Plan: | Bergweg Zuid e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1621.BP0121-VAST |
Toetsingskader
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
Onderzoek en conclusie
Binnen het bestemmingsplan worden geen nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk gemaakt. Tevens worden geen nieuwe wegen of aanpassingen aan wegen mogelijk gemaakt waarbinnen bestaande geluidsgevoelige functies zijn gelegen. Akoestisch onderzoek kan hierdoor achterwege blijven.
Het plangebied ligt binnen de 35 Ke-contour en 40 Ke-contour van Rotterdam - The Hague airport. Deze contouren zijn in 2010 middels een wijzigingsbesluit van de minister aangepast. Ten uitvoer van een gelijktijdig genomen aanwijzingsbesluit, heeft de gemeenteraad op 5 juli 2012 het facetbestemmingsplan 'Geluidzones Rotterdam The Hague Airport' vastgesteld. De contouren en bijbehorende beperkende regelgeving op basis van het Besluit geluidsbelasting grote luchtvaart (Bggl) uit dat bestemmingsplan zijn in dit bestemmingsplan overgenomen. Binnen deze contour mogen geen nieuwe woningen en andere geluidsgevoelige objecten worden gebouwd. Omdat dit plan consoliderend van aard is, staat de aanwezige geluidscontour de vaststelling van het bestemmingsplan niet in de weg.
Figuur 3 35 Ke-contour (Gebruiksplan 2012)