geluidbelasting voor de betreffende woningen. De hogere grenswaarden procedure is parallel aan de bestemmingsplanprocedure doorlopen. De beschikking hogere grenswaarden is definitief.
Naast de bepalingen in de Wet geluidhinder zal te zijner tijd, bij het verlenen van omgevingsvergunning, rekening gehouden worden met de eisen in het Bouwbesluit. Daarmee wordt een binnenniveau van 33 dB verzekerd.
De ontwikkeling van de woningen voldoet wat betreft het aspect akoestiek aan een goede ruimtelijke ordening.