direct naar inhoud van 5.6 Luchtkwaliteit
Plan: Oppad 2
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.BP1600oppad22012-va00

5.6 Luchtkwaliteit

5.6.1 Algemeen

Tussen de luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer en de Wet ruimtelijke ordening is een koppeling gelegd. Zo dienen ruimtelijke plannen te worden getoetst aan de in de Wet milieubeheer opgenomen richtwaarden en grenswaarden voor een aantal luchtvervuilende stoffen.

Wet milieubeheer

Voor luchtkwaliteit is de Wet luchtkwaliteit van toepassing. Deze Wet, onderdeel van de Wet milieubeheer, is onder meer verder uitgewerkt in het Besluit niet in betekenende mate (nibm) en de Regeling niet in betekenende mate (nibm). In het Besluit niet in betekenende mate is vastgelegd dat wanneer een ontwikkeling niet meer bijdraagt dan 3% aan de grenswaarde, deze niet hoeft getoetst te worden aan de wettelijke grenswaarden. Doorvertaald betekent dit, dat meer dan 1,2 microgram per m3 wordt aangemerkt als in betekenende mate. In de Regeling niet in betekenende mate is dit doorvertaald naar 1.500 woningen.

Wet ruimtelijke ordening

Ruimtelijke plannen die procedures doorlopen conform de Wet op de ruimtelijke ordeningen dienen te voldoen aan het beginsel van een goede ruimtelijke ordening. Een goede luchtkwaliteit is een van de belangen die afgewogen dient te worden. De luchtkwaliteit moet geschikt zijn voor de beoogde functie. Daarom is het wenselijk om inzicht te hebben in de luchtkwaliteitsituatie en te bepalen of de mate van blootstelling acceptabel is.

5.6.2 Situatie plangebied

Burgemeester en wethouders van Wijdemeren hebben besloten om deel te nemen aan het Regionaal samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit Noord-vleugel (RSL-NV). In het RSL-NV wordt regionaal samengewerkt aan maatregelen die leiden tot een verbeterde luchtkwaliteit.

Uitgaande van de verkeerstellingen uit 2007/2008 is voor de meest relevante locaties berekend bij welke wegverkeersintensiteit een overschrijding van de grenswaarden voor NO2 en/of PM10 plaatsvindt. Dit wordt de kritieke toename van wegverkeer genoemd. Hierbij wordt uitgegaan van de berekeningsmethoden van het model CAR II versie 7.

Uitgaande van de verkeerstellingen uit 2007/2008 is voor de meest relevante locaties berekend bij welke wegverkeersintensiteit een overschrijding van de grenswaarden voor NO2 en/of PM10 plaatsvindt. Dit wordt de kritieke toename van wegverkeer genoemd. Hierbij wordt uitgegaan van de berekeningsmethoden van het model CAR II versie 7.

In het plangebied is op de Oud Loosdrechtsedijk ter hoogte van huisnummer 90 bekeken welke toename van verkeer voor overschrijding zou kunnen zorgen. Het zou hier moeten gaan om een toename van meer dan 20.000 voertuigen per etmaal voordat de grenswaarden uit de Wet luchtkwaliteit worden overschreden. Een dergelijke toename is niet te verwachten. De Oud Loosdrechtsedijk heeft geen capaciteit voor zoveel voertuigen. Een overschrijding van de luchtkwaliteitsnormen langs de Oud-Loosdrechtsedijk is ter hoogte van het plangebied niet aannemelijk.

5.6.3 Conclusie

De ontwikkeling van de beoogde woningbouw draagt niet in betekenende mate bij aan de concentraties stikstofdioxide en fijn stof.

Uit de gegevens die beschikbaar zijn vanuit het Regionaal samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit Noord-vleugel kan worden afgeleid dat de ontwikkeling voldoet aan het wetgevende kader voor luchtkwaliteit, zoals vastgelegd in hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer. De toekomstige bewoners zullen niet worden blootgesteld aan concentraties boven de wettelijke grenswaarde.

Het aspect luchtkwaliteit staat de beoogde ontwikkeling niet in de weg.